Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 20 056 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| barbi | 2008-09-22 22:08 | |
![]() | Vem har rätten? (parningsregel) Som många vet så blev det tjuvparning mellan våran tik o grannes hund. Jag trodde vi va kompisar så inga papper skrev vi. Men hon sa hela tiden att hon va så glad att hennes hund skulle bli pappa (först tänkte vi göra abort men hon ville inte alls det) vi prata lite om hur vi skulle göra om våran tik blev dräkte o vi skulle behålla valparna. Vi sa att hon kunde få pengar för en valp om hon ville men hon ville inte ha pengar eller en valp. Hon prata senare under tiden att kanske hon vill ha en hund men vi bestämde inget. Sen kom valparna(med snitt) Då kommer hon o säger att hon har rätt till en valp. fast att det blev tjuvparning och att hon först tacka nej. Så eftersom ja trodde vi va kompisar så fråga ja om dom inte kunde tänka sig o betala en liten del dvs halva priset på snitte. Men det ville hon inte. Så vem av hos har rätten på sin sida? Kan hon kräva ? tacksam för svar | |
| mammamu33321 | 2008-09-22 22:13 | |
![]() | jaa rent moraliskt tycker man ju att hon självklart skulle erbjuda sig att va med och betala snittet. Var hennes hane lös och kom på din gård, eller smet tiken till en bunden hane? | |
| dunkels2 | 2008-09-22 22:14 | |
![]() | Låter som en sjukt sniken granne. Be henne dra åt helvete. Jag tror inte hon har någon rätt heller så länge hon inte är med och betalar på snittet. | |
| micro113 | 2008-09-22 22:24 | |
![]() | Hon kan inte kräva någonting Parningsavtal ingår man på renrasiga hundar, och man betalar då för hanens namn på stamtavlan. Det normala för en parning av en hane med bra stam är 1000 kr i språng och en valp. För icke renrasiga så kommer man överens om en summa innan parning, om den är planerad. Gäller det en tjuvparning så har inte hanen rätt till någonting -- möjligen är han tvingad att betala halva abortsprutan, det beror på omständigheterna. Be grannen fara åt helsicke. | |
| barbi | 2008-09-22 22:27 | |
![]() | båda våra hundar va lösa(ja viste inte att min tik höglöpte) så dom springer bakom huset o vi efte o ropar på dom o när vi kommer fram så sitter dom ihop. Jag blev så förvånad att hon bara kommer o säger att "jag har rätt till en valp" Det tråkiga med det hela är att vi blev osams men det värsta är att hon drog in våra barn i det här:(( sÅ hoppas nån vet om hon har rätt till nåt? Vill gärna inte ge henne en valp(dom e nu 7) och ja kan säga att ja har gått en massa minus så det är inte pengar som är viktigt för mig vill att dom ska ha bra hem. | |
| rispåse | 2008-09-22 22:31 | |
![]() | Skicka henne åt skogen! Tjuvparning är tjuvparning och du har erbjudit henne en valp som hon tackat nej till. Sluta kalla henne kompis o skit samma med det ekonomiska! | |
| ANDERStG | 2008-09-22 22:32 | |
![]() | Hon ska betala underhåll! | |
| Tissan83 | 2008-09-22 22:37 | |
![]() | Jag å barbi kom ut från porten med tiken lös å hennes hane kommer framspringande till oss å självklart hänger tiken på sen gick de ju som det gick va även tal om abort men fått höra mycke ang det så barbi beslöt å behålla valparna.... inget avtal e skrivet inget snack om språnavgift heller grannen va ej ute efter pengar hon sa t.o.m att hon kunde betala för en valp fall de va så...men sen gick ju tiden å de va snack dom ville ha/köpa valp å helt plötsligt har dom rätt till att få en GRATIS!!! vart finns det den regeln å avtalet skrivet?? hon kan inte kräva något det skulle kosta henne mera än vad en valp skulle kosta... för de första måste DNA tas för att bevisa att det är hennes hund som e farsan för att vi hade en chihuhua blandis hemma samtidigt som nämligen va på babbi oxå!! | |
| Nunnelunan | 2008-09-22 22:37 | |
![]() | Juridiken säger: Pacta sunt servanda, vilket betyder att avtal skall hållas. Det finns inte något avtal vare sig att hon skall ersätta för tikens födsloproblem, eller att hon skall ha någon avkomma (om jag förstår det hela rätt?). Du får nog lösa detta utifrån Grannskapsregler och sunt förnuft. En byracka mer eller mindre... Micro beskriver vad som gäller. Då har man ingått i avtal i förväg. | |
| barbi | 2008-09-22 22:40 | |
![]() | Det rätta är att hon inte ska få en valp. Helt ärligt så tycker inte jag att hon är bra med sin hund:( | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-09-22 22:42 | |
![]() | Om du bara vill att dom ska ha ett bra hem oavsett pengar, är det inte bättre att du helt enkelt ger henne en valp då? Hon har ju redan hund och är kanske en bra hundägare, oavsett om hon är taskig mot dig? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-09-22 22:42 | |
![]() | Okej, hann inte läsa ditt förra inlägg. | |
| Tissan83 | 2008-09-22 22:42 | |
![]() | Ber om ursäkt fall jag lät störig blir bara irriterad på den förbannade grannen.....Dom vet inte själva va dom vill...Vill bara ha en gratis hund inge annat när det vart tal om att köpa hunden för billig peng va det inte lika intressant längre å komma å hälsa på...suck giriga människor.. | |
| ANDERStG | 2008-09-22 22:46 | |
![]() | "som nämligen va på babbi oxå" Det låter inte längre som något misstag. Och om ni var på plats när grannens hund kom springande hade ni väl kunnat förhindra det hela, hur snabba kan de vara? | |
| barbi | 2008-09-22 22:52 | |
![]() | Det va ett misstag! försök o sring ikapp me en hund det går inte och inga lyssna:( | |
| rispåse | 2008-09-22 22:52 | |
![]() | Otroligt snabba, jag vet av egen erfarenhet. Sen är det inte bara till att ta isär dem när dom är igång. | |
| barbi | 2008-09-22 22:54 | |
![]() | självklart hade ja tagit isär dom om ja hade kunnat med man ska inte sära på dom när dom sitter fast | |
| Tissan83 | 2008-09-22 22:54 | |
![]() | Dom kan va väldigt snabba det va absolut inget som va planerat...hemma hade vi skärmat av så tiken å hanen va i varsitt rum gick på toa å hanen hade rymt... ute så va ju båda lösa såg inte grannen å hennes hund förän han kom springandes å då va de ju försent.... | |
| barbi | 2008-09-22 22:57 | |
![]() | Jag tycker inte att jag o tissan ska behöva förklara oss vi vet att vi inte ska ha en tik löst längre när hon löper! ville bara veta om grannen har rätten på sin sida som hon säger att hon har. | |
| Tissan83 | 2008-09-22 22:57 | |
![]() | Och hanen i hemmet han inte riktigt sätta sig fast innan man hann ut från toan kom mestadels på golvet...men risken finns ändå att han kan va pappan.... | |