Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 668 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 14:56 | |
![]() | Svamptips Nu är det väl dags att bege sig ut i skogen för att plocka svamp alla goa, hurtiga och sugna. Själv är jag en lullande amatör när det handlar om att plocka svamp, men kan iaf se skillnad på de flesta iaf (som tur är). Finns det någon som känner att de har lite bra svamptips därute? Vart de brukar finnas och om det går att göra något kul med en svamp man vanligtvis inte brukar plocka t.ex. Tipsa på, och tack på förhand :) | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-23 15:03 | |
![]() | Se till att inte plocka svamp på kyrkogårdar bara. "om det går att göra något kul med en svamp", ja det är frågan :) Tror inte man får diskutera sånt här i forumet, men jag har hört att det går. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 15:08 | |
![]() | Jag försökte undvika att man skulle tolka det som "roliga svampar" :p | |
| Iamx | 2008-08-23 15:10 | |
![]() | Man kan lägga in svampar i ättika...liksom ättiksgurka fast ättikssvamp. Det är gott ... men varför får man inte plocka svamp på kyrkogårdar? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 15:19 | |
![]() | Låter som ett bra tips :) För att de tar upp näring från marken. I marken ligger det döda människor om det är i närheten av en kyrkogård... man bygger av samma typ av anledning aldrig kyrkogårdar i närheten av vattendrag. Även fast jag har sett det vid ett tillfälle :S | |
| Skötaren - Ej medlem längre | 2008-08-23 15:31 | |
![]() | Blanda med chips och dip. Ät långsamt. När chipspåsen börjar andas på dig vet du att du är nära. | |
| Iamx | 2008-08-23 15:33 | |
![]() | Svamp är gott i alla former...godast är ju i alla fall en svampsoppa gjord på Karl-Johansvamp! Fast det är ju mer höstmat. Man torkar svampen och sedan gör man en soppa av den. ... fast karl-johan är ju ganska vanlig att plocka | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 15:35 | |
![]() | Karl Johan brukar vara så hemskt maskäten har jag hört. Så det brukar vara svårt att hitta fina. Annars är ju Karl Johan-svampen såklart fin att äta :) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-23 16:00 | |
![]() | Hittade fingersvamp när jag var ute och red i skogarna ett par mil nord-väst om sthlm för ett par år sen... har hört att det ska va en god svamp, men hade ingen påse med mig så jag fick inte hem dem... När jag är ute och rider är det nästan lättare att få överblick, ska börja ta med mig påsen i fickan :) | |
| visst | 2008-08-23 17:06 | |
![]() | Jag plockar kantareller och säljer till en bärodlare här i närheten. Har hittills plockat ca 10 kg gula fina kantareller. Den riktiga säsongen har inte börjat ännu men nu har det regnat mycket och värmen är kvar så nu väntar jag på den stora explosionen. När svampsäsongen är över så hittar jag på något roligt för pengarna... | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 17:30 | |
![]() | Brukar du inte äta några själv? Finns väl inte mycket bättre saker att göra för pengar än att äta kantareller :p | |
| visst | 2008-08-23 17:52 | |
![]() | Jag äter inte svamp men tycker att det är kul och plocka =) | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 17:54 | |
![]() | ... ah, då är det såklart väldigt smart att sälja. Tycker också det är kul att plocka svamp. Du verkar ju ha en guldgruva att plocka från också :) | |
| visst | 2008-08-23 18:14 | |
![]() | Ja, jag har mina ställen där jag vet att dom kommer år efter år..det är bara till att hämta =) | |
| imw | 2008-08-23 19:06 | |
![]() | Hörde idag att Karl Johan nu är på gång i Mälardalen. Fina fräscha. Men det där med fingersvamp... det finns många varianter snarlika varandra och flera är giftiga. Avråds! Men blodriska, Karl Johan, alla sorters kantareller, grynsopp med flera är utmärkt goda. Blodriskan, smörstekt med bara lite salt på är en av mina favoriter. | |
| Nunnelunan | 2008-08-23 19:11 | |
![]() | De flesta fingersvamparna är inte giftiga, däremot trådiga... Välj de som är näst intill vita, så är det alltid ok. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-23 19:11 | |
![]() | ojsan, där ser man... det hade jag glömt i min iver... att vissa fingersvampar är giftiga alltså... då ska man va rejält säker och kunnig på sin sak för att våga testa... tack för upplysningen imw :) | |
| sejmårr | 2008-08-23 19:39 | |
![]() | I år är det "Karl-Johan-år" och man kan vraka och bara välja de fina svamparna. Undr de år som det är brist på dessa LJUVLIGA svampar brukar jag se till att dela svampen med maskarna!!! Jag rensar svampen och skär den i tunna skivor. Då trivs inte maskarna längre och kryper ut. Jag vill inte äta mask, men har inga problem med att äta svampen när masken lämnat stället. Sen blir det pasta med KJ, vitlök och grädde. En extra rolig sak: KJ har den FEMTE smaken! Förrutom surt, salt, beskt och sött finns - ja, vad hette det nu igen... umami? | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-23 19:44 | |
![]() | Ah, är det det som är umami :D ... Karl Johan är god, och bra att svampen inte är förstörd bara för att den haft maskar. Om det är några kvar är det väl inte hela världen heller. Alla människor äter ju massa insekter, larver och deras ägg i större mån än vad många tror ;) | |
| oozaa | 2008-08-23 19:47 | |
![]() | Stolt fjällskivling är god att panera i vetemjöl och ägg och steka som en biff. | |