Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 304 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-17 15:40 | |
![]() | ironi- trubbigt verktyg eller raffinerad kommunikationsform? "Ironi (grekiska εί& #961;ων εί& #945; eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas." Wiki varför använder människor sig av ironi? vad är vinsten vid ironi? jag tror att ironi är populärt bland annat för att talaren blottar sig mindre då h*n vid användandet därav inte uttalar sin egen ståndpunkt och därmed undgår att erbjuda en måltavla för motangrepp. vidare tror jag att det ofta används för att skapa band mellan människor- "vi uppfinner ett språk som bara vi förstår" - alltså i grunden ett språk som exkluderar och skapar gränser istället för att förena människor, sett i ett större perspektiv. tycker dessutom att det är ett känslofientligt språk - jag tror att ett "jag hatar dig" - viskat i örat under fysiskt umgänge skapar förvirring och spänningar i relationen, hur mycket man än menar det motsatta. ironi- ett språk som skapar missförståelse, osäkerhet och antikontakt? vad tycker du? vill gärna ha ironins fördelar presenterade för mig! | |
| Dyslekso | 2008-10-17 16:18 | |
![]() | carlmartin: jag tror du har rätt i en del av vad du säger, även om ditt exempel känns en aning ovanligt. En fördel jag ser med ironisk humor är att den i högre grad innehåller ett "överraskningsmoment", den låter mottagaren upptäcka vad som inte stämmer i budskapet, det aktiverar tänkandet i lite högre grad än ett "vanligt" skämt. Men visst kan det slå fel...jag inbillar mig att mer direkta, känslomässigt orienterade (till skillnad från analytiskt, intellektuellt lagda) personer, samt barn, inte har den där distansen till vad som sägs på samma sätt, så där krävs lite mer direkta budskap. Det är distanserande, och appellerar till intellekt och inte känslor...ett pris man får ta för att ha roligt? | |
| PappaMonster - Ej medlem längre | 2008-10-17 16:27 | |
![]() | Litterära ironier är en urgammal tradition, att säga en sak och mena en annan för att framhäva en poäng, eller för att sätta ett invant tankemönster i gungning. En intressant funktion hos ironin är att dubbeltydigheten ger att man inte bara behöver säga en sak och mena en annan, utan att man faktiskt kan mena två svårförenliga saker samtidigt. Sen brukar ju inte direkt gemene man förstå såna subtiliteter, men det är en annan femma. | |
| HumbleBug | 2008-10-17 16:37 | |
![]() | Nä, låt clownen inflika ett par ord . . . För det första är det vanligt att man blandar ihop ironi med bland annat sarkasm, vilket egentligen är något annat. För det första finns det många olika former av ironi och nivåer. Håll reda på begreppen tack :) För den som verkligen vill förkovra sig i, och lära sig om ironibegreppet (/en), så finns en mäkta bra bok: "Skuggan av ett leende" av filmprofessorn Örjan Roth-Lindberg. Handlar mycket om visuell ironi, men är det bästa jag läst om humor faktiskt. Vet inte om den finns kvar att köpa längre, men säkert på biblioteken. | |
| ANDERStG | 2008-10-17 16:42 | |
![]() | Ironi som humor är fint. Som vapen (sarkasm) är det ganska elakt. | |
| Minta | 2008-10-17 17:50 | |
![]() | Ironin går ju förlorad om inte mottagaren förstår budskapet dvs. att man menar motsatsen till det man säger, eller i alla fall menar något annat än det man säger. | |
| Minta | 2008-10-17 17:52 | |
![]() | Avsikten med ironi är ju att mottagaren ska förstå att det är ironi. | |
| PappaMonster - Ej medlem längre | 2008-10-17 17:54 | |
![]() | Jasså, det tycker du är avsikten, intressant... | |
| Minta | 2008-10-17 18:02 | |
![]() | Meningslöst annars. | |
| Mopedstöld - Ej medlem längre | 2008-10-17 18:07 | |
![]() | Håller med dig Minta. | |
| PappaMonster - Ej medlem längre | 2008-10-17 18:17 | |
![]() | Du håller med mig genom att hålla med henne, intressant igen. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-17 18:21 | |
![]() | Ironi... fungerar dåligt om det inte är i ren "humorsituation". Jag har ett tvåspråkigt förhållande och ironi blir lätt helfel i ärlighetens namn. | |
| Minta | 2008-10-17 18:22 | |
![]() | Liksom andra stilfigurer är väl syftet att "make a point", att förstärka budskapet. Läs exempelvis "A modest proposal" (ett anständigt förslag) där Jonathan Swift föreslår att man ska sälja fattigas barn som föda åt rika: I en orubbligt saklig ton rekommenderas att nöden på Irland lindras genom att de fattigas nyfödda barn gödes för att säljas som välsmakande föda till de förmögna. På senare tid har termen ironi också ofta använts om den divergens som kan uppstå mellan å ena sidan berättarens och/eller romanpersonernas synvinkel och å den andra författarens egen sådan den kan utläsas ur verkets helhet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-17 18:34 | |
![]() | Minta: Sant, dock beror det lite på var man pratar någonstans, t.ex. på detta forum är det ingen mening att vara övertydlig i sitt ironiande, inlägg läses och glöms på 4 sekunder. | |
| Minta | 2008-10-17 19:02 | |
![]() | Absolut. | |
| Dyslekso | 2008-10-17 19:05 | |
![]() | Nej, nej, trash. What you write in the Beta-threads echoes through eternity. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-17 19:07 | |
![]() | ;) | |
| Mopedstöld - Ej medlem längre | 2008-10-17 19:53 | |
![]() | Har märkt det allt för tydligt. Sist jag misskötte ett jobb så kallade chefen in mig efter att lunchrasten tagit slut. Klart som fan man fattar vad som är på gång, så istället för att gå raka vägen in på massas kontor med bar röv så började jag plocka ur mitt skåp med värdelösa attiraljer som företaget kan få tillbaka. Han ropade in mig och undrade vad jag höll på med. Det vet du mycket väl svarade jag, du ska sparka mig. Han lutade sig förnöjsamt tillbaka mot den ikeainköpta jävla fajkeläderfotöljen och log brett - nej du är bannad. | |
| PappaMonster - Ej medlem längre | 2008-10-17 20:26 | |
![]() | Litet får söt i huvet när han dricker vin. | |
| Mopedstöld - Ej medlem längre | 2008-10-17 20:52 | |
![]() | Snart är du också sjuttio procent, håll ut. Nu söt liten räka och söt liten idol på tv4, ler ler. | |