Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 093 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| krutmarie | 2008-11-07 15:41 | |
![]() | Arbetsbrist? Är det någon i forumet som har en aning eller kanske rentav vet säkert, om man blir uppsagd p g a arbetsbrist om det är arbetstvång under 12 månader då? Har blivit varslad fr o m 081201 och har 12 månaders uppsägningstid, annars brukar det vara 6 månader tror jag. Ska jag vara tvungen att arbeta det året då? | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-11-07 15:46 | |
![]() | tvungen? Du har väl fått utökad uppsägningstid för att ha ännu mer tid på dig att hitta ett nytt jobb efter det du har nu? Bra av din arbetsgivare att tala om så länge innan du står utan jobb helt enkelt. www.nutek.se/sb/d/919 | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-11-07 15:48 | |
![]() | med det menar jag då att du inte MÅSTE jobba dom 12 månaderna. | |
| krutmarie | 2008-11-07 15:57 | |
![]() | Det är så att jag verkligen tycker om mitt jobb, men är 50 % sjukskriven f n och var hittar man ett nytt jobb när man är 63 år och inte frisk? | |
| krutmarie | 2008-11-07 16:01 | |
![]() | Vi är 2 st som blivit varslade på samma kontor, min kollega fyller 64 nästa vecka så för henne spelar det ju inte nå´n roll på det sättet, hon skulle ju iaf sluta 091101, men jag har ju 9 månader kvar av mitt arbetsliv när "tiden gått ut". Hon, kompisen, har absolut ingen lust att jobba om det står att man blir uppsagd p g a arbetsbrist för då är du väl egentligen så att man inte behövs? Vi vet båda att så inte är fallet, men det saknas helt enkelt pengar och det lär ju inte stå på uppsägningen. Då blir jag lite tveksam själv, jag gillar ju att jobba och vet att de andra kollegorna behöver hjälp, men arbetsgivare ser det ju inte på samma sätt tydligen. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-11-07 16:06 | |
![]() | Shit är det ens nån ide att leta? Kan du inte ta ut tidigare pension, du har väl pensionssparat? | |
| RULLO | 2008-11-07 16:13 | |
![]() | Prata med facket... | |
| krutmarie | 2008-11-07 16:14 | |
![]() | Visst har jag det men det blir inte mycket ändå, har varit hemma tidigare i 18 år med mina 4 barn, då har man inte fått ihop så mycket pengar fast man jobbat heltid i 22 år. Har inte tjänat jättestora pengar heller så att jag kunnat spara så mycket. | |
| kermis | 2008-11-07 16:26 | |
![]() | "Vi vet båda att så inte är fallet, men det saknas helt enkelt pengar och det lär ju inte stå på uppsägningen. Då blir jag lite tveksam själv, jag gillar ju att jobba och vet att de andra kollegorna behöver hjälp, men arbetsgivare ser det ju inte på samma sätt tydligen." Varför skulle arbetsgivaren göra på något annat sätt? Om företaget inte har tillräckligt med pengar så är det ju enda alternativet, om ni nu inte vill betala gratis förstås. Fast då kommer ju facket och protesterar och blockerar er.. Så det går ju inte heller. Jag förstår att det är en tråkig sits men vad är alternativet? | |
| krutmarie | 2008-11-07 16:27 | |
![]() | Är inte med i facket bara A-kassan, men det har flera stycken redan gjort. Vi är 138 st i Sverige som ska sägas upp och jag antar att de flesta är fackligt anslutna, men facket har inte kunnat göra någonting för någon. Kanske kan man fråga om skyldig- resp rättigheter hos facket iaf, har ju varit med i 18 år tidigare. Vi ska också få ha samtal med Trygghetsstiftelsen var och en och det kan ju hända att man kan få information där om hur det förhåller sig. | |
| krutmarie | 2008-11-07 16:29 | |
![]() | Det jag undrade kermis var om någon visste om man inte skulle gå till jobbet eller behövde gå till jobbet rättare sagt. Det är inget litet företag det handlar om utan en stor statlig myndighet, spelar ingen roll vad det är för firma, skulle aldrig tänka mig att jobba gratis i vilket fall som helst. | |
| Lisajonsson | 2008-11-07 16:36 | |
![]() | "Arbetsbrist" är ju bara vad de kallar det när de vill ha färre anställda, det betyder inte att det inte finns arbete att utföra. För ett par år sen blev jag uppsagd pga arbetsbrist och sen blev jag ombedd att komma in och jobba som projektanställd pga arbetstopp direkt min fasta anställning tog slut. Arbetsbrist på tisdag och arbetstopp på onsdag alltså. Men innan jag fick tillbaka mitt jobb hann jag ha en hel del kontakt med Trygghetsrådet som jag tyckte var jättebra. | |
| krutmarie | 2008-11-07 16:51 | |
![]() | Tack Lisa, det lät ju bra. Det är vad min likaså varslade kollega har sagt, vi behövs ju så då får dom väl betala konsultarvode om dom vill att man ska jobba. Tycker liksom det verkar sjukt att först inte ha pengar till anställda och sen "hyra in" för att få hjälpen man behöver. Faktiskt har alla jag talat med påpekat att både Trygghetsråder och Trygghetsstiftelsen ska vara väldigt bra och kunniga. | |
| tae | 2008-11-26 13:55 | |
![]() | Om man blir uppsagd pg av argbetsbrist kan arbetsgivaren gå med på att man är hemma under uppsägningstiden med full lön men man ska se till att man får det skriftligt. Om jag var i den situationen skulle jag kolla med facket innan jag skrev på. Uppsägningstiden kan vara 12 månader, det beror på vilket avtal arbetsplatsen har. | |
| tae | 2008-11-26 14:45 | |
![]() | Blir man uppsagd pg av arbetsbrist kan man också ha rätt till AGB. Det är en afaförsäkring som brukar gälla om det finns ett kollektivavtal eller om arbetsgivaren tecknat det ändå. Det är en engångsumma som gäller. Intresserad, kolla på afa.se | |
| vulcan | 2008-11-26 14:53 | |
![]() | Arbetsplikt gäller normalt även under uppsägningstiden. Däremot finns åtminstone på det statliga avtalsområdet överenskommelser om att så långt som möjligt underlätta för uppsagda att kunna gå vidare genom att de bereds möjlighet till arbetssök, vidareutbildning och andra liknande åtgärder under uppsägningstiden. Någon absolut rättighet är det dock inte fråga om, då detta att verksamheten ska fungera alltid är överordnat i en krissituation. Men jag tog faktiskt upp just denna fråga med en representant för Trygghetsstiftelsen i samband med ett antal uppsägningar på min arbetsplats i våras. Hans erfarenhet (som alltså då gäller statliga området) var att det nästan alltid funkade bra och att arbetsgivaren tog hänsyn till åtgärdsprogram av olika slag som den uppsagde och Trygghetsstiftelsen. | |
| vulcan | 2008-11-26 14:55 | |
![]() | Tillägg till det tae skrev. Även detta styrs av vilket avtalsområde du tillhör. Det statliga området har inga engångssummor, men däremot ganska goda omställnings- och övergångsregler som täcker upp mer än det A-kassan ger under det första året som arbetslös. Vid nytt arbete med lägre lön kan man dessutom få ut mellanskillnaden eller en stor del av den från Trygghetsstiftelsen under flera år. | |
| krutmarie | 2008-11-26 15:08 | |
![]() | Tack för alla svar. Fick papper på uppsägningen igår och även rådet att gå in på nätet och anmäla mig för ev förtur om de kommer på om några månader att personalen inte räcker till. Arbetsplikt blir det iaf och det är jag glad för eftersom jag gillar mitt jobb och tycker det skulle varit extra straff att behöva vara hemma under året. Har inte så stort hopp om att hitta nåt nytt eftersom jag är så gammal, men man vet aldrig. Vi har iaf rätt att söka och gå på intervjuer under arbetstid. Det blir nog bra bara man vänjer sig vid tanken och det kan ju ta några veckor. | |
| ordfläta - Ej medlem längre | 2008-11-26 15:27 | |
![]() | Pengar är inte allt i livet. Man klarar sig med l i t e mindre. Frihet är guld värt. Gör något gott om din nya tid. Lycka till! | |
| krutmarie | 2008-11-26 15:39 | |
![]() | Tack ordfläta, nej det är rätt att pengar inte är allt, men jäkligt skönt att ha. När man fåt det där oranga kuvertet med pensionsbesked kan man ju bli mörkrädd nästan och undra vad det ska räcka till egentligen. Ska försöka göra det bästa möjliga av situationen iaf :-) | |