Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 360 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 10:48 | |
![]() | Meningslöst mediaflöde Vad är vitsen med nyheter egentligen? Är rapportering av världens misär något helt självbärande och varför då isåfall? Eller vore det, som jag tycker, vettigt att i samma andetag visa på eventuella handlingsutrymmen för den enskilde läsaren i sammanhanget? Är tankar om allmänintresset mest en täckmantel för ett vinstintresse för hela mediamaskineriet? Om något verkligen ska ligga i ens intresse så gör det väl det i avseendet att man ska få mer information om sin omgivning och världen i syfte att få större möjlighet att kunna skapa sin egen tillvaro utefter vad man drar för slutsatser av den info man får. Kan information någonsin vara värdefull fastän man inte kan använda den till något? Handlar allmänintresset i media (förutom vinst) egentligen mer om underhållning och eskapism? | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:05 | |
![]() | gariam min vän: jag varken ser eller läser nyheter, faktum är att jag får all information jag behöver ändå. Mina självmordstankar har minskat drastiskt genom att jag slutade se nyheter *tips* Vi vet ju alla att nyheter är förvanskningar, propaganda och påhitt för det mesta och den största frågan, varför inte presentera lite glada nyheter nån jävla gång? jag säger det igen: människor är dumma i huvet | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:14 | |
![]() | ryssbrud: Jag har själv inte haft tv på flera år, och jag har inte heller konsumerat varken gratis- eller vanliga dags/kvällstidningar på dito lång tid. Anledningen till varför detta poppar upp mer nu än annars är för att vi just nu analyserar media i skolan, samt att jag var och såg en amnestyfilm på zita för ett par dar sen vars enda syfte var att informera om misär (den handlade om privatinhyrda soldater till krigsdrabbade områden världen över). Det var väl kanske intressant, men att i samma veva föreslå lösningar hade gått dem helt förbi. Det störde mig. :) Jag tror inte att alla vet det, tyvärr. Igår var jag hemma hos farmor och såg på tv, varav de på nyheterna hade ett positivt inslag om en f.d narkoman som flyttat från Sthlm till Skellefteå och där börjat få ett trivsamt liv igen. Det var gott att se. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:16 | |
![]() | Gariam, jag har ställt mig samma frågor. Framförallt efterlyser jag lite mer "konstruktiva" nyheter. Det är övervägande misär och väldigt lite rapportering om positiv utveckling inom ngt område/land/forskning etc etc. Jag undviker att se på nyheterna men läser vissa delar i tidningen. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:18 | |
![]() | ja, men det finns större goda nyheter, som tex hur snabbt de buggde upp Phuket efter Tsunamin osv, säkert e massa solskenshistorier som skulle ge oss hopp och glädje, men inget man delar med världen. Istället presenteras smådetaljer om hur sjuk Josef Fritzl egentligen var, vilken slags blommor han köpte eller inte köpte till sin fru osv osv. Jävla dokusåpa-land :) men man ska fan inte gnälla | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:30 | |
![]() | Linn79: Ja, precis. Men det kanske inte är lika underhållande? Det skulle väl vara mindre störande om hyckleriet upphörde och att man kunde erkänna vad det egentligen handlar om kanske. Att försöka få folk och tro att vissa saker verkligen ligger i "deras och folkets allmänna intresse" är att bidra till ett slags skiftat fokus som går bort ifrån att leva sitt egna liv här och nu till att bygga upp sin världsbild på en massa vinklade premisser. Media riskerar rätt hårt att få en sanningsägarroll även om man tänker att man själv är kritisk. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-25 11:52 | |
![]() | Risken är Ja, risken är ju att man till slut börjar ta till sig saker - om det repeteras tillräckligt många gånger. Framförallt om det bekräftar eller triggar en rädsla man redan har inom sig. (tex för kulturer man inte haft kontakt med). | |
| Nunnelunan | 2008-10-25 11:58 | |
![]() | Visst är nyheter en sorts underhållning (utan att lägga någon värdering i huruvida det är bra eller dåligt)? För mig är det så. Jag läser tidningar och ser nyheter på TV, detta ger mig en slags social status och grupptillhörighet (jag kan delta i diskussioner med vänner mm). Jag kanske lika gärna skulle kunna sitta och spela Sims och få ut samma sak där? Handlingsutrymme kan väl även vara att vi bildar attityder och etiskt förhållningssätt till skeenden? Varje gång jag ser eller läser om ett rattfyllo, så tänker jag... Varje gång jag ser eller läser om hur arbetare i ett visst land blir behandlade, så tänker jag... ? | |
| kermis | 2008-10-25 12:02 | |
![]() | En sak jag saknar från finland är deras nyhetsprogram. OK, samma misär och elände i början, men programmen (eller i alla fall en kanals nyhetsprogram) avslutades alltid med en lättsam nyhet i stil med "en and med sina ungar korsade gatan i x-stad och alla människor stannade bilarna för att tillåta säker passage, här ser vi bilder..".. det gav lite hopp för mänskligheten efter att man matats med alla mord, krig och annat elände. Mer sånt! | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:03 | |
![]() | Problemet som jag ser det är, precis osm Gariam säger, att media styr våra attityder och etiska förhållningssätt. Vi får sällan hela bilden i media, utan en väldig subjektiv bild. Ofta styrs media av starka företag som tjänar på att vinkla nyheterna till sin fördel politiskt. (ex Fox news som ägs av en släkting till Bush. De väljer att inte rapportera vissa delar för att gynna hans karriär och företag. Detta tjänar de ekonomiskt på) | |
| Duel of the - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:12 | |
![]() | zzzz Åk till krigszoner eller till länder där skalbagge på menyn är köttfest istället för att låtsas förstå och linda in det i meninglösa fraser. | |
| Duel of the - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:12 | |
![]() | * inte till dig gariam Bra frågeställning. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:15 | |
![]() | Nunnelnunan: Nej, det behöver man inte lägga någon värdering i. Jag håller med om att det har en social funktion, men lika bra att liksom du "erkänna" det då. Man kan känna sig delaktig genom detta. Vad man tänker räcker inte för mig, utan jag vill veta om jag har en möjlighet att påverka och isåfall på vilket sätt. Eftersom jag inte konsumerat media på vanligt vis på så länge så har jag blivit väldigt känslig för viss typ av nyheter och jag förbluffas över hur man bara kan prångla ut all "skit" utan till synes reflektion utöver det. Lite som att man träffar en främmande människa på stan som räcker över en påse skit och säger "Här, varsågod". Man väljer då förstås inte ta emot påsen (ej läsa tidningen) men man kunde också önska att de också eller istället delade ut påsar med något verkligt användbart. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:17 | |
![]() | kermis: Ja, det låter föredömligt. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:19 | |
![]() | Det här handlar förstås inte om att stoppa huvudet i sanden för världens misär utan tvärtom visa det men samtidigt på vad man kan göra åt saken. Första steget in i en depression är att känna stor maktlöshet, och om sådant smittar av sig på hela samhällen så ser jag big problems. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:21 | |
![]() | Linn79: Ja fox news och mediaägande överlag är ju som ett kapitel i sig! | |
| Nunnelunan | 2008-10-25 12:21 | |
![]() | Linn: jag håller med i detta. Men samtidigt vill jag ha information och jag varken har tid eller råd att göra källgranskningar själv. Konsten, tror jag, ligger i att läsa kärnorna - inte detaljerna? Att något har inträffat, inte huruvida det var en Audiägande jägare med familj och arbete som gjorde det. Jag var på en föreläsning förra veckan där folkhälsoinstitutet redovisade teorier om psykisk ohälsa hos unga. Det handlade inte om ökad brottslighet eller "hårdare klimat", utan troligen mår vi sämre för att utbudet av information och val är större än vad vår hjärna klarar av att gallra och sortera? Det är ganska intressant, om det är så att vi byggt upp ett informationssamhälle där vi i vår egen utveckling inte klarar av att leva! | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-10-25 12:23 | |
![]() | En annan intressant aspekt är ju medias roll i finsanskrisen; hur den är en slags medskapare till denna. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-25 13:34 | |
![]() | Nunneluna, jag orkar inte heller källgranska! :) | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-25 13:39 | |
![]() | Duel of the "Åk till krigszoner eller till länder där skalbagge på menyn är köttfest istället för att låtsas förstå och linda in det i meninglösa fraser." Vem har låtsats att förstå? Hela den här tråden handlar om att det är det vi inte gör och att media matar oss med "sanningar" som är snedvridna. Vi efterlyser information som kan hjälpa oss att förstå hur situationen i världen verkligen är - både positiva och negativa saker. Att åka till alla krigszoner i världen skulle självklart ge den bästa informationen, men varför skulle jag vilja åka dit och riskera mitt liv? Meningslösa fraser? Jag föreslår att du själv bidrar med någonting i tråden istället för att sitta och snarka. Du skulle kunna ha en åsikt och trådens innehåll och stå för den, t.ex. | |