Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gulaschbaron - Ej medlem längre | 2008-08-30 23:11 | |
![]() | Gulaschsoppa Dela med er av erat bästa recept på gulaschsoppa! här är mitt * 300 g kött * 2 lökar * 2 skedar smör * 2 matskedar patrikapulver * 2 matskedar tomatpuré * 1 liter vatten * 1-2 köttbuljongbitar * 4 potatisar * 1 tsk salt * 1 vitlök | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-30 23:13 | |
![]() | Här är mitt: Åk till Budapest. Beställ in en gulaschsoppa på valfritt hak. | |
| -Lala-la | 2008-08-30 23:13 | |
![]() | 20 kronor i prag. | |
| beambitte | 2008-08-30 23:17 | |
![]() | Ta köttfärs istället för kött och ha lite krossade tomater också | |
| DennisPlz | 2008-08-30 23:31 | |
![]() | Jag är helt med på Pottis linje. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-08-30 23:36 | |
![]() | * 1 kg nötkött * 2-4 gula lökar (delas i stora klyftor) * lite smör till stekning av köttet * 3-4 matskedar paprikapulver * 4 burkar krossade tomater * 1 liter vatten * 4 köttbuljongtärningar * 4-6 stora röda paprikor (dela varje paprika i ca 8 delar) * 6-10 hela vitlöksklyftor * 1 färsk röd chili (finstrimmlas) * 1-2 lagerblad (koka med hela) * Vitpeppar, salt ev mer paprikapulver, buljong eller dyl får man lov att smaka sig fram till själv. Grytan ska puttra i nästan 2 timmar, så för att det inte bara ska bli "gojs" av paprikan så brukar jag lägga i den först efter 1 timme. Potatisen (smaksak hur mycket potatis man vill ha i...) skalar jag och delar sedan i ca 4 bitar som jag låter koka separat och lägger dem i grytan strax innan servering. Ehum... och ja, det här är inte ett recept till 2 pers..... ;) | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-08-30 23:51 | |
![]() | Äkta ungersk Gulaschsoppa ska de vara ..lagat med deras råvaror....för man får ALDRIG samma smak här....hur man än bär sig åt.. Jag vill påstå att jag måste ju vara expert på den ungerska maten då det lagas mycket sådant hemma hos mig :) Har mitt Ursprung i Sopron som ligger i Ungern.... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-08-30 23:53 | |
![]() | Som "expert" var är ditt recept...? Ärligt nyfiken på hur du gör. =) | |
| zmiley | 2008-08-30 23:56 | |
![]() | Hemligheten ligger i köttet. Många använder fransyska eller utskuren biff eller grytbitar. En riktigt god gulasch behöver långkokt högrev. När jag tänker efter är nog högrev det mest underskattade köttet nuförtiden. Det syns också på kilopriset. | |
| Rigoletto | 2008-08-31 00:07 | |
![]() | Även jag "expert" (mamma o pappa) ungrare, lagar gulyás (som det heter på ungerska) ofta. Jag tycker att ditt recept grönöga ser alldeles utmärkt ut. Däremot tror jag att ungare inte använder varken vitlök eller lagerblad i just denna soppa. Mina föräldrar brukar med potatisen koka både lite morötter samt palsternacka. Som krydda hade de lite kumminfrön. När soppan sen serverades kunde man få en sked gräddfil i tallriken till soppan. Men fortsätt du med ditt recept för det ser riktigt gott ut och jag tänker nog göra ett litet avsteg och testa det. | |
| Rigoletto | 2008-08-31 00:08 | |
![]() | Glömde säga att zmiley har helt rätt, godast med högrev som kokas länge och väl. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-08-31 00:13 | |
![]() | Ah! Tackar Rigoletto =) Jag brukar ha lite naturell yogurt till, och brytbröd. Ska testa med morötter, palsternacka, och även det med kumminfrön. Lagerbladen tycker jag ger lite mer "mustighet" till grytan, vad vitlöken anbelangar så har jag i den för det är såååå gott med hela vitlöksklyftor i grytor som får koka sig mjuka, dom smälter i munnen =) | |
| Rigoletto | 2008-08-31 00:42 | |
![]() | Vad som ofta serveras efter denna soppa som jag tycker att ni skall testa är en efterrättspannkaka som är supergod. Gör vanliga tunnpannkakor. Gör din egen keso på följande sätt Tag en liter vanlig filmjölk. Häll i en kastrull och värm tills vasslen separerat. Behöver nästan ett uppkok. Filtrera i ett kaffefilter. Den vätska som rinner igenom kan du antingen baka bröd på eller så häller du ut det. I den vita ostmassan tillsätter du en ägggula, 1 msk socker och en msk vaniljsocker, lite russin samt riv skalet av en citron. Blanda. Om det blir för tjockt tillsätt lite gräddfil. Lägg nu 1 till 1½ msk av denna smet på varje pannkaka, smeta ut rulla ihop pannkakorna. Lägg i en ugnsfastform och värm i ugn cirka 75 grader. När var och en lagt upp sin(a) pannkakor på sin tallrik ringla över lite kall gräddfil och strö lite socker över alltihopa. Smaskens. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-08-31 00:46 | |
![]() | Ska absolut testas! Låter mums =) | |
| magyarisch | 2008-08-31 01:40 | |
![]() | pottränad: Nej, inte vilket hak som helst. En del ungrare kan inte göra någon god gulash. Helst bör man välja en restaurang med gott rykte. /ungrare. | |
| Sjuksyrra | 2008-08-31 01:56 | |
![]() | Måste testa något av recepten. Älskar Gulasch-soppa. Värmer gott på vintern. Tack! | |
| Rigoletto | 2008-08-31 02:04 | |
![]() | Åker ni Budapest måste ni gå på Restaurang Gundel. Café Gerbaud har världens längsta bakelsedisk. | |
| SirMattBusby | 2008-08-31 02:10 | |
![]() | Var i Budapest för några år sen, åt en vansinnigt god Gulasch på en mycket fin restaurang, de hade tom stråkkvartett som spelade(Ack Värmeland du sköna när de fick höra att vi var svenskar)... Den gulaschen vill jag uppleva igen, tyckte överlag att ungrarna hade en bra matkultur, blev mycket förtjust i gåslever(vet att det inte är politiskt korrekt men det förändrar inte att det var gott) | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-08-31 02:15 | |
![]() | Har varit i Budapest och måste tyvärr säga att jag aldrig ätit så äcklig mat som jag gjorde under denna långweekend. Vi provade både enklare och dyrare ställen men lyckades aldrig få in något gott. Däremot i Prag åt vi väldigt god Gulasch. I min Gulasch brukar jag använda oxkött, lök, massor av paprikapulver, krossade tomater, buljong, salt, svartpeppar och en stark krydda jag köpte i Budapest som det står csipös på burken och så är det bilder på röd chilifrukt. Ja sen har jag massor av grön och röd paprika i som jag lägger i mot slutet. Ibland gör jag min Gulasch lite "tjockare" och serverar den med kokt ris och sallad. Vid servering lite hackad persilja på toppen. Supergott! | |
| magyarisch | 2008-08-31 16:08 | |
![]() | Porslin: Det är därför man ska välja restauranger med bra rykte ;) Har själv ätit en blaskig gulash och jag krävde att de skulle ta tillbaka den, jag tänkte då inte äta utav den. Fick en helt ny maträtt som kompensation till priset som en gulashsoppa. | |