Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-09-19 00:26
Antal inlägg: 17542

Annika Östberg
Annika som sitter fängslad i USA sedan 25 år, nekades återigen tidsbestämt straff, och får därmed inte heller flyttas till Sverige.

Jag tycker det är rätt beslut, hon begick sitt brott i USA och skall givetvis falla under deras lagstiftning, tycker jag.

Jag förstår inte resonemanget med att hon skall särbehandlas för att hon är svensk.

Okej, hon sköt inte, enligt henne, men enligt Kalifornisk lag så är hon skyldig till mord i och med att hon var behjälplig till mordet - och det var ju Annika som laddade pistolen.

Vad tycker ni?

Jag har som kriminalvårdare upplevt att vi plockat hem svenskar, som sedan får sitt straff omvandlat till bagatellbrott ... och jag tycker inte det är okej.

Begår man ett brott så får man finna sig i att ta det straff som finns i den juristiktion som brottet begicks -- man kan inte skrika på en svenskhet och absolution när man väl åkt fast.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-09-19 00:30
Antal inlägg: 1788

Kan inte speciellt mycket om detta, men håller med om principen. Det var också helt rätt av Reinfeldt att inte ta upp saken med Arnold när han var på besök där strax efter valet. Tänk om tyskarna skulle ligga på oss nu bara för att vi dömt en av deras medborgare till barnamord utan klockren bevisning. Det hade blivit ett jävla liv. Vi måste respektera andra demokratiska staters rätt att straffa de som begår brott innan för deras gränser.

bove2008-09-19 00:42
Antal inlägg: 1333

Principiellt håller jag med också. Jag kan tycka synd om henne, enligt mitt sätt att se det står inte straffet alls i proportion till brottet och jag tror inte på något sätt att hon skulle vara en fara för någon överhuvudtaget. Dock har fallet fått orimliga proportioner i förhållande till andra orättvisor och blivit en rejäl snyfthistoria. Lever man i ett annat land måste man vara beredd att leva efter dess lagar, hur rättvisa eller orättvisa man än må finna dom.

Sedan tycker jag också att Sverige på officiell nivå inte bör lägga för stor vikt vid fallet. Dels är det inte av något större nationellt intresse, vad hon än själv vill hävda så är hon minst lika mycket amerikan som svensk, dessutom är det tyvärr så att USA är en arrogant stormakt som, hur löjligt det än är, förmodligen bara hade blivit mer fast beslutna att hålla kvar henne om "lilla Sverige" hade stuckit upp och börjat kräva saker.

Pg up - Ej medlem längre2008-09-19 00:58
Antal inlägg: 1354

Jag tycker att vi ska ta hem Östberg.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-19 01:02
Antal inlägg: 7605

Vad gör man som kriminalvårdare?

Jag tycker att USA har horribla straff. Inte skapar de laglydigare människor heller...

bove2008-09-19 01:06

Jag håller med bägge föregående skribenter. Det jag menade med mitt inlägg är mest att det tyvärr ändå inte finns någonting överhuvudtaget som Sverige kan göra i frågan och att det dessutom inte är en av de allra mest angelägna frågorna idag.

vulcan2008-09-19 01:20
Antal inlägg: 7666

"hem"? Hon har ju för sjutton tillbringat nästan hela sitt liv i USA och heter egentlligen Annica Deasey. Jag har sett brev hon skrivit till sin mamma som ju numer faktiskt bor i Sverige. De är på engelska. Den svenska mediabilden av Annica som oskyldigt offer för omständigheterna känns ganska propagandaartad.

Sen kan jag rent mänskligt tycka synd om henne. Hon verkar ändå ha hittat ett sätt att hantera situationen på ett värdigt och konstruktivt vis. Eftersom hon knappast utgör en fara för nån och har skött sig så skulle hon givetvis ha fått tidsbestämt straff och släppts ut nu i Sverige. Men annars är faktiskt hennes situation ganska jämförbar med Andreas Axelsson. Han sköt inte ihjäl nån polis personligen, men sitter ändå på livstid för morden i Malexander. Nån som tycker synd om honom?

Pg up - Ej medlem längre2008-09-19 01:26

Hem, ja, dvs till det land där hon är medborgare i (eller är hon svensk medborgare? Säkra källor?)

Och med det menas inte att hon skulle vara något oskyldigt lamm. Med det menas att det är Sveriges uppgift att sköta sina medborgare, i och för sig lyckas de inte alltid varje gång men i och med att Östberg avtjänat straffet under många år så vore det på tiden för Sverige att sköta sina medborgare + finns det otaliga självbiografiska böcker där folk berättar om sina egna upplevelser i fängelset. En nämnvärd bok är "Iskallt och Stenhårt" av Rickard Flinga som även han begick brottet i Amerika, sonade det, blev svensk medborgare och berättar nu om sin tid i ett av Texas fängelser.

Det låter mer som att de uppfostrar vilda rovdjur (en del kanske är det redan) än att personerna sonar sitt brott.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-19 01:30
Antal inlägg: 7605

Men hur var det nu?
Fick Anna Lindh:s mördare avtjäna sitt straff i Serbien?
Enligt honom själv skulle han mer eller mindre betraktas som en hjälte där, medans han i svenskt fängelse riskerade svåra trakasserier av medfångar.
Jag kanske minns fel, då jag har för mig att han fick flytta till serbiskt fängelse.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-09-19 10:11
Antal inlägg: 1788

Pg: Skulle du gilla om Chile tog hem Tito och gav honom ett lindrigare straff? (i Chile står man ganska oförstående inför den svenska synen på sexualbrott).

emmanilsson2008-09-19 10:21
Antal inlägg: 15

Grejen är att det ju är så EXTREMT svag bevisning. De som prövat fallet och avgjord om hjälp har undanhållits information etc. Det är inte bevisat att hon skulle ha begått något mord. Jag tycker absolut att sverige ska hjälpa medborgare som inte får någon rättvis juridisk behandling, framförallt när det är lutar åt att hon kan vara helt oskyldig till just morden.

Del 1 i en jättebra dokumentär: svt.se/svt/play/vide...?a =1241419 Del 2: svt.se/svt/play/vide...?a =1246834

vulcan2008-09-19 10:22

Mijailovic sitter kvar i svenskt fängelse pga att Serbien inte har livstidsstraff och inte kan säga hur länge de skulle hålla honom inlåst. Däremot har han avsagt sig sitt svenska medborgarskap.

I sak är det naturligtvis rätt att Sverige ska försöka hjälpa Östberg/Deasey som alla andra svenska medborgare. Det är dock knappast värt att riskera relationerna med USA för. Jag saknar som sagt inte heller medlidande med henne, men jag vänder mig mot den bild av hennes inblandning i dådet som den skildrats i svenska media. Att aktivt delta i ett mord på en polisman är för mig ett självklart livstidsstraff och dessvärre för henne kan det eftersom hon gjorde det i USA betyda att hon faktiskt inte blir utsläppt ur fängelset.

bove2008-09-19 10:49

Svag bevisning? Nu ska jag säga att jag inte till 100% är insatt i varje detalj men visst är det väl så att hon är dömd för medhjälp till mord vilket hon också har erkänt?

Pg up - Ej medlem längre2008-09-19 14:38

"Pg: Skulle du gilla om Chile tog hem Tito och gav honom ett lindrigare straff? (i Chile står man ganska oförstående inför den svenska synen på sexualbrott)."

Jag vet inte var Tito är skriven och vilken medborgare han är. Där man är skriven, där ska man avtjäna sitt straff. Annars kan man börja gå tillbaka till ursprunget på varenda människa som begår brott och sedan skicka hem dem, detta ska gälla ALLA och inte att sådana som Serbien killen får en fribiljett och stanna kvar i landet medan andra skickas iväg. Avtjäna straff där personen är skriven sedan kan det snackas om personen ska blir utvisad för gott ur landet han begått brottet i.

Jag vet inte heller om Tito har begått gärningarna så att diskutera det nu, mitt under rättegångsperioden, känns lite.. tja.. fördömande.

vulcan2008-09-19 14:41

Deasey/Östberg erkände och gjorde en deal med åklagarmyndigheten för att slippa undan dödsstraff. Det var nog klokt gjort, särskilt med tanke på att skytten tagit livet av sig i häktet och någon s.a.s måste sona brottet i en mer symbolisk mening. Vi ogillar polismördare i Sverige, men i USA är det vid fällande dom i 99 fall av 100 enkel biljett till dödscellen om man skjuter ihjäl en lagens väktare och låter det gå till rättegång.

Filippa67 - Ej medlem längre2008-09-19 14:45
Antal inlägg: 92

Håller fullt och fast med dig Micro!!!! Det är upp till var och en att ta reda på sina rättigheter men också sina skyldigheter!!!!

pion ekrot2009-04-06 21:26
Antal inlägg: 3340

Nu får hon komma till Sverige:

dn.se/nyheter/sverig...e- 1.839482

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-06 21:33
Antal inlägg: 6214

Jag tycker att detta är ett fall då det inte borde ligga något större intresse för "Sverige" att agera i fallet.
Jag såg också artikeln som du länkar till pion. det verkar som det är ok nu för annika att komma tillbaka.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-06 21:35
Antal inlägg: 6214

och det verkar ju som alla har lagt locket på för att säga vad det är som har ändrat både kaliforniska och svenska myndigheters åsikt i detta ärende.

Filippa Flax2009-04-06 21:37
Antal inlägg: 114

JaapConrad anser USA vara en demokratisk stat. Utan att göra några jämförelser med andra länder har jag svårt att kalla en stat för demokrati när de:
1 Har dödsstraff.
2 Låter anhörigas känslor påverka domslut. De är - givetvis - partiska, men det är verkligen farligt att blanda in känslor i juridiken.

Länder har i alla tider utväxlat domar och Annica har suttit tillräckligt länge. Trots allt var det inte hon som sköt och det måste väl ändå vara skillnad på att skjuta och inte skjuta. Eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?