Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 691 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stagnelius | 2008-08-04 00:58 | |
![]() | Rättigheter som hyresgäst vid fest? Det var ju en grymt varm afton i fredags så jag, min sambo och några kompisar satt på balkongen till ett på natten. Upp kommer så slutligen grannen och skriker och härjar. Jag ber honom slå sig ner och ta ett glas vin. Han säger sig dock inte dricka alkohol och kommer "gå vidare med detta". Lustigt detta med tanke på att vi haft fest tre gånger sedan februari. Blir matt över det faktum att man inte kan tillåtas rocka loss när det är tropisk natt och fredagkväll. Dessutom förvånar det oss att resten av alla grannar i huset tycks sitta inne i tysthet och titta på tv när det sådana här vansinnigt härliga kvällar. Vart är mänskligheten på väg och varför finns det balkonger? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 01:11 | |
![]() | Oj, ja, man slutar aldrig förundras över att vissa människor ens bor i hylreslägenhet då de verkar vara så känsliga. Det är ju en sak om man skall upp och jobba nästa dag, eller har barn som sover osv, men det finns väl ändå ingen anledning att vara otrevlig eller dra in hyresvärden. Speciellt om det är som du säger att det var lite vänner på en balkong, och att fester inte hörde till vanligheten. Tror nog att om du har en resonlig hyresvärd så är det ingen fara. Men nästa gång kan det vara en bra idé att meddela alla grannar om det skall vara lite "livat på kvällskvisten" så kan de som har något emot det motivera det innan de blir irriterade... | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 01:16 | |
![]() | "man slutar aldrig förundras över att vissa människor ens bor i hylreslägenhet då de verkar vara så känsliga" ... kom på att det är såklart inte alla som väljer det. Jag är ju en av dem t.ex. :p | |
| micro113 | 2008-08-04 01:19 | |
![]() | Man kan ju vända på resonemanget och säga --- att man aldrig slutar förundras över att folk som vill ha frihet att låta och stöka väljer att bo i ett flerfamiljshus..... det är faktiskt mer logiskt att man då söker sig till fristående villa där man inte stör någon. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-04 01:23 | |
![]() | Sura gubbar har sällan framgång...han var väl uttröttad. En tropisk natt kanske man kunde dra ner till stranden eller så? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 01:26 | |
![]() | Nja, jag vet inte. Som sagt har ju inte alla möjlighet att söka sig vart man vill. Så då håller varken ditt eller mitt resonemang på den punkten :) ... Men det bästa är väl om man försöker att samtala och komma överens med ens grannar, och därigenom mötas halvvägs. Sedan att jag genom åren har upplevt mycket gnäll på grannar som jag visserligen funnit jobbiga, men inte så jobbiga att jag ser att det skulle vara anledning att skälla ut dem eller säga till hyresvärden. Skrev så som jag gjorde för att jag tycker att man i vissa lägen måste acceptera att det är lyhört och att folk vill sitta ute på balkongen när det är stekhett inomhus. | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:00 | |
![]() | det är sjukt jobbigt med folk som inte följer regler i lägenheter. Fester på vardagar osv. När man ska upp och jobba är det bra dryyyyyygt att lyssna på någon pipiga nasala röst kombinerat med en annans dova skratt. Fuckin festa i en park ist o respektera om folk inte är så svenniga att man tycker att alkohol är det bästa som finns. Det värsta är när man fattar att inte grannen ens vet hur mkt det låter in till andra i huset, bara för att ingen annan i trapphuset har fest. Jag festade grymt mkt mina första år som boende här, en del klagade, jag tycktre dessa var tråkmånsar, sen går åren och andra grannar flyttar in i takt med att man förstår hur illa det låter för sina grannar. Dock vet inte alla nya grannar det. Nu festar jag hos andra och inser hur lyhört det är här. Nästa gång kan ni ju SKITA i balkongen och sätta era trångsinta arslen innomhus? Dock kunde din granne vara lite trevligare än vad du beskriver det. Men att få ett glas vin i ansiktet som svar kanske gjorde din granne än mer arg. Haja att ett fönster inte stoppar särskilt mkt ljud. /en äldre och gubbigare version av mig. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:19 | |
![]() | lejonmix: Haha, oj, detta verkar vara något du brinner för :p Men om du festar hos andra så bryr du dig inte om andras grannar utan bara dina egna. Verkar konstigt. Själv så är jag världens tystaste och snällaste hyresgäst. Men jag kan inte räkna med att alla är det. Tror för övrigt inte att "dryyyyga ljud" uppstår enkom i samband med alkohol. Har inte du en skiiitvarm lägenhet föresten. Du lär ju ha fönster och/eller balkongdörr öppen | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:21 | |
![]() | Stilig, är din feber slut nu och har du fått mat idag? | |
| mormor1951 - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:22 | |
![]() | "Sura gubbar har sällan framgång...han var väl uttröttad. En tropisk natt kanske man kunde dra ner till stranden eller så?" Sura kärringar har sällan framgång också. När jag fyllde 40 för länge sen så spelade vi musik så högt att det dånade i kvarteret. Klockan två på natten så ringde två väktare på och sa att grannen mittemot hade klagat. Jag svarade exakt så här: "Jag vet mina rättigheter och du kan itne göra ett skit, du har inte ens rätt att komma in och sänka stereon, än mindre anhålla mig eller annat, och jag kan gå in och fortsätta festen, men NI är välkommna in och ta en bit tårta, eller äta min Chicken Korma som jag gjort och ta en öl eller ett glas vin om ni vill". Tack för oss sa väktaren och jag hörde inte något mer om detta sen. Det är en sak om man "stör" oavbrutet, men om man som jag hade EN fest vartannat åt högst, så kan dom inte göra ett jota. Ös på vänner bara. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:31 | |
![]() | mommesfrites: Mat har jag, och feber. Om du syftar på att det är febern som gör den varma lägenheten så kanske du har rätt :p ... Var stekhett innan febern satte igång också iofs :) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:33 | |
![]() | Okej, krya på dig, nu somnar nog jag. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-04 02:36 | |
![]() | Tack, och godnatt :) | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-04 06:34 | |
![]() | Tystnad mellan 22.00 och 07.00 är väl egentligen de regler som gäller både i hyreshus och i villakvarter,, Sedan kan man väl töja på kvällsgränsen något men inte så mycket, anser jag,, Minns sista året vi bodde i hyreshus, natten innan vårt bröllop och grannen har stor jäkla fest,, kan tala om att inte var jag glad då.. Och nej vi hade INTE vår bröllops fest i det huset ,,utan i lokal avsedd för det. Det finns ju de som ska upp och jobba , de som har småbarn som blir störda, så som granne har man all rätt att säga till om man blir störd Bitte Finns | |
| rispåse | 2008-08-04 07:32 | |
![]() | Om det inte är spontanparty, kan man ju meddela sina grannar innan... | |
| magnusito | 2008-08-04 08:47 | |
![]() | Taskig stil att ironisera över folk som vill sova. Det är bara att torka bakom öronen och lära sig respekt. ta era vinglas och kör upp dem nånstans. | |
| lsaw | 2008-08-04 09:09 | |
![]() | Detta är den stora anledningen till att jag bor i eget hus (för gräsklippning och snöskottning klarar jag mig utan och att inte bo i stadskärnan får jag överleva utan). Jag vill slippa störande grannar och jag vill slippa störa andra. | |
| Silverin - Ej medlem längre | 2008-08-04 09:17 | |
![]() | Om alla som bor i flerfamiljshus skulle "använda sin rätt" att festa lite då o då skulle det bli outhärdligt. Skulle aldrig kunna sova i så fall. Tillhör också typen som önskar att klockan ska bli 23 så man kan få somna i lugn o ro. Har personen/-rna inte knipit igen då så dundrar jag lätt dit o säger till. Min rätt att sova med öppet fönster en kvalmig kväll är större än att de som ska ta sig ett par glas för sitt höga nöjes skull. Även under den kalla årstiden så förflyttar sig musik o snack betydligt längre/högre än vad de som partajar tycks inse. En inflyttningsfest/födelsed ag kan jag acceptera. Men inte ens dessa bör pågå långt inpå småtimmarna. *En Tant med låg intoleransnivå o insomniaproblem* | |
| Pekkis | 2008-08-04 09:19 | |
![]() | Instämmer med Lejonmix. Så svårt är det inte att ta sitt lilla partaj inomhus. | |
| Denim Maad | 2008-08-04 09:35 | |
![]() | Det är ju självklart att man ska kunna ha något kalas/fest eller vad det nu kan tänkas vara, även i en hyreslägenhet. Att meddela grannar i förväg är en grymt bra gest då man kanske till och med kan "motivera" sin fest och få större förståelse från dem som bara kan tänka sig att låta folk ha fest om de fyller år. Hur som helst. Kommer en granne och knackar på och vänligt ber om sänkt volym så är det bara att rätta sig efter det. tyvärr. Att säga att man kan sina rättigheter och fullständigt göra bort sig för att man vet att EN fest inte räcker för vräkning är ju bara pinsamt. | |