Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 522

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magyarisch2008-08-15 03:57
Antal inlägg: 169

Sömn..
Mina ögon är helt röda, av trötthet. Jag vill sova men jag kan inte. Har inte sovit på 3 dagar snart. Förra veckan var jag vaken 4 dagar sammanlagt. Sedan juni har jag sovit enbart, när jag väl somnat, 3 timmar. Vissa dagar kunde jag inte sova alls.

Jag är som en zombie, som fortfarande skrattar förvisso men utan ork och jag är allt annat än mig själv. Jag vill sova, men läkarna säger att jag bara behöve vända på dygnet (?) men nja, det krävs nog mer än så.

Har sedan jag var 13 år haft svårigheter med sömnen, vissa dagar kunde jag somna i skolan alt. ståendes inne i stan.

Gah, vad ska man göra? :S

magyarisch2008-08-15 03:58

ska erkänna, jag har provat allt som tröttar ut mig innan jag lägger mig, just nu har jag bara gett upp för absolut inget hjälper.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-15 04:01
Antal inlägg: 4127

Smart tid på dygnet att fråga om sömn faktiskt :)
Känns igen det där. Tycker det är dåliga läkare som bara säger att du skall vända tillbaka på dygnet. Tvinga dem att låta dig gå igenom en ordentlig utredning så att du kan få vettigare hjälp...

E Solu - Ej medlem längre2008-08-15 04:21
Antal inlägg: 4715

Det är bara att invänta 2012, när 3G-masterna slutar stråla.

Jungfru66 - Ej medlem längre2008-08-15 04:50
Antal inlägg: 80

www.bauerbok.se/

Miss_jk2008-08-15 08:20
Antal inlägg: 8941

Har du testat insomningstabletter? Funkar skitbra. I och med att det inte är sömntabletter så blir man inte dåsig eller trött efter, utan de slutar verka efter ett par timmar.

magyarisch2008-08-15 16:30

miss_jk:
de vill inte ge min några. de tycker att jag inte har några problem :s

Miss_jk2008-08-15 16:31

Eeh, va..? Låter inte alls bra. Testa att byta vårdcentral. Här verkar det inte alltför svårt att få sådana utskrivna.

Pialina2008-08-15 16:45
Antal inlägg: 665

Man ska inte ta mediciner i onödan, men för dig skulle det ju vara allt annat än i onödan! Så där kan du ju inte behöva ha det! Gå på nytt, kräv att få träffa en annan läkare om det inte blir bättre resultat nu. Och går det inte att få byta läkare, gå privat om du har möjligthet. Lycka till!

PS Om du inte redan gör det, kan det vara bra att fylla i en sömndag så ser läkarna det med timmar och tider och fakta. Finns scheman där man fyller i när man lägger sig, när man uppskattar att man somnade, evenutella uppvakningar på natten, när man vaknade, vilken tid på dagen man kände sig lite trött och när man ev kände sig så trött att det påverade allt.

Nemi2008-08-15 18:17
Antal inlägg: 5952

Uscha, det är oerhört jobbigt att inte kunna sova samt att sova dåligt. Jag har problem med sömnen och somnandet men jag testar olika strategier (och om inget hjälper så har jag hjälp i form av sömntabletter vilka jag undviker att ta om jag kan slippa). Jag har upptäckt att lyssnande på ljudbok fungerar mycket bra för att jag ska bli trött och sömnig, tror det har nåt med att hjärnan får fokusera på det (ligger med lampan släckt i sängen och lyssnar) och då kan kroppen och andra sinnen slappna av. Det fungerar för mig iaf. Att träna och vara fysiskt trött hjälper det med samt att äta något litet innan jag ska sova.

Jag tycker du ska kontakta någon annan läkare eftersom det är viktigt att kunna sova, du måste kunna återhämta dig. Det finns hjälp och råd att få, det finns ju även sömnkliniker som kan göra utredning vid behov.
Jag hittade en sida som kanske har lite mer information www.somnhjalpen.se

Jag hoppas du hittar en annan läkare magyarish,att det ordnar sig med sovandet.

/Nemi

Sotfinger2008-08-15 19:27
Antal inlägg: 22361

Det har en viss betydelse vad man gör under timman innan man går och lägger sig. Att sitta framför datorn t ex stressar hjärnan så man har svårt för att somna. Bättre då att kura ihop sej i en fåtölj med en kopp te och en bok eller ett korsord.
Melatonin som är ett av kroppens naturliga hormon och som hjälper vid sömnbesvär, har man börjat skriva ut numera. Det lär ska funka bra, har jag hört.
Så byt läkare, annars är det risk att du får värre problem så småningom.

Softarman2008-08-15 21:32
Antal inlägg: 122

För mig hjälper det att plugga matte/fysik. Så gör något jobbigt för hjärnan och som du tycker är lite segt.

Annars kan jag bara hålla med E Solu.

Miss_jk2008-08-15 22:08

Te innehåller koffein, så det ska man nog låta bli. Jag kan inte somna om jag druckit te...

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-08-15 22:09
Antal inlägg: 1161

3G master slutar stråla??
Då strålar väl 4G istället?

E Solu - Ej medlem längre2008-08-15 22:17
Antal inlägg: 4715

Jag tänkte mest på att jorden går under 2012, så förhoppningsvis bygger man inga nya 4G-master efteråt. :) Fast ja, man skulle i och för sig kunna bygga om sin lägenhet till en Faradaybur möjligtvis. Eller börja sova i ett torkskåp? www.phonedog.com/cel...at ion.aspx

frvib2008-08-15 22:25
Antal inlägg: 431

Det finns olika metoder och man får testa sig fram till vad som fungerar bäst för en själv. På länken nedan finns många bra tips:

www.1177.se/artikel....ry ID=27562

Sotfinger2008-08-15 22:26
Antal inlägg: 22361

Har du detta med jordens undergång från en säker källa E Solu?

Ang te så måste man prova ut vad man tål, vissa teer är rogivande. Det finns också valerianapreparat på både apotek och hälsokostaffärer som kan funka.

Sömnproblem kan ju också bero på att man är psykiskt överbelastad och aldrig hinner nollställa sig under dagen.

_Candid - Ej medlem längre2008-08-15 22:38
Antal inlägg: 2602

Om du inte har sovit på snart tre dagar så tycker åtminstone jag att det är oroande och jag är verkligen förvånad att din läkare inte har tagit det här på större allvar :/
Nog för att jag vet att de är väldigt restriktiva med att skriva ut sömnmedel till unga för att de kan vara beroendeframkallande, men någon typ av hjälp måste det ju finnas för så pass allvarliga sömnproblem.
Kanske är du väldigt stressad över något. Det blir ofta så att många tankar snurrar just innan man ska sova och bara oron för att man inte ska kunna somna kan hålla en vaken, så har det varit för mig.
Det kan bli till en negativ spiral till slut och kanske behöver du någon att prata med om tankar som gör att du håller dig vaken?
Min läkare sa förut att jag skulle passa på att sova på de tider på dygnet då jag kunde somna för att återhämta mig, jag hade jättesvårt att sova på natten, men inga problem med att somna på dagen, då var det inte lika många tankar som jagade upp mig.
Och sedan eventuellt sömntabletter eller insomningstabletter under en period för att komma in i sömnrytmen igen.
Kanske borde du söka hjälp hos en annan läkare, eller förklara för din läkare hur många dygn du varit utan sömn, för jag tycker verkligen att det låter som att du behöver hjälp att komma tillrätta med det här.
Kram!

katalias - Ej medlem längre2008-08-15 22:51
Antal inlägg: 2032

Svart te har tein (teets motsvarighet till koffein). Grönt te har en ytterst liten halt av tein. Rött te har inget tein och otaliga örtteer har inget tein heller.

Valeriana är skonsamt och ger bra hjälp. Men vissa kan reagera negativt, med diarré.

Insomningstabletter är också individuellt. Där måste man också prova sig fram.

Gå till vårdcentralen igen, kräv en annan läkare, och begär remiss till en sömnutredning.

Sömnen superviktig!

oeronbarn - Ej medlem längre2008-08-16 02:51
Antal inlägg: 2288

sömn är för veklingar och trötta människor. gör allt det du alltid har drömt om men inte har tid till. skriv en roman. virka en världskarta.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?