Spelrum
Giraffen30
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 818

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-09-08 02:34
Antal inlägg: 2200

Köpa gura
Jag ska köpa gura. Har aldrig spelat gura, har heller aldrig nämnvärt spelat något instrument förutom att jag gick och tog några svindåliga pianolektioner vid 9-årsåldern.

Polarn som är ok på gura rekommenderade att köpa en 1000kr-stålsträngad till att börja med. Räcker detta som tips eller finns det något mer att inflika innan jag slänger 1000kr i sjön?

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-08 02:42
Antal inlägg: 2288

stål är kanske inte det lättaste att börja med. minns mina första barréackord på nylon och det var jobbigt nog. fast å andra sidan - "pain is weakness leaving the body"

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-08 02:44

jag skulle rekommendera en begagnad levin, de är oftast lättspelade.

Tribal Tech - Ej medlem längre2008-09-08 02:44
Antal inlägg: 73

En tusing får du nog räkna med. Det är inte kul att lära sig att spela om man sitter med nån skräpgitarr. Annars kan du väl testa nåt sånt där paket som de stora musikaffärerna brukar ha, där man får en elgurka + stärkare för runt 1500:- Förvisso Japan-skräp, men det låter åtminstone coolare när du lär dig lira...;-)

_abc_2008-09-08 02:54

Men 1000kr räcker eller ska jag lägga på en 500kr till?

Och stål funkar väl? Polarn menade att stål låter roligare än nylon om man ska köra mainstream?

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-08 03:00

annars är ju ukulelen inkörsporten för alla tyngre stränginstrument. och kan det bli mer mainstream än Paul McCartney?

Vasterljung2008-09-08 08:51
Antal inlägg: 261

Stålsträngat gör jätteont. Jag började lära mig spela gitarr i februari och har både nylon- och stålsträngade gitarrer hemma. Jag övar helst på nylon, om jag bara hade haft den stålsträngade så hade jag aldrig fortsatt öva...

zmiley2008-09-08 08:54
Antal inlägg: 2170

En första gura behöver inte vara dyr. Jag tycker du ska börja med en "skolgitarr". De är billiga och har ofta lite smalare hals. Stålsträngar låter fetare och härdar fingertopparna. Optimalt är nog att som Vasterljung ha både och ifall du får skitont...

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-08 09:51
Antal inlägg: 1045

_abc_, 500 kr billig nylonsträngad räcker gott, ännu billigare på blocket. Skulle det visa sig att du har nån slags fallenhet för att spela så kommer du inte ha nåt emot att köpa en riktig gitarr lite senare. Bättre att istället använda de överblivna pengarna till sprit som kan omvandlas till inspirerande missöden.

Taka2008-09-08 10:09
Antal inlägg: 166

För en tusing får du bara skräp när det gäller stålsträngat. Rekommenderar att gå upp till 2.5-3 för att få något vettigt när det gäller stål. Däremot finns det en hel del nylon för runt tusingen som duger och som alla andra säger, börja med nylon för dina fingrars skull. Yamaha är utmärkta på billiga nylon.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-09-08 10:17
Antal inlägg: 1289

Okej, stålsträngad gör rejält ont den först tiden - men efter bara en liten tid har du hårda fingertoppar som har härdats av idogt tränande :) Jag kan själv få ont än idag om jag inte har hållit i gitarren på ett tag, men personligen tycker jag det är värt det, eftersom jag tycker ljudet är skarpare och finare i en stålsträngad än i vinyl. Jag har två gitarrer, en Washburn och en älskad Ovation - den sistnämnda får man dessvärre inte för en tusing - men jag skulle rekommendera blocket och hellre köpa en bättre begagnad gitarr - än en ny, billigare variant till samma pris. But that´s just me....

Taka2008-09-08 10:20
Antal inlägg: 166

Jag skulle inte rekommendera att köpa en begagnad gitarr det första man gör, av den enkla anledningen att man förmodligen inte vet vilka fel man skall leta efter. T.ex. bör man kolla så att gitarren inte har en "koreapuckel" samt även att halsen är rak och inte skev i sidled. Hur mår locket? Ribborna? I vilket skick är banden? Osv osv. Köp nytt så får du hjälp om något krånglar av folket i butiken.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-08 10:24
Antal inlägg: 1045

man tar naturligtvis med nån som har hållit i en gitarr förut, han är väl inte eremit?

uisge beatha - Ej medlem längre2008-09-08 10:30

Fast...man kan ju alltid ta ngn mer kunnig till hjälp när man ska sondera terrängen kan jag tycka.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-09-08 10:31

Ähum....som tidigare nämnts :P

_abc_2008-09-08 10:36

Ajdå, jag som blint litade på min väns omdöme medan det verkar som att de flesta menar på att jag borde köpa mig en nylonsträngad till att börja med?

1000kr har jag inga problem att lägga på en gura, men säger ni att jag får detsamma för 500kr känner jag mig bara pretentiös om jag lägger 1000kr. Däremot är jag inte sugen på att lägga 2.5-3 när jag än så länge inte vet om detta är veckans fluga för egen del eller om jag kommer att förälska mig i plinkandet =).

Att köpa två guror, en stålsträngad och en nylon till att börja med händer inte heller. Så det lutar nog åt en nylonsträngad än så länge, under tusenlappen.

Blocket känns inte heller lockande utan bil, samtidigt som jag som sagt inte har något emot att betala kring 1000kr för en gura, som jag inte heller kräver ska vara "top notch".
Men jag ska nog rådfråga min vän en gång till, och ge honom en avhyvling på samma gång eftersom han tänkte lura på mig en fingertorterare som det verkar.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-08 10:43
Antal inlägg: 993

Jag håller med ordhämnaren. Ta hjälp av en vän och leta upp en begagnad gitarr för runt 500kr och sen är det bara att öva öva öva. När du sen kommit en bit på vägen och känner att du har lite koll på vad du gör kan du du börja leta efter en 'riktig' gitarr, ngt att ha i längden.

När det kommer till att lära sig spela gäller det att ha realistiska förväntningar på sig själv, annars är det lätt att bli besviken och ge upp. Det är lätt att tänka 'Jävlar vad jag ska öva. 6h varje dag, fan vad bäst jag ska bli' men är ganska svårt i att hålla i verkligheten och då är det lätt att man inte tycker att man duger eftersom man inte hållit sina mål. Öva utan förutfattade meningar och förväntningar och se till att det känns kul. Alla kan lära sig att spela och du även du kan bli hur bra som helst. Det handlar 1% om talang och 99% om träning.

Måns_E2008-09-08 10:44
Antal inlägg: 12038

Jag skulle nog lägga en tusenlapp, då kan du åtminstone få en någorlunda vettig nylonsträngad. 500 Kr räcker inte.

De billigare gitarrerna är oftast mer svårspelade, så du gör dig nog bara en otjänst. Gå in på en gitarraffär, prata med personalen och känn på gitarrerna.

Vasterljung2008-09-08 10:52
Antal inlägg: 261

En Yamaha C45 är en jättebra nybörjar-gitarr runt 1000-lappen och är nog inte så svår att sälja vidare om du skulle tröttna. Och jag håller med om att det sedan hänger på övandet. Hellre en liten stund varje dag än flera timmar varannan vecka. Det kändes omöjligt att få till akorden i början men det lossnar vartefter med övning övning och åter övning. Och då är det jättekul att spela!

Little_Red - Ej medlem längre2008-09-08 12:18
Antal inlägg: 1092

_abc_ - Vad vill du spela lite mer specifikt, och vad har du får mål med det?
Tänker du börja ta lektioner eller ska du mest sitta hemma och plinka?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?