Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 355

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sotfinger2008-10-16 00:23
Antal inlägg: 22361

Registrerad på ICA
Jag fick brev från ICA idag. En rad med rabattkuponger och ett medföljande brev som berättade att man noterat vad vi brukade handla och nu kunde erbjuda riktade rabatter. Man registrerar alltså våra inköp, kollar in vad vi ofta handlar och skapar personliga rabattkuponger utifrån det!

Jag tyckte det var väldigt obehagligt. Ska det jag köper lagras i en databas?

Jag föreställde mig genast hur landstinget börjar samköra sina register med ICA och sen skickar ut brev till storkonsumenter av t ex öl och tobak med varningar alt hot om indragen rätt till sjukvård......

I brevet hävdar ICA att de kört en provverksamhet i Östergötland och att det uppskattats väldigt mycket.

emmylicious2008-10-16 00:28
Antal inlägg: 4501

Det där tänkte jag på häromdagen, att det var konstigt att dom inte kommit på det ännu.

Jesper M2008-10-16 00:29
Antal inlägg: 1332

hmm sen använder du bankkortet på pressbyrån, ditt reggade månadskort på bussen, ringer ett samtal från ditt reggade kontantkort i skogen på väg från bussen och slutligen öppnar dörren till hyreshuset med den personliga aptusbrickan..... högst obehagligt :(

Sotfinger2008-10-16 00:29

Se där Emmy, du borde kanske söka dig till reklambranschen!

Little_Red - Ej medlem längre2008-10-16 00:30
Antal inlägg: 1092

Läskigt! Tur att man inte har ica kort!! Min ica-handlare skulle kanske i så fall starta ett samarbete med närmaste tandläkare, och så kunde dom ska varann....

Little_Red - Ej medlem längre2008-10-16 00:31
Antal inlägg: 1092

Ska ju då stå sko varann förstås...

trashone - Ej medlem längre2008-10-16 00:44
Antal inlägg: 18678

Det stör mig inte ett dugg faktiskt. Mer rabattkuponger åt folket!

mrperfect2008-10-16 01:05
Antal inlägg: 11437

Då skulle man ju handla all oxfilet där, kanske det kunde generera et exytraerbjudande där man kan köpa svensk oxfilet UNDER 500 kr/ kg

Tigera2008-10-16 01:13
Antal inlägg: 545

Faktiskt så bryr jag mig inte om det registreras om jag köper för mycket godis t ex. Vem orkar bry sig om vad jag käkar?? Jag fick också sådana där personliga erbjudanden från ICA häromdagen. Tyckte iofs att det var lite konstigt att jag fick erbjudande på en grej som jag bara köpt typ en gång i hela mitt liv (fast å andra sidan två st på en gång), men annars tyckte jag det var helt okej att få personanpassade rabatter. Hellre det än att de försöker locka en att köpa sådant man inte ens tänkt på innan. Det är väl klart att man fattat att de registerar varenda vara om man använder ICA-kort, men det är ju knappast någon enskild person som sitter och intresserar sig för just mina inköp. Om man inte vill ha personanpassade rabatter från ICA så kan man meddela dem det, så slipper man dessa utskick som påminner en om att man är övervakad (för jag antar att så länge man använder sitt ICA-kort så kommer man inte undan att alla inköp ändå registreras).

Som sagt, man registreras så mycket överallt ändå; vid bankomaten (både genom själva uttaget i automaten och via en kamera) och varje gång jag är på banken, varenda gång jag går och handlar i princip så finns jag på bild via kameror, varje gång jag gör något på Internet loggas det, varje mobilsamtal och sms m.m. Visst kan det kännas som att "storebror" ser en och det kanske inte är helkul alltid, men å andra sidan så har ju all teknik fått fast en och annan brottsling och det klagar iaf inte jag på. Kolla Arboga-undersökningen t ex, hur de kartlade hur, var och när tyskan rört sig.

Min "storebror-ser-dig"-gräns går vid att bli filmad på toa eller omklädningsrum/provhytter . Någon måtta får det ju vara.

Tigera2008-10-16 01:16

Jaha, varför fick inte det lilla citationstecknet vara med efter store-bror-ser-dig..? Ja, ni fattar väl ändå :-)

RåzaMåln2008-10-16 01:55
Antal inlägg: 132

Vad spelar det för roll då? Har du ett medlemskort hos någon butik registreras alla dina inköp hos den butiken. Vad skulle de kunna göra som är så otäckt genom att känna till dina köpvanor? Lura på dig snabbkaffe som du inte behöver? Man registreras ju överallt annanstans genom kameror i tunnelbanan, spår man lämnar på Internet [jag är förvånad över att du vågar skriva här], folkbokföring, trafikkameror, kameror i gallerior, köp med bankkort osv. Att Ica registrera något så banalt som dina inköp är nog det minsta problemet. Jag tror inte direkt att Ica som företag kommer att använda det mot dig att du köpte kondomer förra veckan & fem kilo frukt denna vecka. Det är nog mer befogat att oroa sig över FRA-lagen och sådant. Iofs kanske det inte är konstigt att man blir rädd när Ica registrerar ens inköp då man läser om FRA och sådant... men det här med registrerade inköp har funnits ett bra tag nu och inte bara inom Ica utan även Coop, Hemköp m.m. har detta system.

RåzaMåln2008-10-16 01:59
Antal inlägg: 132

För övrigt är erbjudandena egentligen inte personanpassade, utan mer gruppanpassade. Man kollar vilken grupp som handlat för en viss summa och vad de oftast köper, allt är statistik, sedan skickar man ut kuponger till de som handlar mest och kallar dessa för personliga erbjudanden. Allt är ett reklamtrick. Tror inte direkt att någon handlare eller anställd letar upp sin grannes kort i någon databas för att kontrollera vad de handlar och sedan sprida smaskiga rykten om detta. Det har man inte tid med och antagligen är det ingen vanlig anställd som ens har tillgång till den databasen... kanske inte ens handlarna. Jag skulle gissa på att allt sköts från huvudkontoret i Solna.

LeSchtekarn2008-10-16 02:02
Antal inlägg: 185

Sotfinger, dom vet ju exakt hur mkt dom köper in och hur mkt dom säljer av varje vara. Logistik :)

Tigera2008-10-16 02:09

RåzaMåln: Men faktum är att de endast skickade erbjudanden på varor som jag brukar köpa ganska mycket, utom den där enda grejen då som jag vid ett tillfälle köpte två av. Det stod i informationen att datorn slumpar erbjudandena utifrån det man brukar handla mycket av. Men som jag skrev, jag har inget emot det.

Sotfinger2008-10-16 08:26

RåzaMåln mfl: Visst, det är klart att man är övervakad var man än går och vad man än gör. Det blev bara så väldigt uppenbart när det där ICA-brevet dök upp. Och jag tycker nog att de hade gått ett steg längre. Det var inte bara en registrering, man (=en dator förstås, men ändå) hade även analyserat materialet, dragit slutsatser och gått till aktion.

Zappast - Ej medlem längre2008-10-16 09:31
Antal inlägg: 348

Välkommen till verkligheten sotfinger... Bra att du bryr dig.

Sotfinger2008-10-16 09:50

Varför anses man naiv om man upprörs även emotionellt medan man betraktas som klok och vederhäftig om man har ett rationellt, intellektuellt, distanserat och gärna lite cyniskt förhållande till det man kritiserar?

puffot - Ej medlem längre2008-10-16 09:51
Antal inlägg: 70

åh har de börjar med det nu? så bra!!!, jag har tänkt länge att de borde göra så!

Palini2008-10-16 09:55
Antal inlägg: 1381

Det gäller inte bara Östergötland. De har börjat med det här i Nollåtteland också.

Om du inte gillar det Sotfinger, så är det ju bra att problemet är lätt att lösa. Det är bara att sluta använda kortet, eller handlar nån annanstans. Vem vet, då kanske ICA börjar skicka rabattkuponger till dig för att de "saknar dig". =)

Lenis22008-10-16 09:56
Antal inlägg: 181

storebror ser vad du köper!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?