Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 539

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Yazzy2008-08-09 12:25
Antal inlägg: 71

Datatrassel
Hittar ingen tråd om datatrassel så jag öppnar en. Ni som modererar här får väl flytta inlägget ifall det finns nån sån tråd tidigare.

Om det är nån här som är väldigt haj på datorer så skulle jag gärna vilja veta hur man kan hitta försvunna mail i en trasig dator.

Min dator kraschade halvt i slutet av förra året (troligen för att ena minneskortet la av, upptäckte just det och tog ut det, så nu går den på halvt minne).

Operativsystemet är utslaget - men har lyckats ta mig in på datorn via alt-ctrl-del från en tom skärm och få ut en del dokument (tror jag - återstår att se om de har sparats trots det instabila minnet...).

Men alla program är avinstallerade - även mailprogrammet - så det ser ut som att mailen (1 GB) är raderade.

Fast eftersom filerna tar lika mycket plats som tidigare så anar jag att mailen ligger kvar som dolda filer nånstans.

Nån som vet hur man kan hitta dem?

Förut gick det att kolla runt lite med Knoppix och Ubuntu (gick dock inte att öppna disken där mailen finns) - men nu vägrar cd-spelaren att boota från dem - datorn pajar alltså mer och mer.

Även försökt ladda in operativsystemet på en annan disk och sätta in - men datorn svarar med att inte känna igen disken - säger att det inte finns något OS på den.

Innan jag ger upp och kör in programmen igen på den trasiga disken så att allt raderat skrivs över - så frågar jag alltså er som en sista utväg...

Kan man hitta mailen på något sätt....?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-09 12:33
Antal inlägg: 9141

Antingen har du skrivit förvirrande, eller så kommer jag lära mig något av denna tråden, för jag får inte ihop vissa delar av det du nämner.

Vad är det för minneskort du menar? :S Ett USB-minne? Eller internminne?

Vad är det för mail du menar? Mail du sparat på hårddisken? Har du inte kvar dem i din inkorg?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-09 12:34

något nytt*

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-08-09 12:51
Antal inlägg: 1161

Har du avinstallerat mailprogrammet så är risken stor att de försvann samtidigt.
Jag tror Yazzy menar interna RAM-minnet. Det händer att de lägger av.
Du kanske skulle prova att flytta över hårddisken till en stabil dator.
Av egen erfarenhet. Låt en datakunnig person hjälpa dig. Risken är att man själv förvärrar problemet.
Det kan mycket väl vara ett virus som ställt till ett helvete med datorn eller så är det hårdvaran som sjunger på sista versen. Har ett minneskort gått så är det inte omöjligt att fler komponenter tagit stryk.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 13:26
Antal inlägg: 4715

Förmodligen går det att hitta mailen, beroende på vilket mailprogram du använt.

gubbi2008-08-09 13:51
Antal inlägg: 2638

*Flyttar till snack*

gubbi2008-08-09 14:00

Sluta tramsa nu och håll er till ämnet!

ANDERStG2008-08-09 14:02
Antal inlägg: 7560

Från början var det väl en fråga. I snack är det ett snack för pratgamarna.

gubbi2008-08-09 14:12

Även om det är en fråga, så hör den hemma i snack på gott och ont.
Bara för att en tråd ligger i snack är det dock inte fritt fram att pladdra på off-topic.

"FRÅGOR är till för frågor kring sajten Betapet och själva spelet Scrabble. Här kan du t ex be om råd/hjälp om du har någon typ av tekniska problem med din Betapetkoppling, eller undrar om ord är godkända eller inte och i så fall varför. Andra typer av frågor hör inte hemma här, där får du använda någon annan kategori."

gubbi2008-08-09 14:13

Så, tillbaka till ursprungsfrågan nu och assistera frågeställaren! :)

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-09 14:14

Om hon kunde dyka upp och förklara sig bara, jag sitter ju på helspänn här. Varje sekund är olidlig.

Yazzy2008-08-09 14:33

Så tittar jag in igen... ;-)

La inlägget på seriöst eftersom det är väldigt seriöst...men snack går förstås bra - om det förblir seriöst snack om ämnet (tack)!

Jo, jag menade RAM-minnet. Det fanns 2 x 256MB förut - nu är det bara hälften kvar. Det andra minneskortet svajade - så en datakille som var här tog ut det - han lyckades dock inte hitta mailen - just för att vi inte kom in på disken med Linux - sen var hans idéer slut.

Jag har letat ett halvår efter nån som vågar låna mig en avlagd men modern dator som klarar att se disken (40 MB). Alla tycks köra dem till datakyrkogården på en gång när de skaffar ny - fast de fungerar.

Men är det nån här som bor i Uppsala som har en dator jag kan få kolla det på så vore jag glad om vi kunde testa innan det är kört.

Det enda som krävs är att den har ett fungerande operativsystem och inte är äldre än ungefär 5 år - då borde det funka. Själv har jag bara dinosaurier med Win 95 och 98 - med RAM på mellan 4-40 MB typ.

Jag har inte avinstallerat några program - det gjordes automatiskt när OS la av (inte sporten alltså, utan operativsystemet).

Har raderat mailen på servern så det går inte att få tillbaka dem den vägen...

Har sökt efter .dbx-filer - men eftersom Win inte funkar som det ska finns ingen vanlig sökfunktion kvar, så det fick bli via aktivitetshanteraren som är det enda jag kommer åt. Men det funkar inte att söka där....

Jag använde Outlook Express - E Solu.

Något tips...?

Yazzy2008-08-09 14:36

Hmmm... Möjligen var det sammanlagt 256 MB förut - det kan vara hälften av det kvar om det vill sig illa.

Då förmodar jag att datorn inte längre kan se externa disken som jag skaffade för att försöka rädda det som räddas kan...

Nån som vet vad som kan hända om man kopplar in den och datorn inte klarar av det p.g.a. minnet?

Klappar allt ihop då - eller kan innehållet på externa disken raderas?

Vet iofs inte om saker blev sparade som de skulle eftersom jag inte visste om det där med minneskortet medan jag satt och förde över de dokument jag hittade.

Yazzy2008-08-09 14:36

Förtydligande: externa disken kräver alltså minst 256 MB RAM.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 14:38

Det lättaste är nog att köpa mer minne och försöka starta datorn igen. Vad menar du med att OS lade av? Har du formaterat hårddisken, eller har hårddisken kraschat?

ANDERStG2008-08-09 14:39
Antal inlägg: 7560

Disken är väl ändå 40 GB? Det är 15 år sedan något i storleken 40 MB förekom.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-09 14:41

På min första dator hade jag 120 MB, det var tider det. (Ca 12 år sen.) Windows upptog hela disken, och jag kunde eventuellt installera ett program/spel i taget via diskett, om jag bara sparade saker på disketter.

Yazzy2008-08-09 14:47

Frågade datakillen om nytt minne - han sa att den sorten är superdyr - så att det inte är värt det (flera tusen?). Funderade nämligen på att försöka uppgradera och piffa upp den lite allmänt nu. Men det verkar inte vara värt det.

Möjligen kan jag få den att funka i väntan på att hitta en ny. Hittar jag bara mailen och kan spela betapet på den (samt trixa lite med webbdesign) så är jag ganska nöjd.

OS la successivt av helt enkelt - felmeddelanden om att explorer.exe inte funkar inleder starten. Sen får man sitta och titta på en tom blå skärm. (Ja, tills jag kom på det där med att gå in bakom den och leta efter dokument.)

Jag har inte installerat det på nytt - och vågar inte formattera eftersom disken har tre partitioner - och massor av program och dokument finns där.

Funderar på att försöka låta Win skriva över gamla installationen - men vill som sagt helst hitta mailen först - för sen går det nog inte - för då installeras ju OE på nytt samtidigt - och eftersom filerna inte ligger på samma ställe som förut så kan de skrivas över.

Ja den skadade disken är på 40 GB. Men RAM i mina gamla datorer är på 40 MB - de kan inte se en så stor disk...

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-09 14:52

Yazzy: Om du bara behöver ett till minne för att komma åt grejer på hårddisken kan då leta efter begagnat på blocket eller så.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-09 14:52

kan du*

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?