Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-04 11:55 | |
![]() | Piska mattor I natt var det en blip-spelare, som undrade om jag skulle hälsa på och ta mattpiskaren med mig. Det skulle jag inte. Jag äger inte ens en mattpiskare. I min ungdom hörde man ofta ekot av mattpiskare, som befriade mattor från damm, uthängda på trappräcken eller hyresområdets vädringsställ. Jag har fått för mig att mattpiskandet har minskat avsevärt under senare år. Antalet mattor i mitt hem har också minskat betydligt, allt eftersom de har tjänat ut av slitage. Nu har jag bara två mindre mattor kvar på övervåningen, dörrmattor ute och inne och en gångmatta i hallen. Samtliga dammsuges och tvättas i maskin. Nu är jag så nyfiken på hur det ser ut hemma hos er. Vad har ni för mattor? Hur rengör ni dem? Äger ni en mattpiska? Övriga frågor om mattor? | |
sanlin | 2008-11-04 12:00 | |
![]() | Äger en mattpiska faktiskt! :) Men den får gubben använda till de få mattor som är förstora för att tvätta i maskin. Har ganska många mattor här hemma men de flesta går o tvätta i maskin som tur är. | |
Noside | 2008-11-04 12:03 | |
![]() | Jag har mest musmattor hemma. Mattpiskning ska tydligen förkorta livslängden på en matta avsevärt. På de övriga mattorna blir det regelbunden damsugning och sån där saneringsspray ibland. | |
micro113 | 2008-11-04 12:07 | |
![]() | Jag har stora mattor, typ wilton, i flera rum. Jag älskar mattor, tycker de binder damm och hundhår till golvet -- plus att de är varma. Maken avskyr mattor, han tycker det är mycket lättare att städa utan. Vi - han - dammsuger mattorna normalt, vädrar dem ibland, och ca två- tre ggr per år får de följa med till garaget och spolas av med mattschampo och högtrycksspruta. Och jag vet -- de tål inte vatten, och skall kemtvättas -- fast mattorna vet inte om det än :) | |
Margana | 2008-11-04 13:25 | |
![]() | Haha micro...låter som en utomordentlig lösning för dina mattor. Själv har jag inte så många mattor än, men när utbyggnaden och renoveringen är klar så ska jag också ha mattor. Blir nog nån gammal wilton i stora rummet. Mattor är hemtrevligt och jag gillar gamla ripsmattor också. Har hört om en tant som tog ut sina ull/wiltonmattor i snön på vintern när det var kallt och "tvättade" med snö. För mig har det bara blivit kemtvätt vid inköpet (brukar köpa begagnat när det gäller stora mattor, blir billigare så), sen dammsugning och nån liten pisk på sommarhalvåret också. =) | |
MustaVeri | 2008-11-04 13:45 | |
![]() | Jag har nästan mer hundplädar än vad jag har mattor.. :/ | |
mrperfect | 2008-11-04 14:13 | |
![]() | Du kan låna min mattpiska! jag brukar ta ut mattorna på vintern då det är snö och minus 5. Då lägger man mattorna på snön och piskar och borstar dem. De blir jättefina. Det låter helknäppt men resultatet blir faktiskt mycket bra. | |
ewaleena - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:30 | |
![]() | Håller med MrPerfekt.. :D snö är bästa tvättmedelet för mattorna. Äger mattpiska och ett gäng hemvävda trasmattor i varierande färger och längder. Har också ett par billiga stora mattor från typ IKEA för dom suger hundhår så bra ;) Jag gillar att matcha mattorna med gardinerna. | |
BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:35 | |
![]() | Sprider det inte mycket baciller och annat om man står och piskar mattor så det ryker? Undra om trash vill vara matta? Tyckte jag såg ngt om det i nån tråd. | |
Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:50 | |
![]() | Endast en liten hallmatta, har nyligen lagt in nya fina golv med golvvärme i hallar och kök, då åkte mattorna ut. Annars gillar jag mattor, så kanske köper jag det igen så småningom. | |
BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:53 | |
![]() | isf ska det vara äkta handknutna mattor som är värda sin vikt i guld | |
dudeniro - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:55 | |
![]() | Ja, äkta handknutna mattor av barnarbetare skall det vara! | |
BetaMaxx - Ej medlem längre | 2008-11-04 20:56 | |
![]() | ja, dom är billigast, men finast | |
Lill-IT | 2008-11-04 20:57 | |
![]() | Mattpiskor är bra att ha:-) Jag har minst två, ifall en går sönder (de brukar göra det) Sååå befriande att gå ut och arbeta bort lite ilska ibland, när barnen bråkat eller jobbet varit...jobbigt:-) | |
emmylicious | 2008-11-04 21:49 | |
![]() | Massor av olika sorters mattor, mest wiltonmattor nu tror jag dock, men nån enstaka plastmatta finns det väl.. När jag städar så städar jag oftast hela huset samtidigt och då börjar jag med att lägga ut alla mattor och sedan piska dom när jag dammsugit o moppat i rummet dom ska ligga i. Ska faktiskt göra det imorgon :) Mattpiskor ska för övrigt vara gjorda i trä (rotting?) inte plast, som den mattpiskan jag har just nu. | |
![]() | Jag hatar wiltonmattor. Fult. | |
![]() | ..och jag brukar piska dom i snö när det finns sådan | |
emmylicious | 2008-11-04 21:52 | |
![]() | Just nu spammar jag den här tråden, men det kan inte hjälpas. Är man efterklok så är man. Mina föräldrar införskaffade för några (många) år sen en dammsugare för 22.000 kr med inbyggd mattvätt. Vi har använt den 2 ggr. | |
belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-04 21:52 | |
![]() | Jag har slängt bort mattorna eftersom de inte går in i grovtvättstugan. Varför ska man då ha några mattor. Använder heller aldrig strykjärn och förstår inte vad det är till för | |
emmylicious | 2008-11-04 21:53 | |
![]() | så du stryker inte gardiner ens..? | |