Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 608

Forumkategorier

Användare Inlägg  
petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 12:56
Antal inlägg: 36

Varför startar inte datorn?
När jag slår på datorn säger den "Reboot and select proper boot device".
Såg en liknande tråd i detta forum, men det var inte till större hjälp. Datorn fungerade felfritt igårkväll och jag har inte gjort något idag med den, förutom att försöka slå på den. Testade även att slå på den utan nätverkskabel, utan något i usb och utan att jag hade ström ikopplat.
Vad ska jag göra?

Nunnelunan2008-08-24 13:02
Antal inlägg: 1172

Du har möjligen inte en CD-skiva i???

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:06

Nej.

Nunnelunan2008-08-24 13:07

Är du tilläckligt kunnig för att gå in i BIOS?

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:09

Nja. Jag vet inte kanske? Hur går jag till väga?

Nunnelunan2008-08-24 13:15

Om du går in där kan du kolla om enhet C finns med att boota ifrån, eller om det (simsalabim) glidit över till något helt annat. Först bara kolla, innan du gör något mer.
Du kan i BIOS välja från vilken enhet du skall boota. Du kan ändra (och ändra tillbaka om det behövs) och i sista fall boota från en CD med operativsystem på.

Jag skall gå ut nu, men det finns säkert fler här som kan guida???

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:19

Hmm... Okej. Jag får väl försöka. Förhoppningsvis finns här någon som kan hjälpa mig vidare. Tack för hjälpen, så länge!

illiterate - Ej medlem längre2008-08-24 13:19
Antal inlägg: 6521

Starta datorn och håll inne knappen Delete eller vad det nu är för knapp, det står någonstans precis när du startar datorn. I BIOS är det bara att bläddra runt i menyerna tills du hittar det som Nunnelunan nämnt. Du kan också leka med spänningsnivåer till RAM-minnet om du märker att datorn blivit lite för glömsk på sistone. Ju mer spännande något är, desto lättare är det ju att minnas. Men är du inte någon expert kan det vara smart att ragga upp någon datornörd och bjuda på Jolt-cola i utbyte mot “expert”-hjälp.

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:26

Oh, tack så mycket. Ska genast testa :)

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:40

Jag blev inte så mycket klokare av BIOS, för tyvärr har jag inte en aning om vad jag ska göra där :/
Och eftersom jag inte känner nån i den här stan så har jag ingen som kan hjälpa mig..

illiterate - Ej medlem längre2008-08-24 13:55

Har du en kamera?

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 13:58

Ja det har jag. Vad tänkte du?

peter_vessla2008-08-24 15:17
Antal inlägg: 18

ok, 1: lek inte med spänningsnivåer till ram om du inte vet precis vad du gör.
det du måste göra är att hitta något som brukar kallas boot order eller liknande, den inställningen bestämmer var bios ska leta efter bootloadern. vanligtvis brukar det vara en lista i stil med:
1. cd-rom
2. harddisk
3. usb
4. [andra skumma alternativ]

det kan hjälpa att ta ur externa hårddiskar, usb-minnen och skivor innan du startar om datorn.
när du ställt in att din hårddisk, den som du brukar boota från, ska bootas först sparar du och startar om datorn, ofta är det F10 som gör detta.

det kan också vara något helt annat som har blivit konstigt, men testa detta först.

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 15:25

Jag leker inte med spänningsnivåer, jag förstår inte ens vad det är. Jag är tillräckligt klok för att inse att jag inte bör fiffla med något jag inte kan.

Jag har kollat priolistan och den lyder som följer:
1. removable device
2. hard drive
3. cd/dvd
4. network

Har även testat ändra ordning så att t.ex hard drive är på ettan, men det är samma sak ändå. Den kommer inte längre ändå.

peter_vessla2008-08-24 15:28

om du vill kan du beskriva vad som hände innan det slutade fungera.
har du precis satt in någon ny hårdvara eller ändrat något annat?
hur länge har datorn varit avstängd innan du startade den nu? hur fungerade den då?
lite överkurs är kanske om du vet vilket moderkort du har och vilken typ av diskar osv

peter_vessla2008-08-24 15:30

sätt hard drive som enda bootalternativ, går det att sätta alla andra på "disable" eller liknande?
precis hur långt kommer du? vad är det sista som står?

illiterate - Ej medlem längre2008-08-24 15:35

Om det inte funkar när HDD är enda boot device kan det tänkas att du fått ett virus som skrivit över MBR (main boot record), vilket kräver en reparationsinstallation av Windows.

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 15:37

Jag använde datorn senast igårkväll och då fungerade den felfritt. Jag stängde av som vanligt och gick och lade mig. I morse när jag slog på den, så kom den så långt att det hann stå "Packard Bell" och sedan blev skärmen svart och då stod där "Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Jag har nu ändrat så att hard drive är det enda bootalternativet och lagt alla andra på disable. Nu när det startar om, så kommer den precis lika långt. Det står "Reboot and select (...)"

Jag har tyvärr ingen koll på moderkort och så. Kan man kolla upp det, eller är det sådant "man vet" ?

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 15:39

Men vad gör jag om jag inte har en installationsskiva till Windows? Jag fick inte med någon när jag köpte och Windows vista home premium ingick när jag köpte datorn.
På ett annat forum fick jag höra att det SKA ingå en installationsskiva, även om OS följer med. Men jag har inte fått någon. Vad gör jag då? :/

illiterate - Ej medlem längre2008-08-24 15:39

Om du inte lyckas göra en reparationsinstallation med Windows (sätt i en Windows-CD och se till att CD-ROM är första boot-alternativ i BIOS, och starta om), kan det tänkas att hårddisken gått sönder.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?