Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-09-05 17:55 | |
![]() | Skattepengar till kungahuset. Har funderat över det här med det kungliga apanaget. Vad jag kan förstå är kungafamiljen goda för åtskilliga miljoner med privata pengar. Är det då verkligen vettigt att vi som skattebetalare ska va med och betala bidrag för dem? Min tanke är inte nu att vi ska sänka skattera utan att var och en av oss själva får bestämma huruvida vi vill stödja kungahuset med de personliga skattepengar vi betalar in. En ruta på skatteblanketten där jag har chans att avsäga mig att just mina pengar går till Bernadottesläkten utan istället går direkt till statens biståndskassa. Detta vore mer av en gyllene medelväg; där royalisterna kan få fortsätta att ha sin kungafamiljen att se upp till men de får då va beredda att betala för det själva. | |
| rispåse | 2008-09-05 17:56 | |
![]() | Släng ihop ett formulär! Jag skriver under! | |
| Bergarn1 | 2008-09-05 17:57 | |
![]() | Jag vill inte betala nån skatt för alla som går på socialbidrag längre än 4 månader! Kan vi inte rösta om det oxå??! | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-09-05 17:58 | |
![]() | Men om du kryssar i "min" lilla ruta så har du ju skurit ner ditt bistånd till de med socialbidrag med i alla fall fem personer. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-05 17:58 | |
![]() | Var skall de ta vägen sen? socfallen alltså | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-05 17:59 | |
![]() | ca 10 kr per person och år är vad vi betalar. Jag brukar också ge ungefär lika mycket till en godtycklig uteliggare då och då, så jag tycker att det är lite onödigt att bråka om saken. | |
| Bergarn1 | 2008-09-05 17:59 | |
![]() | trashone: skaffa jobb?? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:01 | |
![]() | Ja just det, det är "bara" att skaffa jobb mm.. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:01 | |
![]() | Jag tycker vi fyller Drottningholm med hemlösa. Sedan så placerar vi kungafamiljen i Alby, där de får söka jobb på sina "meriter" och "arbetslivserfarenhet"... | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:02 | |
![]() | Om inte det är något att bråka om 10 kronor så är ni alla välkomna att sätta in 10 kronor på mitt konto.. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:03 | |
![]() | Det var i och för sig ett bra förslag. Och slottet kan byggas om och bli hyreslägenheter. | |
| Bergarn1 | 2008-09-05 18:03 | |
![]() | trashone: Jag försökte med ett exempel försöka illustrera Limericks resonemang ur en annan synvinkel. Ta inte så hårt på det :-P | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:04 | |
![]() | Ingen risk, du är ju du :P bizzzy: Hehe | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:05 | |
![]() | Men ärligt.. Är det inte sjukt att vi har en grupp inavlade människor som vi sitter och förser med rikedomar? Ok, kungen är rolig och så, men det finns roligare människor som inte har några pengar alls. | |
| DennisPlz | 2008-09-05 18:06 | |
![]() | Stilig_karl: du har snott mitt valmanifest! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:06 | |
![]() | Jo visst är det så. Men så är det att leva i en demokrati där majoriteten är dum i huvet. | |
| DennisPlz | 2008-09-05 18:07 | |
![]() | illi: så varför kämpa emot? | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:07 | |
![]() | För mig är det just det det är Stilig_ men många som jag pratat med påstår att kungafamiljen gör så otroligt mycket för Sverige. Något jag har rätt svårt att märka av men... Frågan är ändå om det inte finns ett sätt att göra alla lite mindre missnöjda? Jag kan välja att inte betala, men min granne som avgudar Silvia kan fortsätta att va med och pyttsa in stålar till läppoperationer. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:12 | |
![]() | Det som är lite kul är att riksdag + regering tillsammans kostar mindre än kungahuset gör. Vad är det kungahuset gör som är så otroligt mycket bättre? Bortsett från att ge AB och Expressen något att skriva om. (Okej det var förstås en kuggfråga. Självklart skulle regering + riksdag kunna bytas ut mot en flock schimpanser och en dator som bara kostade 100 000 kr per år, och ändå skulle alla fått det bättre.) | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-05 18:13 | |
![]() | Lime: Jag vet inte ens om man skall låta folk ge dem pengar genom skatt. Man får väl införa någon sorts välgörenhetsorganisation istället; "Ge kungen en plankstek och ett slott"-fonden lr nåt. Att ha några med den position de ändå har enkom genom släktnamn och ärvda titlar, känns inte synonymt med vad Sverige sägs stå för annars... | |