Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 627 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-01 16:54 | |
![]() | Värdefullt vetande Tjena! Här kan ni berätta viktiga saker för alla Beta(viktig)petters. Jag inleder med att informera om att ni bör fylla på med mycket vatten i era kroppar nu när det är så varmt. Speciellt äldre personer kan behöva ett salttillskott också (en näve saltade jordnötter gör susen). Hej då. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:02 | |
![]() | Om man har ett par högtalare med svart tygklädsel, och på dessa har ställt stearinljus, som råkar välta till följd av för bra techno, så kan det bli fula fläckar på tyget. Men då kan man ta ett kaffefilter, lägga det över stearinfläckarna, och sedan ta ett strykjärn och stryka på kaffefiltret. Stearinet absorberas av kaffefiltret. | |
| y not | 2008-08-01 17:02 | |
![]() | insikter som leder till större ansvarstagande och bättre självinsikt. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:04 | |
![]() | Och för att komplettera Come_plays inlägg, så drick minst ett glas vatten efter varje kopp kaffe eller te för att hålla vätskebalansen! Och det gäller även alkoholhaltiga drycker såsom öl, vin o annat! | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:05 | |
![]() | Annars kan man dricka två koppar kaffe, för att få i sig mer vätska. | |
| Cajsa-Stina | 2008-08-01 17:06 | |
![]() | Ett gott omdöme beror på erfarenhet, och erfarenheten får man av dåligt omdöme!! | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:06 | |
![]() | ta med en flaska med vatten... och se till att dricka upp det ;) | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:06 | |
![]() | En mening är i princip allt som står mellan en stor bokstav och en punkt (eller utropstecken eller frågetecken). En mening kan bestå av många olika satser. En sats är alltså en mindre enhet än en mening. Ändå är de kortaste meningarna bara ett ord långa och består då antingen av en interjektion eller ett verb i imperativ: Nej! Stick! Språkforskarna kan diskutera om dessa meningar är satser. Vi struntar i det och går direkt på nästa nivå, där en mening består av en sats och inget mer: Solen skiner. Stig Järrel spelade poker. Dyngbaggen rullar dyngbollar över savannen. Jag mötte din bror på bolaget i går. Det första exemplet består av bara subjekt och predikat. I det andra lägger vi till ett objekt, i det tredje ett rumsadverbial och i det fjärde ett tidsadverbial. Sanningen är att en sats kan bli rejält lång, särskilt om man lägger till en massa omfångsrika attribut. Men själva kärnan i satsen är subjektet och predikatet. Meningar med flera satser Nästa steg är att konstruera en mening som består av flera satser: Far ror, mor är rar och illbattingen surfar på Internet. Här har vi tre olika predikat, "ror", "är" och "surfar" och tre olika subjekt, "far", "mor" och "illbattingen" och således tre olika satser i en enda mening. Dessa satser kallas huvudsatser och det intressanta med dem är att de kan stå för sig själva. Man kan sätta punkt i ställer, och få tre korrekta meningar: Far ror. Mor är rar. Illbattingen surfar på Internet. Huvudsats och bisats En huvudsats kan stå för sig själv, men smaka noga på den här satsen: Om du bara har en bisats. Det är en sats med subjekt och predikat, men det är något speciellt med den. Ja, du gissar rätt, det är en bisats, och det vore bra om du verkligen kunde känna att den inte kan stå för sig själv. Det är nämligen ett av kriterierna på en bisats. Om du däremot tar en huvudsats ... Din mening är inte fullständig. ... så kan den stå för sig själv. Det känner du va? Och du har förstås redan genomskådat det pedagogiska greppet. Vi tar alltså och sätter ihop de två satserna: Din mening är inte fullständig, om du bara har en bisats. Att identifiera en bisats Det finns fyra hyggliga sätt att identifiera en bisats. Inget av sätten är hundraprocentigt, men det har du ju vant dig vid. Du ska för övrigt inte deppa ihop för det, utan tvärt om vara glad över att språket inte fullständigt låter sig rutas in av några grammatiska definitioner. Det finns alltså fyra hyggliga sätt att identifiera en bisats: 1 En bisats kan inte stå för sig själv. 2 En bisats inleds med ett bisatsinledande ord. 3 En bisats har alltid rak ordföljd. 4 "Biff"-regeln. 1: En bisats kan inte stå för sig själv Den första punkten har vi redan pratat om. Bisatsen Som skäller på nätterna. kan inte stå för sig själv. Det kan däremot huvudsatsen Jag hatar hundar. Tillsammans utgör dessa två satser en korrekt mening: Jag hatar hundar som skäller på nätterna. 2: Bisatsinledande ord Bisatsinledande ord kan antingen vara relativa pronomen: som, vilken, vilket, vilka, vars eller underordnande konjunktioner: att, då, därför att, eftersom, fastän, för att, innan, när, om, så att, än eller relativa adverb: dit, där, varefter, vari Observera att detta inte är en fullständig lista. 3: En bisats har alltid rak ordföljd Två exempel bara: Din mening är inte fullständig, om du bara har en bisats. Jag hatar hundar som skäller på nätterna. I bisatsen "om du bara har en bisats" står subjektet "du" före predikatet "har". I bisatsen "som skäller på nätterna" står subjektet "som" före predikatet "skäller". 4: Biff-regeln Biff-regeln lyder så här: I en Bisats står ordet "Inte" Före det Finita verbet. Vi tar två kända exempel: Din mening är inte fullständig, om du bara har en bisats. Jag hatar hundar som skäller på nätterna. Om det inte finns ett "inte" i satserna så får man stoppa in ett i huvudet: Din mening är inte fullständig, om du inte har en bisats. Jag hatar inte hundar som inte skäller på nätterna. Här ser vi att "inte" hamnar efter "är" men före "har" i det första exemplet, och efter "hatar" men före "skäller" i det andra. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:07 | |
![]() | E Solu, du måste du dricka minst två glas vatten efteråt..Det säger lagen;) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:07 | |
![]() | neeeeeeeeej... inte tillbaka till skolan... hur värdefullt vetande är det? :P | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:08 | |
![]() | Om man fastnar på en öde ö, utan vatten, kan man koka havsvattnet, om man har med sig en vattenkokare och eluttag. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:10 | |
![]() | (När det förångats kan man promenera på havsbotten till närmsta fastland.) | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:33 | |
![]() | Sockerbitar är bra till mycket, bl a till vidbrända grötkastruller!! Gnid botten med sockerbitarna så löser sig det vidbrända på ett kick!! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:42 | |
![]() | Står upp till armbågarna med disklödder och nu är sockerbitarna svarta! | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:46 | |
![]() | (När det förångats kan man promenera på havsbotten till närmsta fastland.) Solu: Men, är inte havsbottnen fastland redan då? Så då heter det ju inte havsbotten längre, utan fastland. | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-01 17:46 | |
![]() | Värdefullt vetande skulle det handla om, inte skrönor. | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-08-01 19:39 | |
![]() | Jag är hemma nu;-) | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-01 19:40 | |
![]() | Jag vet. Pyss. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-01 20:00 | |
![]() | DET var värdefullt, välkommen hem, vita! | |
| Come_play - Ej medlem längre | 2008-08-10 19:42 | |
![]() | Om sju veckor börjar min semester. JIIIII-HAAA! | |