Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 20 056 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amiable | 2008-09-24 10:53 | |
![]() | Genomsnittsålder på husdjur? Undrar om lite olika djur. Hund Katt Smågnagare m fl.. | |
| IF Elfsborg - Ej medlem längre | 2008-09-24 10:57 | |
![]() | Hundar och katter blir väl båda kring 17-18 år skulle jag tro. Och gnagare beror väl lite på vad det är för djur. Råttor blir bara 2-3 år max, men kaniner kan nog bli uppåt 8-10. Sköldpaddor kan bli väldigt gamla! Vilka oanade kunskaper jag har märker jag.. :) | |
| Amiable | 2008-09-24 11:04 | |
![]() | tack för det IF Elfsborg | |
| ANDERStG | 2008-09-24 11:08 | |
![]() | Hundar blir sällan 17. Katter blir gamla men genomsnittsåldern är troligen under 17. | |
| IF Elfsborg - Ej medlem längre | 2008-09-24 11:10 | |
![]() | Möjligt att genomsnittsåldern för hur gamla de djuren blir är något lägre, tänkte mer på hur gamla de kan bli. Våran gamla hund blev tex 18 innan han försvann i skogen och aldrig mer kom tillbaka. Men jag ska nog lämna denna diskussionen nu, inte mitt ämne :) | |
| ANDERStG | 2008-09-24 11:17 | |
![]() | "On the other end of the spectrum, the longest-lived breeds, including Toy Poodle, Border Terrier, Miniature Dachshund, Miniature Poodle, and Tibetan Spaniel, have median longevities between 14 and 15 years. The median longevity of mixed breed dogs (average of all sizes) is one or more years longer than that of purebred dogs (all breeds averaged)." "In captivity, indoor cats typically live 14 to 20 years, though the oldest-known cat lived to age 36. Domesticated cats tend to live longer if they are not permitted to go outdoors (reducing the risk of injury from fights or accidents and exposure to diseases) and if they are neutered. Some such benefits are: castrated male cats cannot develop testicular cancer, spayed female cats cannot develop ovarian cancer, and both have a reduced risk of mammary cancer." Hade kanske fel om katterna, beroende på hur ni håller dem. | |
| nina733 - Ej medlem längre | 2008-09-24 11:20 | |
![]() | Medelålder på en hund är olika beroende på storlek också. Men ungefär 10-14 år är genomsnittet. | |
| nina733 - Ej medlem längre | 2008-09-24 11:21 | |
![]() | *beroende på ras | |
| LittleAnnie | 2008-09-24 11:24 | |
![]() | Hund 12 år Katt 14 år Kanin ca 7 år Marsvin 6 år Hamster 2 år Tamråtta ca 4 år Vandrande Pinne 1,5 år | |
| TopBanana | 2008-09-24 11:24 | |
![]() | Tror att små hundar blir ofta äldre än stora | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-09-24 11:33 | |
![]() | Undrar om det finns 100% tillförlitlig statistik på det där. Beror väl på om man vill ta in olyckor som underlag för mortaliteten också, eller om man enbart vill ha "naturlig" död. vad som iaf är helt vederlagt är ju som en del redan sagt att små hundar blir äldre än stora. Tror dock att få hundar dör innan 10 års åldern om dom inte drabbas av något ovanligt. (Möjligen med undantag av jätteraserna). Tror att en genomsnittlig katt blir något äldre än en genomsnittlig hund. Men är det en utomhuskatt dör dom ju oftare av andra orsaker. Påkörning, olyckor etc... Kuriosa... Mitt ex har fortfarande kvar vår gamla Chinchilla som nu är 18 år gammal.... | |
| vulcan | 2008-09-24 11:37 | |
![]() | Jag har för mig att jag hört nånstans att icke kastrerade, frigående hankatter inte lever mer än 3-4 år i genomsnitt. Det kan då antas bero på att de oftare råkar ut för bilolyckor (såna hankatter har större revir än honkatter) och att de rent allmänt slits fortare av konkurrensen och slagsmålen med andra hankatter. Verkar inte helt orimligt. Lejonhannar har en mycket kortare förväntad livslängd än honorna pga ungefär samma faktorer. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-09-24 11:54 | |
![]() | Sköldpadda 200 år Papegoja 100 år verkar kunna variera lite mellan olika husdjur | |
| Marsipulami | 2008-09-24 12:00 | |
![]() | Katter kan bli upp till 30 år om de får vara friska. Jag känner en kille vars katt nu är 28 år. Hundar kan bli upp till 16-17 om de får vara friska. Idag lever sällan hundar så länge. Rasen spelar roll också. många hundar idag är så sjuka pga att människor manipulerar djuren och lever därför kort tid. Jag har själv en hund som är 11 år och 6 mån, han kommer säkert att bli 15-16 år, det är den tredje friskaste rasen. En smålandsstövare, är ej sönderavlad och frisk. Har dessutom 2 katter, en 3 år, en 6 år och dom kommer att leva lääänge än........:D. | |
| Marsipulami | 2008-09-24 12:01 | |
![]() | Hade förresten en katt som var 17 år tidigare men var tvungen att ta bort honom när jag flyttade och för att han var enögd och började bli lite gammal. | |
| ANDERStG | 2008-09-24 12:09 | |
![]() | "han var enögd och började bli lite gammal" är ingen orsak att ta livet av ett djur. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-24 12:11 | |
![]() | Håller med. Djur tar man livet av bara om man är hungrig. | |
| ANDERStG | 2008-09-24 12:12 | |
![]() | Han var välgödd och jag började bli lite hungrig. | |
| DixieChick | 2008-09-24 12:19 | |
![]() | Min kastrerade hankatt har nyligen fyllt 18 år. Han är frisk, har alltid fått mat man köper från veterinären som passar äldre hankatter. Vet inte om det spelar in men jag tycker nog det.. :) Tror medelåldern för katter är 12-15 år. Hundar lever ju oftast kortare än så men visst finns det undantag. | |
| DixieChick | 2008-09-24 12:20 | |
![]() | Men vadå alltid fått mat som passat ÄLDRE hankatter.. ja inte när han var liten förstås :) Han har alltid fått mat som är anpassad för sin ålder skulle jag kanske skrivit... ursäkta... :) | |