Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 446 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| iothal - Ej medlem längre | 2008-11-02 13:53 | |
![]() | Fritt fram för kriminella i Sverige? Ifrån dagens DN, "94 procent av brotten ouppklarade Runt sex procent av de allra vanligaste brotten klarades upp under förra året, enligt TV4:s Kalla fakta. En stor del av brotten förblir därmed olösta." Inte direkt imponerande och man antar att brottslingarna skrattar gott hela vägen till banken. www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=846871 | |
| Mismatch - Ej medlem längre | 2008-11-02 13:54 | |
![]() | Eller hela vägen FRÅN banken kanske... :-) | |
| DennisPlz | 2008-11-02 13:55 | |
![]() | Vad är frågeställningen? Nej, det är inte fritt fram för kriminella i Sverige. | |
| y not | 2008-11-02 13:59 | |
![]() | Att 94 % av brotten är ouppklarade innebär inte att 94 % av brottslingarna gått fria. Sen är det bland de vanligaste brotten, cykelstölder, överfall, men även rån och våldtäker de flesta ouppklarade brotten sker. Men varje brottsling är ju oftast skyldig till en mängd brott och döms kanske bara för det sista spå jag skulle gärna se hur många procent av brottslingarna som kalrar sig, även om jag inser att det är en omöjlighet att avgöra annat än att gissa på statisitiskt underlag. tycker annars svernskans artikel var lite mer nyanserad www.svd.se/nyheter/i...97 8743.svd | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-11-02 14:22 | |
![]() | Den totala uppklarningsprocenten för rån var 2007 34% något som jag tycker är skrämmande lågt. Stöldbrott total uppklarningsprocent 14%. För att inte tala om t ex våldsbrott, 48% total uppklarningsprocent är inte imponerande. Känns som om min egen erfarenhet av polisen speglas i statistiken, tyvärr. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-11-02 14:28 | |
![]() | Inkluderar det falska anmälningar och anmälningar som dras tillbaka? Jag menar, att en stor del av krogslagsmålen inte leder till åtal med fällande dom känns inte så vansinnigt skrämmande. | |
| y not | 2008-11-02 14:31 | |
![]() | Jo men din inledande fråga var om det är fritt fram för kriminella, och så nämner du ouppklarningsprocenten på 94%.. Sen nu nämner du en massa brott med helt andra siffror så kvar är det väl cykelstölderna och snatterier som har den extremt låga uppklarningsprocenten. Och fortfarande så om man skall svara på din inledningsfråga så är det hur många procent av de kriminella som går fria. Det är en avsevärt lägre procent kan jag garantera då varje kriminell svarar för ett antal oupklarade brott. Tvärtom så tror jag att de kriminella som till störst andel går fria är fortkörare och svartjobbare. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-11-02 14:32 | |
![]() | Glöm inte bidragsfuskarna. Och de som bor i studentkorridor utan att betala tv-licens. | |
| DennisPlz | 2008-11-02 14:35 | |
![]() | Japp, mörkertalet gör att man blir mörkrädd :P | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-11-02 14:35 | |
![]() | y not, så du menar att det är helt ok att man inte löser så många rånbrott då samma personer mest troligt kommer att åka fast för någonting annat senare? Känns något märkligt. | |
| y not | 2008-11-02 14:36 | |
![]() | för att inte tala om fildelarna. Så antagligen så är andelen ouppklarade brott betydligt högre än futtiga 96 % om man tar all kriminalitet i beaktande. Och varför skulle man inte göra det? | |
| y not | 2008-11-02 14:37 | |
![]() | iothal. Har jag påstått det, eller är det bara för att din argumentering förll platt som du lägger på mig åsikter som blir lättare att bemöta? | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-11-02 15:30 | |
![]() | y not, nej du förtjänar nog en Svensk polis såsom den är idag. Glad att någon är nöjd. Vi är många som inte är det och frågan är om man kan göra någonting åt det. Är det t ex rimligt att en restaruangägare är tvingad, med hot om livet, att hålla en narkoman nedbrottad medans polismannen kallar på förstärkning för att han inte vågar ingripa? Är det rimligt att man, när polisen har begått tjänstefel, hånflinande säger att "du kan ju alltid anmäla det". Underförstått att den anmälan inte kommer att gå någon annanstans än till papperskorgen. | |
| y not | 2008-11-02 15:39 | |
![]() | inget av ovanstående är rimligt. Men jag förstår att du insett att du inte har något att komma med eftersom du avvek från din grunddiskussion. Att få mer poliser löser knappast meningslösheten att anmäla polisers tjänstefel. Däremot har jag en annan bild av poliser som jag jobbar tillsammans med i förebyggande syfte för att komma i kontakt med ungdomar ppå glid i ett tidigt skede. Så ja, jag är rätt nöjd med de poliser jag möter. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-11-02 16:02 | |
![]() | på betapet har de fria spelrum | |
| Kardanase | 2008-11-02 16:09 | |
![]() | Jag måste erkänna att jag också tycker statistiken är skrämmande, men jag kan inte förmå mig att klandra våra poliser för detta. Vardagsbrotten är helt enkelt många gånger i det närmaste omöjliga att klara upp, oavsett vilka resurser polisen skulle ha. Vad jag dock skulle önska var att statistiken såg lite annorlunda ut vad gäller den grova brottsligheten, tex. rån, mord, dråp, våldtäkter, mm. MEN, man måste även ha i åtanke att en nödvändig följd av att vi lever i ett land där rättssäkerheten står högt i kurs, är att färre fällande domar nås. Fullständigt rimligt tycker jag själv. Mer pengar till polisen? Javisst, men börja då med att låta fotbollsklubbar mfl. stå för de polisinsatser som deras matcher föranleder. Jag har ingen som helst lust att pröjsa för att vuxna idioter till AIK:are, djurgårdare, osv. slåss före, under och efter derbyna. Låt lagen spela inför tomma läktare om de inte kan betala för polisens tjänster, på så vis kommer resurser frigöras och polisen ev. kunna förebygga och lösa en större andel av brotten. | |
| krutmarie | 2008-11-02 16:23 | |
![]() | Tycker inte att man kan jämföra våldbrott med att bo i studentkorridor och inte betala TV-licens, det är ju trots allt en milsvid skillnad. Håller med Kardanase om att polisens pengar inte borde gå till att hålla ordning på huliganerna dessutom. | |
| y not | 2008-11-02 16:28 | |
![]() | krutmarie, om man börjar med "94 procent av brotten ouppklarade" så är det samtilga brott man talar om. När det gäller vålds och våldtäktsbrott så är det också så att de allra flesta sker inom hemmest väggar och är svårbevisade. Jag tycker Kardanese förklarar det klokt. | |
| krutmarie | 2008-11-02 17:09 | |
![]() | y not, klagade inte alls på vad Kardanese skrev :-). Det var tidigare som någon skrev TV-lincensen som jag jämförde med. Det är klart att det är svårt att bevisa de brott som sker i hemmet, beror ju också på att den som blir utsatt ofta inte vill/vågar anmäla. Många brottslingar måste ju dessutom bli tagna på "bar gärning" för att polisen ska kunna sätta dit dom = få dom fällda. Måste vara ett otacksamt jobb på många sätt att arbeta som brottsutredare. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-02 18:19 | |
![]() | mer resurser till poliserna tycker jag, så kanske fler brott kan bli lösta | |