Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 392

Forumkategorier

Användare Inlägg  
huldo2008-10-22 21:43
Antal inlägg: 39

Min son har tre frågor för en enkät i skolan.
Tror du etnisk mångfald alltid är bra i ett samhälle?

Finns det mer fördelar än nackdelar med etnisk mångfald?

Borde Sverige satsa på högre etnisk mångfald?

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-22 21:46
Antal inlägg: 6214

Den första frågan tycker jag är dumt formulerad. Om barnen är smarta, vilket de är, så svarar de nej på första frågan. ALLTID är det ordet som måste bort. SJälvklart är mångfalld inte ALLTID bra.

Annars vet jag inte riktigt vad du vill med tråden. Kul att din son har tre frågor för en enkät i skolan!

huldo2008-10-22 21:51

Min son har tre frågor för en enkät i skolan.
Tror du etnisk mångfald är bra i ett samhälle?

Finns det mer fördelar än nackdelar med etnisk mångfald?

Borde Sverige satsa på högre etnisk mångfald?

Håller med dig tack för tillägget :)

Nattravn - Ej medlem längre2008-10-22 21:52
Antal inlägg: 9141

Dito.

trashone - Ej medlem längre2008-10-22 21:53
Antal inlägg: 18678

Borde inte sonen ta reda på detta själv? hans åsikter skall ju till.

trashone - Ej medlem längre2008-10-22 21:54
Antal inlägg: 18678

Or wait, jag läste fel.

Jankster - Ej medlem längre2008-10-22 21:55
Antal inlägg: 656

Ok. Vill du att vi ska svara på frågorna eller ville du bara visa vilka fina frågor han fått?

Är frågorna för en matematisk uppgift om statistik eller liknande? För om dom inte är det så tror jag att din lärare... ursäkta... din sons lärare uppskattar om han (du) gör läxan som man ska och inte ställer frågor i ett forum för att sedan skriva av svaren.

Taka2008-10-22 21:57
Antal inlägg: 166

Det beror ju på hur man ser på det. Etnisk mångfald kan ge ett samhälle med högt i tak för olika åsikter och en demokratisk stämning med ett förstående för andra kulturer, vilket absolut kan vara berikande. Men det kan också leda till segregation och rasism och trångsynthet.

Personligen anser jag att det absolut är fler fördelar med etnisk mångfald än nackdelar. Men förmodligen skulle en rasist inte hålla med mig.

Sverige borde satsa på ett samhälle med fler olika typer av människor. Världen börjar bli glokaliserad, i och med det blir det lättare för folk att hålla kontakten, med andra ord, i en positiv syn så kan det leda till en högre nivå av internationella influenser i vårt land, vilket jag ser som väldigt positivt.

Problematiken med att se det som "mångfald" överhuvudtaget är att i och med att den normgivande gruppen i samhället säger mångfald om andra betyder det att de som inte är mångfald är normen. Det bästa tycker jag vore egentligen att vi antingen sade mångfald om oss alla, eller om vi sket i begreppet och bara sade typ människor från olika kulturer eller med olika etniskt ursprung. Det ligger tyvärr mycket i språket och retoriken. Titta bara på varför man säger "men", en produkt av det patriarkala samhället. Språket är viktigt.

Piaree2008-10-22 21:57
Antal inlägg: 1325

På vilket sätt är etnisk mångfald negativt...? Förutom att det uppenbarligen gör infödda svenskar mer främlingsfientliga...

huldo2008-10-22 21:59

Meningen är att man ska svara på frågorna eftersom svaren ska ingå i en enkät han ska sammanställa. Eftersom forumet har många användare så får man en bred åldersgrupp och många olika svar. Inga svar är rätt eller fel utan det är ens personliga åsikter och tankar som spelar han vill åt till enkäten.

Nattravn - Ej medlem längre2008-10-22 22:01
Antal inlägg: 9141

Piaree: Det uppstår lättare konflikter?

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-22 22:01

Vad jag menade Piarre är att frågan med ordet ALLTID manar till att svara nej... frågan är ledande.

Etisk mångfald är uppenbarligen en källa till konflikt i samhällen. Vi har ju t.ex. hatbrott och vi är tvunga att ha minoretslagar för att vissa grupper skall få sin rätt. Samer var ju ett problem för "svenskar" ett tag. Missförstå mig inte, jag tycker att mångfald är bra. Men frågan är felformulerad, ungefär som frågan "är det sant att 5 miljoner judar förintades i förintelselägren?" En kritisk respondent svarar nej, inte för att han inte tror på förintelsen men för att han eller hon kanske vet att det var 4 miljoner eller 7 miljoner judar. Svaret blir svårtolkat.

Jankster - Ej medlem längre2008-10-22 22:01
Antal inlägg: 656

Okej, ber om ursäkt och svarar på frågorna.

1. Ja
2. Ja
3. Ja

Taka2008-10-22 22:02
Antal inlägg: 166

Bra frågor att göra i en kvantitativ undersökning... (ironi)

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-22 22:02

Huldo - om det är den personliga åsikten man vill åt så föreslår jag att ge utrymme för ett öppet svar eller att man får chans att kommentera det man svarat med ett par ord.

egoflickan2008-10-22 22:05
Antal inlägg: 311

Jag har precis avslutat en mångfaldskartläggning och vill egentligen inte tänka på mångfald igen förrän det är tentadags*ler*
Taka uttrycker sig väl ovan.

Det finns massor med information om mångfald på nätet. Om din son googlar lite (eller du) så får ni tag på massor som kan användas som diskussionsunderlag.

Mimikryp2008-10-22 22:05
Antal inlägg: 9057

Nej.
Nej.
Nej.

Octopus2008-10-22 22:05
Antal inlägg: 4

Vad kan vara negativt med en etnisk mångfald? Skolan bör väl likna samhället och vara en härlig blandning av olika kulturer!

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 22:06
Antal inlägg: 1972

ja ja och ja

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-22 22:06
Antal inlägg: 1972

se octupus inlägg bra svar

blir förbannad av mimikryps svar

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?