Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:20 | |
![]() | Nationalism Vad tycker ni om nationalism ? Alltså att vara stolt över sitt land osv. Nationalism i allmänhet. | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:27 | |
![]() | Tja, vad tycker du själv? | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:27 | |
![]() | Tycker inte om nationalism. Du då ? | |
| Miss_jk | 2008-08-15 16:28 | |
![]() | Jag tycker vi har på tok för lite nationalism i Sverige. | |
| edwartz - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:29 | |
![]() | har vi ens nationalism i sverige? yppar man sig så kan man ge sig fan på att man åker på ngt rasistiskt påhopp. | |
| asboi | 2008-08-15 16:29 | |
![]() | det är ett väligt hett ämne då det kan, från något bra som lyfter ett folk, ta sig till en sorts främlingsfientlighet. | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:30 | |
![]() | Miss_jk, varför ska vi ha mer nationalism ? | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:30 | |
![]() | Jag har inget emot nationalism. Jag är stolt över att vara svensk. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt. | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:30 | |
![]() | edwartz, nog finns det folk som är nationalister här också | |
| Miss_jk | 2008-08-15 16:30 | |
![]() | Ja, tyvärr är det ju så. Rasist och nationalism är två helt olika saker som alltför ofta blandas ihop. | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:31 | |
![]() | Förstår inte de där med att man ska vara stolt över att vara just svensk. Fast det kanske beror på att jag inte tycker om stolthet | |
| asboi | 2008-08-15 16:31 | |
![]() | Miss_jk: nationalism kan lätt föda rasism, det är det som är problemet med nationalism | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:33 | |
![]() | Kan nationalism i sig skapa vissa problem ? | |
| edwartz - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:33 | |
![]() | värsta jag varit med om var att vi inte fick spela nationalsången på skolavslutningen för att då kunde våra invandrare ta illa upp, snacka om att ta miste på nationalism och rasism. Har inget emot våra invandrare, hade jag varit i deras sits så hade jag flytt till dem. så enkelt är det. Men däremot blir jag less på sverige att det ska hunsas så, när ska folk förstå att det är en jävla skillnad på att vara stolt över sverige och vara emot invandrare? det är ju inte ens i närheten av varandra för mig. | |
| asboi | 2008-08-15 16:34 | |
![]() | ja, Det kan ge en vi och dom känsla, det kan lätt skapa syndabockar etc. Positiv nationalism finns så klar. Ett land i kris, kanske i ett land med dåliga ledare kan folket samlas och finna tröst och mod. | |
| Miss_jk | 2008-08-15 16:35 | |
![]() | Nej, vi fick inte heller sjunga den i skolan de senare åren. Jag hade en Sverigetröja på mig och fick "rasist-jävel" skriket efter mig hela dagen. Vad är det för fel på folk? | |
| Rhapsodynamo - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:35 | |
![]() | Jag håller helt med Edwartz. Det är skrattretande att ungarna inte får sjunga nationalsången på avslutningen. Kan bara hända i Sverige. Se där en sak att INTE vara stolt över. | |
| edwartz - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:36 | |
![]() | miss_jk ja det kan man fråga sig, tänk om vi skulle fira nationaldagen som norskarna gör. vilket jävla liv det skulle bli :S | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:36 | |
![]() | Jag tycker mycket om nationalism, framför allt tycker jag om Sverige. Nationalstaten känns som en betydligt bättre lösning än Globalismen som förefaller vara en ärligare (men fortfarande lika ondskefull) variant av den av kommunistiska Internationalen. En världsregering är betydligt svårare att hålla koll på än en nationell regering, och i ärlighetens namn verkar vi medborgare vara ganska usla på att hålla ordning ens på den. Jag är mycket bekymrad över att vi går mot en värld där WTO, IMF och Världsbanken blir de som kommer diktera villkoren för hur våra demokratier får fungera, speciellt i samband med att våra demokratier vävs ihop till närverk och superstater i stil med EU. Hur ska vi som medborgare kunna hålla en världskongress i t.ex. Sydamerika ansvariga när de beslutar att vi inte ska odla sockerbetor längre för att det råkar strida med ett handelsavtal som WTO gjort till internationell lag? Eller ännu värre när våra nationella lagar måste ändras för att de står i konflikt med multinationella företags vinstintressen. Ju större maktcentra, desto mindre medborgare, inte bra alls :/ | |
| edwartz - Ej medlem längre | 2008-08-15 16:36 | |
![]() | Rhapsodynamo: skönt att ngn håller med mig | |