Spelrum
| Giraffen | 0 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 547 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 17:39 | |
![]() | Att sänka sina kostnader... För några år sedan så bestämde jag för att befria mig själv från mitt påskrivna lärdom om hur saker och ting skall vara för att det inte matchade mina inre önskemål. I den processen så innebar det en hel del arbete på att hitta nya lösningar för att upprätthålla dom vanor som jag ville bibehålla. Min fråga till er är, vad kan man göra för att minska sitt ekonomiska beroende men samtidigt öka sin välfärd? Här är några av mina stalltips; * Baka eget bröd. Genom att baka t ex Painriche så slipper jag köpa bröd. 4st stora painriche kostar ca 6 kronor att framställa, dvs, vid hög konsumtion innebär 12kr i veckan. Jämfört med motsvarande ca 30:- för bröd i butik / vecka. Dessutom så ökar värdet genom att det kan serveras nybakat. * Köp Råtobak. Genom att beställa 1 kilo råtobak på t ex www.limpans.se för 220;- så sänker man sin dagliga tobakskostnad från 45:- till 3:-, smaken (om man köper blandad tobak) är bättre än dom billigare ciggarettmärkena och även bättre än dom dyrare. Dessutom kan man utforma egna smaksatser. * Plocka bär och framställ Sylt, Krämer, Parfait mm. Genom att t ex plocka blåbär i 2 timmar så får man tillräckligt med bär för att göra några burkar sylt, motsvarande 200:- - 250:-. Kostnaden är dock sockret. * Baka Kanelbullar istället för att köpa godis. * Brygg egen Öl alternativt Vin * Odla kryddor * Cykla eller Samåk för att slippa bensinkostnader * Betala av lånen * Byt till Comviq Kompis och övertala dina vänner till det samma så ni kan prata hur länge ni vill till uppkopplingsavgiften * Dela Internet via trådlöst med grannarna * Använd Pricerunner och Blocket i första hand för dina inköp * Sluta Spela, Drick, Rök eller annan överkonsumtion. * Bor man på landet kan man skaffa höns och få ägg, en get för mjölk (och göra chevreost!!!) mer tips och trix? =) | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-08-29 17:51 | |
![]() | Tycker det var bra tips, har redan prickat in ganska många av dem :) | |
| magyarisch | 2008-08-29 17:52 | |
![]() | *Ska man handla så kan man kolla om man kan dra med en vän, hur många behöver tre paket mjöl (om det nu är erbjudande på det). Så kan man storhandla tillsammans. *Gör en inköpslista (dvs: man gör en matmeny och köper ingredienser till det och köper enbart det än att köpa mat varje dag). *Köp en ko också, då kan man göra smör, ost, grädde, mjölk.. *Köp storpack av nästan allt, det lönar sig i längden. | |
| vulcan | 2008-08-29 17:52 | |
![]() | Forumadmin: Matlagning och spartips är intressanta ämnen att diskutera, men känns mer lämpliga att avhandla i Snack. Flyttar tråden dit. | |
| magyarisch | 2008-08-29 17:52 | |
![]() | *sätt de räkningar, som du kan, på autogiro så företagen drar själv, på det sättet sparar du in mellan 30-50 kr som de tar på fakturorna. | |
| hemliga anna | 2008-08-29 18:01 | |
![]() | storkok är väldigt ekonomiskt. tex en stoor köttfärsgryta med mycket grönsaker och gott i, passar till både pasta ris och potatis.. man kan ha nästan vad som helst i.. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:04 | |
![]() | magyarisch, storhandla tillsammans är ett bra trick. Men är man i farten så är ju 3 paket mjöl ingenting. I mitt befintliga hushåll så köpte vi 12 paket socker förra månaden och det är slut nu. :) .. en ko är ju väldigt bra tips, däremot så innebär det lite extraarbete då man bör pastörisera mjölken, vilket man slipper hos getter. Internetbank fungerar också angående räkningarna, men det är ett bra tips det du skrev, inga räkningar är dock bäst :) vulcan, en värdefilosofiskfråga, men saksamma :) Kom på några andra specifika tips också; Se över matkonsumptionen. Viss mat är dyrare än annan, även om den näringsvärdesmässigt inte är lika effektiv, eller enligt egen utsago lika god; I mitt exempel så har jag t ex hittat Linssoppa med röda linser, potatis, lök, vitök, vitpeppar, franska kryddor. .. En rätt som ger väldigt nyttiga kostfibrer som förbättrar magsmältning, inte innehåller onödiga fetter osv.. extremt effektivt, gott och billigt. Gillar man kött kan man ju även inhandla den hos jägare eller jaga själv för att undvika få Strålat eller kött som är industrialiserat genom tillväxthormoner. Med tanke på att Elpriset har gått up 600% senaste 10 åren eller så kan man t ex räkna ut sin elkonsumption. En bärbardator drar 65w medans en stationär ca 400 - 600w inkl skärm. Något som jag har funderat på är att stöpa egna ljus också för att det är, enligt mig, mysigare än spotlights, huruvida det är billigare vet jag iofs inte ännu. Återanvänding av tomma burkar för sylten mm är en annan. | |
| Rigoletto | 2008-08-29 18:05 | |
![]() | Jag har sparat massor på att planera alla måltider per tvåveckors period. Skriv sedan handlingslista på det du behöver, inga spontanköp. Tar lite tid i början men du får rutin. Att sedan storhandla är inte heller dumt. | |
| Rigoletto | 2008-08-29 18:09 | |
![]() | Gå ihop med ett par kompisar och bilda matlag. Ses 1 kväll i veckan. Turas om att laga mat. Skönt att slippa då det inte är ens tur att laga, men också trevligt med sällskap. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:13 | |
![]() | Rigoletto, Planering för att undvika spontanköp genererade av t ex Stress tror jag är en av dom viktigare punkterna. Matlag är ju en toppen idé för att även kunna göra det till ett socialtarrangemang! :) | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 18:14 | |
![]() | hihi.. toppenidé, socialt arrangemang... | |
| -Lala-la | 2008-08-29 19:57 | |
![]() | jag äter bara ägg till frukosten på lördag söndag. Hur gör man då? Kan man samhöna med någon granne då? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-29 20:39 | |
![]() | Laga mat själv brukar bli billigare än hel- och halvfabrikat. Jämför priser på det mesta, från tvättmedel till försäkringar och elbolag. Var sparsam med el, uppvärmning och varmvatten om du kan. Kolla rea eller second hand innan du köper något nytt. Vi har sagt upp tidningsprenumerationer. Poppade pocorn och chokladbollar är klassiker när man är gottesugen. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-08-29 20:51 | |
![]() | Släck ljus och stäng dörrar. värm bara upp de rum som du vistas i och stäng därför dörrar till angränsande rum. låt inte din elektronik stå på stand by. | |
| gic - Ej medlem längre | 2008-08-29 20:51 | |
![]() | Lalala, haha! Vi kan samhöna om du vill. En höna värper 1 ägg per dag om man inte ger dom tillväxthormoner, fast ägg håller sig ju ett tag, så gör du lite pannkaka till den där sylten du; om du nu inte hittar nått trevligt jobb efter dom där 6 månaderna =) mommesfrittes, ja chokladbollar är en hit, speciellt om man börjar experimentera med innehållet, t ex Cognac, Kanel, Kardemumma. Riktigt smör ska de va med för den delen. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-08-29 20:55 | |
![]() | Låt bara bli att köpa allt du inte behöver. Man kan klara sig på väldigt lite om man bara vill. Sen är det väldigt skönt att inte ha en massa saker också. Mindre att tänka på och mindre att oroa sig för att bli av med :) | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2008-08-29 21:02 | |
![]() | Eller så kan man skaffa en rik partner som betalar allt;) | |
| lime123 | 2008-08-29 21:05 | |
![]() | hej svejs,, sänka sina kostnader,, tja sluta köp halvfabrikat,, gör storkok själv å frys in,, gå till lågprismarknader å så,, köp kontant,, sånt som e nödvändigt,,å när de e billigt ,, kanske kläder genom amnesty eller auktioner, så har du kosing kvar te nöje å sånt,,å ta inga smslån å sån skit, dumburkar man känner å har sett på tv som gör så får skylla sig själv om de får stora skulder å ligger efter,,,,!!! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-29 21:06 | |
![]() | Mm, en del kvinnor vill ha en mink i garderoben, en jaguar i garaget, en hingst i sängen och en åsna som betalar alltihop. | |
| mammamu - Ej medlem längre | 2008-08-29 21:08 | |
![]() | väl talat mommes:) | |