Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 20 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-10-04 10:40 | |
![]() | Det kunde du ha tänkt på innan.. Den "filosofin" hör man titt som tätt. Här sitter jag i skiten, har klantat mig, och ber om hjälp. Det kan vara allt möjligt som att jag missade bussen, planerade dåligt och har blivit tvungen att försöka lösa ett knivigt problem. Här står man med mössan i hand och ber en vän (?)/bekant/vem som helst om hjälp.. Om jag får en sån "panikfråga" så gör jag alltid vad jag kan för att hjälpa till, undviker att moralisera och inser att det är en här-och-nu-fråga. Går det så går det. Om jag inte kan har jag eventuellt inte så dåligt samvete. När jag själv ber om samma hjälp så får jag ofta det men vissa människor tycks se det som sin uppgift att passa på och "fostra" mig i det läget. Min upplevelse/teori är att det är fler kvinnor än män som är "såna" men det kan givetvis vara fel. Hur funkar du? Vad har du själv för upplevelser? | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-04 10:42 | |
![]() | det är väl det där att låta saker få vara som de är acceptera bara släpp tyrannen | |
| Official_P | 2008-10-04 10:44 | |
![]() | Det kunde du kanske ha tänkt på innan? | |
| stefanf | 2008-10-04 10:45 | |
![]() | Perfekt, två snabba och uttömmande inlägg direkt.. ;) | |
| Nunnelunan | 2008-10-04 10:54 | |
![]() | -Skit samma, det går snart en buss till! | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-10-04 11:05 | |
![]() | Satt just i en sån diskussion med en kompis häromdan. Hon är fostrad i andan "skyll dig själv" - hennes mamma gav alltid en förmanande eller tom elak pik när det blev "fel" - men själv gör hon allt hon kan för att tänka efter före för att undvika att ge såna. Jag tror det är som en liten allmosa för en själv att få "fostra" någon annan. Och den bekräftelsen tror jag att fler kvinnor än män är ute efter. Även om den egentligen är värdelös... | |
| pingvin2007 | 2008-10-04 11:09 | |
![]() | Det verkar som om ingen bryr sig om man klantat till sig:P. Om det handlar om att man sagt något somman egentligen inte skulle eller inte menade så är väl det värsta. Jag brukar komma på en historia som får allt att urarta helt så att om det var något taskigt jag sagt så uppfattar den personen det inte precis. Har man missat bussen blir jag förbannad och väntar helt enkelt. Där finns inte så mycket att göra. Eller det var kanske inte frågan?:P:P | |
| pingvin2007 | 2008-10-04 11:10 | |
![]() | Det där med: Det kunde du ha tänkt på innan.. är egentligen lite dumt, för vem har inte sagt eller gjort något utan att ha hunnit tänka innan? Så därför så kan man ju inte klandra andra som gör det. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-04 11:13 | |
![]() | Såna moraliska påhopp brukar jag avhålla mig ifrån. Tänker tyvärr för sällan innan själv, utan handlar mest på känsla och impuls. Gör man däremot om samma misstag flera gånger, bör man nog ta sig en ordentlig tankeställare. Jag skulle inte slå vänner, eller olyckliga barn, i huvudet med en sån klyscha. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-04 11:14 | |
![]() | I min omgivning är alla vana vid att jag är en förvirrad , klantig, glömsk med mera med mera.... VÄNJ OMGIVNINGEN ... FOSTRA DOM TILL DET DU VILL HA DOM TILL :) | |
| mrperfect | 2008-10-04 11:16 | |
![]() | några exempel på sådan jag sett andra råka ut för , jag kallar det *Einsteineffekten* En f.d bekant körde bil onykter, då tog dom körkortet Om man balanserar på räcket så kan man bryta benet ifall man ramlar. Motionera med förkylning: inflammation i hjärtats kranskärl med medicinering och ingen träning på 10 år. Åka kommunalt utan att ha tagit influensaspruta- tre månaders konvalescens. Trött på jobbet dagen efter, "sovit" i två timmar. Röka i 40 år och sedan klaga på att man blir sjuk vid pensionstiden. Leva ett liv utan motion och sedan få åldersdiabetes eller någon annan åldersrelaterad sjukdom. Jag säger till vad som kommer att hända EN gång, sedan får folk lära sig av sina misstag. Tage Danielsson: "Säll är den som har som rättesnöre, att man bör tänka efter före!" | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-04 11:16 | |
![]() | Det är så med en del personer att hjärnan hinner liksom inte med tanken... Tanken kommer först och då säger den kvickt o rappt "do it "...och då kan det redan vara kört... Eller hoppar det j-ligt snabba grodor ur munnen på en eftersom orden kom före eftertänkandet :) Vi som är sånna personer är nog ändå det som vi blev skapta till.. Vi behövs....för att lätta upp stämmningen i felratalet sammanhang :) | |
| zmiley | 2008-10-04 11:19 | |
![]() | Ovanligt bra tajming på den här tråden tycker jag. Besökte rockklubben igår och diggade Ronander. Drack öl och hade kul, träffade en gammal kompis och följde med på eftersläckning, hamnade i en badbalja med en flaska whisky och mer bra musik, var hemma strax efter 5 o började jobba 10. Det kunde jag ha tänkt på innan.... | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-04 12:19 | |
![]() | Ja det där är intressant och otroligt irriterande, ungefär samma grej som när man tappade plånboken som liten och mamma säger "Hur kunde du göra det?" Ungefär som att man ska svara att "Jo då gick jag där på gatan, vände mig i en viss vinkel, så att plånboken kunde ramla ut, förstår du nu varför jag lät den ramla ut?" Eller om jag berättar för henne "Vet du vad skitirriterande, min chef har inte betalat ut min lön!" Så säger hon "Ja men då måste du ju ringa lönekontoret!!!" JA det är en kvinnogrej, en mammagrej framför allt!!!!! | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-04 12:21 | |
![]() | Det sista är att påpeka självklara saker ungefär som att man inte kan tänka själv. Blir alltid så att jag tappar livslusten och måste lägga på luren av såna fina "råd" . ja jag gillar min mamma i övrigt :) | |
| y not | 2008-10-04 12:27 | |
![]() | Vad behöver du nu? Vilken förändring måste ske så att du åter kan känna dig trygg/nöjd. Vad finns det i denna situationen du har nytta av? Vad har du trots allt gjort för att det trots allt inte är värre än så här? Vill du ha en kopp kaffe? | |
| Minta | 2008-10-04 12:39 | |
![]() | När jag var ung tog pengarna alltid slut innan månaden var slut och jag fick ofta rådet att planera bättre. Rådet hjälpte inte förrän jag blev äldre och tyckte det blev tillräckligt jobbigt. Detsamma gäller min tidsoptimism, det har blivit bättre när nackdelarna med att alltid komma för sent överväger fördelarna (om det finns några). Ett exempel på "jag borde tänkt efter före" läste jag igår i Alexander Schulmans blogg: han visaed en kopia av sin krognota på bloggen. För sent insåg han att kontonumret syntes och hans konto var snabbt länsat. Klantigt kan man tycka och han hade nog ingen förståelse från banken att vänta. Du visade kontonumret på nätet sa du? | |
| Tess_80 | 2008-10-04 12:40 | |
![]() | Det beror nog mycket på vilken person det är... Men i det hela taget så försöker jag självklart hjälpa mina medmänniskor så gott jag kan. Sen morlapredikar jag inte även fast jag kanske har en viss tanke men nämner den inte, som sagt försöker hjälpa. | |
| micro113 | 2008-10-04 12:43 | |
![]() | När det skiter sig för mig så ringer jag brorsan -- oftast är det ekonomin det gäller.. Han brukar väl förmana lite .... men ställer alltid upp om han kan... Nu sist var det 50 tusen han lånade ut, och la upp en avbetalningsplan så att jag skall betala tillbaka utan att gå på knä. Brorsan, syrrorna och mamma ställer alltid upp om de kan -- och jag gör detsamma för dem..... ...jag har också lärt mina barn att göra likadant mot varandra -- för vart skall man vända sig om inte till sin familj. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-10-04 16:14 | |
![]() | Men visst suger det med folk som alltid skyller på nåt när deras agerande drabbar en negativt. | |