Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-08-31 11:02 | |
![]() | kalorier/energi i mat? Satt och mumsade på mina rostade majskorn i går och undrade hur man vet hur mycket energi mat innehåller? Dvs. hur går man tillväga för att få reda på att det är si och så mycket energi i morötter resp. mjölk etc..? Troligen finns det ett enkelt svar men jag slogs av att jag faktiskt inte vet.. :) Och då tycker jag ändå att jag har hygglig koll på hur det funkar när energin frigörs vid spjälkning etc.. Lägger frågan här i snack så kan vi ju passa på och flöjta lite runt det här med kalorijakt på samma gång =)) | |
| rispåse | 2008-08-31 11:05 | |
![]() | Gå in på livsmedelsverkets databas. Där kan du skriva in viklet livsmedel du har frågor om! Du får svar på ögonblicket. Kanonbra. | |
| Nunnelunan | 2008-08-31 11:18 | |
![]() | Man måste väl analysera innehållet och dela upp ämnena där de hör hemma? Vitaminer för sig, proteiner för sig, energi för sig etc. | |
| Fruktsaft | 2008-08-31 12:18 | |
![]() | när det kommer till färdigpacketerade varor, kan man läsa sig till vad det innehåller från näringsinnehållsförteckni ngen. annars komplitera med köksvåg, så du ser kvantiteten du äter, blir svårt att räkna kalorier annars :) | |
| stefanf | 2008-08-31 15:42 | |
![]() | Ja, det var iofs inte det jag undrade - även om all information kan vara bra.. :) Jag undrar om det är någon som vet _precis_ hur det går till när man analyserar olika livsmedel..? Dvs hur VET man att potatis innehåller si eller så många kalorier..? Krävs alltså någon med lite mer laboratoriemässiga kunskaper i frågan här.. :) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 15:45 | |
![]() | Kort sagt förbränner man maten och ser hur mycket värmeenergi som kan utvinnas ur den. Dock brukar man subtrahera bidraget från fibrer, eftersom fibrer inte tas upp av kroppen. Trä skulle annars vara rena kaloribomben. | |
| stefanf | 2008-08-31 19:34 | |
![]() | aha, Hur vet man hur mycket fibrer som bidrar med energi? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 19:38 | |
![]() | Man vet oftast hur mycket man häller i av varje ingrediens, och kan räkna fram det. | |
| stefanf | 2008-08-31 19:48 | |
![]() | hur mycket fibrer häller man i en morot? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 19:53 | |
![]() | Jaha du menar så :) Det går ju att approximera, eller använda masspektrometrar. | |
| mackz_ | 2008-08-31 21:04 | |
![]() | på tal om majs... får man i sig energin från majs om det ändå ser likadant ut som när man åt den när man skiter ut det? | |
| stefanf | 2008-08-31 21:04 | |
![]() | Kolla om den smakar likadant också.. ;) | |
| Bolerria | 2008-08-31 21:47 | |
![]() | Nunnelunan: Vitaminer ger inte energi. Kolhydrat och protein= 4kcal/gram Alkohol= 7kcal/gram Fett= 9 kcal/gram Dessa är det enda i livsmedel som ger energi. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 21:55 | |
![]() | Enligt innehållsförteckningen ja :) | |
| Bolerria | 2008-08-31 21:58 | |
![]() | Ville mest bara betona att typ c-vitamin eller ginseng etc. inte direkt ger "energi". | |
| Nunnelunan | 2008-08-31 22:02 | |
![]() | Nej, det vet jag. Jag försökte bara tolka frågeställningen, vilken jag inte uppfattade var en uppräkning av olika livsmedel och deras specifika näringsinnehåll! Jag förstod att frågeställaren ville veta HUR man får fram de olika värdena; alltså hur man gör i labbet för att få veta vad ett livsmedel innehåller. Därför skrev jag att man skulle dela upp ämnena för sig. Sen vet jag inte svaret, det överlåter jag till någon "labbare" att utforma. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-31 22:02 | |
![]() | Fast man får inte glömma katalysatorerna som sätter fart på energiomvandlingen i kroppen, och bidrar till att fettdepåerna töms ut. Att bara räkna kalorier är ungefär som att alltid cykla exakt 1500 meter och tro att man håller sig i samma form vare sig man cyklar i uppförsbacke eller nerförsbacke. | |
| Nunnelunan | 2008-08-31 22:04 | |
![]() | Ginseng ger inte energi, det gör att vissa receptorer får lättare att ta upp energi (?). | |
| Nunnelunan | 2008-08-31 22:05 | |
![]() | Jag tror att vi skriver samma sak illterate, men du hann före :). | |
| stefanf | 2008-08-31 22:07 | |
![]() | finns det belagt vilka katalysatorer som sätter fart på energiomvandlingen i kroppen, ill? | |