Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 363 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annelille | 2008-10-15 09:36 | |
![]() | Sexprat med en 11-åring? En kompis till mig berättade att han gått förbi 11-åriga sonens rum då han hörde att de pratade om att ha sex. Kompisen gick då in och berättade allt om säker sex och rådde dem att köpa kondomer om de absolut skulle göra något. Jag trodde jag svimmade när han sa det.... om en elvaåring pratar om sex ska man väl inte råda honom att köpa kådisar!?... man säger väl att det är för tidigt, att det finns en lag att man måste vara 15 år för att ha samlag i Sverige.... eller??..... Naturligtvis kan prata om sex och hur det går till men jag tycker att han hanterade hela situationen fel.... | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-15 09:40 | |
![]() | Helt sjukt....det är ju att uppmuntra barnen... Visst ska dom veta men dom ska också veta gränserna..... Det är för tidigt att ens tänka på sånt när man är 11.... Då ska man leka och ha kul... | |
| Midna - Ej medlem längre | 2008-10-15 09:51 | |
![]() | Hmm, det påminner mig om när jag pratade alkohol med min 13-årige son och rådde honom att lära sig tycka om öl för att undvika (livs-)farliga spritblandningar. Jag förstod ju att han skulle dricka första gången innan han var 18, oavsett vad jag sa om svensk lagstiftning. Så jag ser inget fel i att han pratade om säker sex med sin 11-åring. Kanske var sonen mer mottaglig att höra det nu än om 2-3 år. Och jag tror knappast föräldrars ord har nån större påverkan på när sexdebuten sker. Men visst skulle han tagit upp det där med 15-årsgränsen samtidigt (men det kanske han också gjorde?). Det är inte lätt att vara förälder, alla har synpunkter på hur andra uppfostrar sina barn... | |
| Hedenstierna | 2008-10-15 10:08 | |
![]() | Tror inte jag heller.. Om man verkligen vill så är det väl ingen som säger i stundens hetta "näe, jag måste vänta.. fyller 15 på måndag". | |
| annelille | 2008-10-15 10:10 | |
![]() | ... han informerade definitivt inte sonen ang. 15-års gränsen.... jag upplevde det inte som att han pratade om säker sex utan att det var okej att ha sex och om han skulle ha det så skulle han ha kondom.... jag anser att det är för tidigt att säga så till en 11-åring.... vem skulle han ha sex med?... en liten 11-årig flicka....? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-15 10:13 | |
![]() | Det var inte helt ovanligt på min tid att oskulden rök vid 13 års åldern. Så att börja prata om det vid 11/12 års ålder är nog bra. Sen tycker jag också att det är för tidigt att verkligen genomföra samlag vid 11 års ålder. | |
| micro113 | 2008-10-15 10:20 | |
![]() | Mina barn visste om det där med kondom när de var elva -- och att det var femton årsgräns. Jag tror inte barn börjar med sex för att de är informerade -- däremot är det viktigt att de är informerade om de tänker börja med sex. | |
| micro113 | 2008-10-15 10:21 | |
![]() | Självklart är elva år för tidigt för sex. | |
| emmylicious | 2008-10-15 10:21 | |
![]() | 11 år är ändå ganska normal ålder att börja prata om det :S vi började prata om sånt i skolan då minns jag, alltså hade lite teman och sånt i skolan. Och jag är lite inne på Midnas spår, att sonen nog är lite mer mottaglig nu än om 3 år när det faktiskt börjar bli tankar på att verkligen göra det på riktigt. | |
| annelille | 2008-10-15 10:34 | |
![]() | .... klart man kan prata om det.... men att uppmuntra till sex genom att råda dem att köpa kondomer.... jag tycker iaf att han gick för långt.... | |
| sarra871 | 2008-10-15 10:39 | |
![]() | Är det fel att börja prata om det tidigt?? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-10-15 10:46 | |
![]() | Jag tycker han verkar ha hanterat det helt rätt, låter som ett bra samtal för att skapa förtroende och förståelse. Blir nästan lite upprörd över er reaktion. Uppmuntra? På vilket sätt då? Vilken effekt hade det haft om han stormat in upprörd och sagt att det var absolut förbjudet, tom olagligt före 15 (vilket kan diskuteras) och att dom inte ens får tänka tanken? Att 11-åringar sitter och pratar om sex tycker jag inte är konstigt alls. Dom flesta barn är medvetna om sex (förhoppningsvis) och ju äldre dom blir desto mer börjar dom förstå vad det faktiskt är och att en vuxen då h*n märker att barnen pratar om det påpekar och informerar om en viktig sida av det hela kan jag inte för mitt liv få till ngt dåligt. Att han get dem rådet att köpa kondomer tolkar jag som ngt för framtiden. Alltså att när det väl är dags ska dom vara förberedda. Inte att dom bums ska springa till apoteket och köpa ett 50-pack, | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-15 10:49 | |
![]() | Prata om det kan man väl göra. Mina ungar med klasskompisar hade ett stort projektarbete och utställning i 5:an. Jag fick lära mig allt jag inte visste om mens, könssjukdomar och preventivmedel av dem. Jag ställer mig starkt undrande till om en 11-åring öht kan använda kondom. Jag skulle inte ha gått in (gudars pinsamhet för alla inblandande, mamma HÖRDE vad vi sa) utan tagit ett snack med sonen sen om deras ålder, kärlek, sex, ansvar och så. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-15 10:55 | |
![]() | Inte för att jag stod vid dörren och hörde vad han sade till pojken men jag tycker inte alls att det verkar som om han "uppmuntrade" pojken. Att prata om säker sex och att det finns kondomer är inte att uppmuntra. Det är att informera om jätteviktiga saker. Och jag tror också att en elvaåring är mer mottaglig för sådan info än en 15-åring. Kan inte se felet med vad mannen gjorde, snarare tvärtom. Annars hade det nog varit lätt för en pappa att bara gå vidare och inte ta upp saken alls. | |
| Midna - Ej medlem längre | 2008-10-15 10:58 | |
![]() | Det kan ju fungera lite som omvänd psykologi också. Dvs genom att prata om det öppet både avdramatiserar man det lite och tar bort det "hemliga" för sonen (och därmed lite av spänningen). Därmed inte sagt att det var pappans avsikt. | |
| sabina83 | 2008-10-15 11:05 | |
![]() | Elva är lite tidigt att ha sex kanske, men jag ställer mig fundersam till om kompisen skulle ha reagerat likdant om det hade varit hans 11 åriga dotter som pratade om sex?? Har en tanke kring att det är mera okej för killar att sex tidigt. Växte själv upp med min lillebor och storebror coh för mig var det inte acceptarad med killar som sov över innan jag var 16-17 och varit tillsammans med killen en längre tid. Men min lillebror fick minsann sova över hos tjejer vid en lägre ålder. I detta sammanhang gammal men i alla fall 14 år. Till frågan skulle han reagerat lika om det avrit han 11 åriga dotter, det är frågan man måste ställa sig? Är svarte Ja tycker jag att det är okej. | |
| alexon | 2008-10-15 11:09 | |
![]() | varför har folk så bestämda åsikter om att det är för tidigt med sex vid 11 års ålder? sex är ju bara sex. | |
| Tuttinuttan | 2008-10-15 11:09 | |
![]() | Jag håller med om att han informerade i stället för att uppmuntra...Jag har själv en 11 åring och jag har informerat honom om både åldersgräns,säker sex och att det ska kännas rätt och bra när man har sex/samlag...och han har fått berätta med egna ord vad han vet och hans tankar runt detta. så jag tycker pappan gjorde rätt, han fick tillfälle att ta upp det och han tog det..... | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-10-15 11:20 | |
![]() | Lite offtopic: Jag irriterar mig som fan på den hysteri och moralpanik som finns kring barn och deras sexualitet. Det verkar som att barn helst inte ska veta om att sex existerar överhuvudtaget förrän den dag då dom fyller 15 och vaknar på morgonen och som genom ett trollslag vet precis tillräckligt för att ta beslutet att dom fortfarande är för unga och därför avlägger ett heligt löfte om att vänta tills dom är 18. Barn är medvetna om sex och har en egen sexualitet. Sexualiteten utvecklas i takt med barnet, vissa mognar fortare medan andra förblir barn länge. Vad ska man göra? Ska man förneka och förtrycka deras utveckling och tankar eller ska man prata med, svara på deras frågor och försöka att få insikten att mogna i takt med känslorna/tankarna? Att vi i Sverige har en 15års gräns på sex betyder inte att detta är en naturlag som allas kroppar följer. Lagen är (enligt min uppfattning) i mycket större utsträckning till för att hindra äldre att ha sex med unga än att förbjuda unga att ha ex med varandra. Vad hade hänt om vi haft Tunisiens gräns på 20 år eller Burkina Fasos på 13? 15 år verkar vara en rätt lagom ålder men hur mycket av detta kommer av att det faktiskt är lagom och hur mycket kommer av att det är detta som har blivit våran norm för att vi ngn gång (1864 för K, 1937 för M) tog ett beslut om det? | |
| Satyra | 2008-10-15 11:26 | |
![]() | Håller med dig Apan Bollo i ditt första inlägg här! Det är allt jag har att säga i ämnet just nu. | |