Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 392 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amöban | 2008-10-22 13:49 | |
![]() | Tips inför Högskoleprovet Okej, på lördag ska jag skriva Högskoleprovet för första gången. Ni som har gjort det, vad har ni för tips? Allt från praktiska saker att tänka på, som mat och sånt, till sånt som rör själva provet. Jag vill veta allt! | |
| Skugga | 2008-10-22 13:53 | |
![]() | När jag skrev provet i våras, så gick jag ut o tog en snabb kort promenad varje paus, drack mycket vatten, o åt frukt o fibermuffins, o jag var den enda som inte hängde över bänken o gäspade käkarna ur led mot slutet av dagen. Dessutom kan det vara bra att snabbt kolla hur många frågor det är, uppskatta tiden man har, o dela upp den, så tiden räcker till att svara på alla frågor, lätt att fastna på en annars, o så rinner tiden iväg. Fastnar man på en fråga ändå, gå vidare till nästa, o hoppa tillbaka till den du fastnat på senare om det blir tid över. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-10-22 13:59 | |
![]() | Något jag rekommenderar är att göra ett gammalt prov som test, eller åtminstone läsa igenom några av de som finns att tillgå på internet. Att känna till upplägget och uppgiftstyper sparar mycket tid, och besparar dig säkert också en del osäkerhet kring momenten. | |
| Amöban | 2008-10-22 14:21 | |
![]() | Tack, bra tips! Ska ta med nyttigt fika och tänka på tiden. Har redan gjort ett övningsprov, men jag ska göra ett till och ta tid också. Mer goda råd? :) | |
| Xpose - Ej medlem längre | 2008-10-22 14:57 | |
![]() | Mja inte mer än de som beskrivits, möjligen att du kanske ska se detta första prov som just ett första prov för att se hur det är och hur mycket tid som varje del kräver. Tiden går fortare än vad du tror och är man inte van att kunna "gå vidare" om det blir svårt garanterar jag att du kommer att förlora dyrbara minuter på dessa frågor. Så mitt tips är; drick vatten, ta pauser och ät bananer eller frukt i pauserna. Träna på minst två äldre prov, gärna under samma tidspress. Ta provet som en test bara för att se hur det är (om du har möjlighet till det förstås). Lycka till! =) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-10-22 15:07 | |
![]() | När jag skrev mitt prov var jag sjuk och trodde självklart att det skulle gå åt helvete. Då hade jag liksom slappnat av och bara skrev för att skriva. Det var ju betalt och jag hade aldrig gjort det förut så jag pallrade mig dit, trots en massa feber. Det gick skitbra! Kanske just för att jag hade slappnat av? Nåt att komma ihåg. | |
| vackertblank - Ej medlem längre | 2008-10-22 15:11 | |
![]() | Kolla igenom alla provdelarna lite snabbt när du får dom och prioritera frågorna du känner dig säker på. Om du kör fast på en kluring i början är risken att du inte hinner med enklare frågor som kommer i slutet, vilket gör att du förlorar värdefulla poäng. Tiden går fortare än man tror. Lycka till! | |
| LeSchtekarn | 2008-10-22 15:29 | |
![]() | Jag har tagit provet 3 gånger och mina resultat har varit 1.3, 1.6 och 1.9. Första gången var jag bakis och trött, dessutom var jag bara 17. sen inför dom 2 andra proven gjorde jag ett prov om dagen de 4 sista dagarna. Sen satt jag pluggade en massa prefix eftersom det var där jag tappade. Enkla poäng är att plugga prefix, och lära dig DTK utantill, eftersom det i princip alltid är samma typ av frågor. | |
| sejmårr | 2008-10-22 15:40 | |
![]() | Tänk på att det är en ganska lång lunchrast. Man hinner gå iväg och äta på restaurang om man vill och har råd. Det är skönt att helt koppla av en stund. | |
| MatsJoel | 2008-10-22 15:40 | |
![]() | Det bästa tipset jag kan tänka mig är redan nämnt men förtjänar att upprepas: Hoppa ALLTID över kluriga frågor och gör dem sist i mån av tid. | |
| Mimikryp | 2008-10-22 17:14 | |
![]() | LeSchtekarn; Vad är DTK? | |
| Skugga | 2008-10-22 18:04 | |
![]() | Mimi; Data, Tabeller, K kommer jag inte ihåg... | |
| Mimikryp | 2008-10-22 18:32 | |
![]() | Aha, men att lära sig tabeller och data utantill känns väl dumt, för det lär ju inte vara exakt samma tabeller de vill att man ska skriva ner? | |
| SaraAras | 2008-10-22 18:39 | |
![]() | Läsdelen: kolla frågorna, leta svaren. Man hinner omöjligt läsa alla texter noggrant. | |
| fiaBQ | 2008-10-22 18:53 | |
![]() | DTK - diagram, kartor och tabeller. Lycka till alla som ska göra det! (jag ska det.. för andra gången) :) | |
| Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2008-10-22 19:23 | |
![]() | Min erfarenhet är att det inte alls är bättre att kolla frågorna först i läsdelen, man hinner läsa igenom texten först och först då får man en bra helhetsbild av den. Sitter man och letar svaren utan att förstå helt vad texten handlar om går man rakt i fällan | |
| Jollz | 2008-10-22 21:43 | |
![]() | Vad man inte ska göra är att glömma bort det, var ute och rumla på stan fram till morgonkvisten och då se postit-lappen på kylskåpet. Man blir lätt lite trött framåt eftermiddagen. | |
| raisingirl | 2008-10-22 22:30 | |
![]() | Vill också tipsa om läsdelen och håller med SaraAras. Jag läser snabbt men tycker ändå det blir ont om tid att läsa hela först och sen försöka hitta svar på frågorna som ju är ganska luriga. Plus att dom gör sitt bästa för att förvirra en med svarsalternativen... Har skrivit tre gånger och haft väldigt bra resultat på läsdelen. Min taktik är att läsa en fråga i taget men INTE svarsalternativen, därefter skumma igenom texten tills jag hittar rätt stycke och sen försöka formulera ett svar "på egen hand". Sen när jag kollar alternativen så är rätt svar ganska självklart! =) Lycka till! | |
| Amöban | 2008-10-22 22:33 | |
![]() | Tack för alla bra tips och råd! Men skriv, ni som har gjort provet förut, jag vill veta allt, vara så förberedd som möjligt! :) | |
| LadyZara | 2008-10-22 22:39 | |
![]() | Det jobbigaste med högskoleprovet tyckte jag var väntetiden mellan provdelarna. Det tar lång tid att samla in och dela ut de olika provdelarna. Ta med dig ett gott tålamod och massor av energi! | |