Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-08-21 07:57
Antal inlägg: 17500

Skulle ni ta bort folkilsken katt?
Jag har blivit illa kattbiten här i dagarna och sitter nu på en hästkur antibiotika och nytagen stelkrampsspruta.

Oprovocerad attack dessutom, kattfan flög på mig när jag gick förbi och hängde sig kvar med näbbar (hum) och klor och högg som en galning i benet tills jag fick sparkat loss mig själv och stängt in mig i köket med blodet sprutandes. Han betedde sig som en fullständig galning, från noll till hundra på en halv sekund. Jag såg honom nämligen innan, han gick förbi och såg helt "normal" ut.

Vems katt? En kompis katt. En katt som även innan anfallit folk som kommit på besök, också då oprovocerat. Han rev och bet en annan besökare på samma sätt för ett tag sedan, och jag har alltid tyckt att han känns opålitlig. Han har innan också liksom, anfallit när man går förbi och ibland har han satt en klo i foten, och man har KÄNT att det legat kraft bakom det... inte lek alls. Men men.

Hon som äger katten har tidigare skrattat mer åt saken, och sagt att han "leker" (nej, jag kan se skillnad på lekfull katt och aggrokatt) och att han är "revirstänkande" och "speciell"?
Det är väl knappast normalt att en katt beter sig såhär?

Jag anser att katten är sjuk i huvudet och en fara för folk. Nästa gång kanske han hoppar rätt i ansiktet på nåt barn som är där på besök och då kan det gå ännu värre.

Mouche - Administratör2008-08-21 08:00
Antal inlägg: 24193

Jag skulle definitivt ta bort katten!
Utan ett ögonblicks tvekan faktiskt.

Sköt om dig nu le-lou.

Kram från Johan

Entragian - Ej medlem längre2008-08-21 08:03
Antal inlägg: 426

Har ägt en sådan katt !.... den blev kortvarig på jorden. Uppenbart ngt fel i lilla huvvet..

krya på dig

/Micke

Bitte - Administratör2008-08-21 08:05
Antal inlägg: 24214

Utan tvekan skulle den katten få gi till katthimlen,, Har själv haft en katthona som gjorde så där,, vi tvekade på tok för länge inna hon fick somna in , då hande hon attackerat mig tre/fyra gånger, detta trotts att hon var "min" katta fullt ut annars Innan jag förstod att detta var ett måste,,

usch nu blir jag tårögd vid minnet av henne,

Ta hand om dig kattbett är inte att leka med

Kram Bitte

micro1132008-08-21 08:05
Antal inlägg: 17542

Jag skulle ta bort katten -- absolut.

Skall man ha kvar en sådan katt, så får man stänga in den när det kommer folk -- allt annat är totalt oansvarigt.

Jag har själv en stor schäferhane som vaktar mig -- och han får enbart hälsa på folk när jag har full koll, och är helt koncentrerad på honom, annars stänger jag in honom.

Folk jag lärt honom är godkända går bra att släppa in utan ritual - men är vi många inomhus, eller det blir rörigt så får han gå undan -- eftersom jag då inte kan garantera att han inte missuppfattar situationen.

Wije2008-08-21 08:08
Antal inlägg: 1

Nä, det där är INTE normalt katt-beteende. Som du säger själv, det är skillnad på lekfullhet och aggresivitet. Om det var min skulle jag ta bort den.

le-lou2008-08-21 08:12
Antal inlägg: 17500

Det märkliga är att hon försöker hitta förklaringar på hans beteende, att han bara går på "vissa personer, undrar varför...". Hon är helt hundra på att han aldrig skulle gå på henne nämligen.

Mouche - Administratör2008-08-21 08:16
Antal inlägg: 24193

"Bara gå på vissa personer" är rent tjafs!
Katten är uppenbarligen störd i skallen och bör avlivas!

Jag har för övrigt flera schäferhannar och Gud give om någon av dom ens skulle försöka visa några tendenser till att vakta mig när jag inte "ber" om det!
Kommer det folk så hälsar de om de besökande så önskar och sedan lägger de sig på sina platser.

Jag är flockledare och de gör inget utan mitt tillstånd ... alltså inte ens vaktar!

Farlig/osäker, hund eller katt, spelar ingen roll ... ska de vistas bland folk så sköter de sig.

Mouche

micro1132008-08-21 08:17

Troligen går den på vem som helst som passerar vid fel tillfälle -- dock kan det vara så att katten låter bli henne, och kommer göra det i framtiden också, för att hon är familj.

Jag har haft många katter och aldrig själv haft problem -- men ett par har inte gillat andra människor och vid ett tillfälle till och med anfallit en schäferhund i trädgården.

När katter börjar vakta sitt revir mot andra än katter så är de helt enkelt farliga och skall hållas instängda från andra, eller avlivas.

Det senare anser jag vara mest humant.

stefanf2008-08-21 08:18
Antal inlägg: 1744

Varför säger man "ta bort" egentligen när det handlar om att döda katten? "Ta bort" är väl något man gör fötter från bordet eller så..

Jag tycker det är lite löjligt.

Förresten tycker jag också att ni ska döda katten.

ANDERStG2008-08-21 08:20
Antal inlägg: 7560

Jag har varit med om katter som leker rätt våldsamt, men jag antar att det är mer än så om den hoppar på oprovocerat. Har din kompis försökt ge den mer stimulans, typ en klättervägg med stolpe och rep mm?

Mouche: Skulle helst se att inte värdarna är maktfullkomliga envåldshärskare. Kan du inte köra en lite mysigare framtoning när du postar i egenskap av värd? Lite Arne Weise kanske?

micro1132008-08-21 08:21

Mouche

Jag har fyra schäfrar -- tre tikar och en hane -- och jag håller med dig.

Min hane har dock tvingats ingripa vid ett par tillfällen då främmande trängt sig in i hallen -- därför gillar han inte främmande som kommer in utan att presenteras.

Är en person presenterad så är det okej -- sen väljer jag att ha honom under sådana situationer så att jag har full koll på honom i förebyggande syfte.

Jag behöver min hund för att känna mig trygg när maken jobbar natt -- p g a trakasserier från ungdomar på orten -- därför föredrar jag att han ligger lite i överkant när det gäller vakten.

Tikarna har jag en helt annan ordning på -- eftersom de är tre och det måste vara ordning i leden för att de inte skall börja rangordna sig själva.

Johanna73 - Ej medlem längre2008-08-21 08:27
Antal inlägg: 614

avliva är det ända rätta tyvärr, har själv haft en sån katt. Hur go som helst, flög på mig i ansiktet, inte kul. Då var den liten, tänkte det går kanske över med åldern, det var lugnt ett tag, sen flög han på en kompis, och alla som ens gick förbi hade honom hängandes i benet :(

så nä, avliva är nog det bästa....

Tess 082008-08-21 08:39
Antal inlägg: 18003

Avliva både hundar och katter som inte kan agera som en "normal" hund eller katt. Skulle aldrig ha kvar en hund/katt med dessa beteenden och Ja, har haft en sån hund med betoning på
HAFT.
Helt otroligt att folk vill ha såna djur....

matss - Ej medlem längre2008-08-21 08:43
Antal inlägg: 217

Jag skulle kunna tänka mig lite av en mellanväg för ägarens skull, att man helt enkelt låter stoppa upp den. (Var vill jag dock inte spekulera i).

Nej, vissa djur är inte friska, och beter de sig såhär ska de tveklöst tas bort/avlivas. Jag ser faktiskt inget som helst alternativ. Bara därför skulle det vara lite intressant om någon "djurvän" ser nån annan lösning.

Precis som Mouche berör så brister den också i sin respekt mot sin husse eller matte när den gör sådär. Ägaren har helt enkelt inte kontroll över sitt husdjur, vilket jag som husse aldrig skulle acceptera själv. Det blir så himla tråkig situation bara när det är en kompis :( ... som dessutom inte begriper bättre.

Hoppas du läker snabbt!

ANDERStG2008-08-21 08:44

Vi behöver väl inte gå in på normaldiskussionen igen... Låt oss säga att du använde ordet harmonisk eller balanserad nyss.

ANDERStG2008-08-21 08:46

matss: Katter sysslar inte med "respekt för ägaren". De flesta katter accepterar personen som ger dem mat dagligen. Dessutom tycker vissa katter det är kul att kelas ibland. Respekt har de bara för sig själva.

Tess 082008-08-21 08:47
Antal inlägg: 18003

Var det jag som använde fel ord? Ok, fel av mig...
Vi säger väl att jag skrev harmonisk, balanserad och pålitlig ;-)

kermis2008-08-21 08:48
Antal inlägg: 1323

förmodligen vill väl ägarinnan ha en normal katt... Men det är svårt att tro, förstå och acceptera att ens katt inte kommer att bli bra, hon har väl med största sannolikhet fäst sig vid katten för länge sen. Älskar man sitt djur är det väl helt naturligt att först och främst vilja hitta förklaringen till problemet eftersom det är det som avgör om beteendet går att fixa eller inte...

Avlivning är förmodligen det enda rätta ("förmodligen" är med i diskussionen eftersom det KAN ju hända att katten är sjuk på ett sätt som går att bota.) men jag förstår om ägaren dröjer med beslutet. Det är inte alltid så där jättelätt när det handlar om familjemedlemmar.

matss - Ej medlem längre2008-08-21 08:52
Antal inlägg: 217

ANDERStG, må så vara. Men att upprepat angripa oprovocerat är hursomhelst inte friskt. Katter är inte så här av naturen. Det vore skillnad om det var en krokodil.

Vad är din lösning?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?