Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 404

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-11-11 20:43
Antal inlägg: 2200

Rött kött är farligt?
Har man ju hört lite här och var. Vad är det farliga med att käka mycket rött kött? Det är nötkött man pratar om när man pratar om rött kött eller hur?

Är det hjärt-och kärlsjukdomar man är rädd för? Kolesterolrisker?

Sedan har jag fått för mig att det ska vara onyttigt att blanda rött kött med vissa saker. Att blanda lök med rött kött var "farligt"?

skogstorparn2008-11-11 20:51
Antal inlägg: 2287

är du möjligtvis michael jackson?

_abc_2008-11-11 20:56

Que? Är det något om Michael Jackson du har kunskap om som inte jag har eller tycker du bara min profilbild var lik honom?

Basta - Ej medlem längre2008-11-11 20:57
Antal inlägg: 3528

Förmodligen är det därför som Lejon har stora problem med hjärt- och kärlsjukdomar. Flera grillar till vilddjuren.

mydominion - Ej medlem längre2008-11-11 20:57
Antal inlägg: 273

svar ja
allt kött är farligt
ity man ruttnar inifrån

Jankster - Ej medlem längre2008-11-11 21:01
Antal inlägg: 656

nöt, gris, lamm och get är rött kött, fågel och fisk är exempel på vitt kött.

en artikel om att rött kött och bröstcancer:
www.nyfikenvital.org...=n ode/1406

artikel (aftonbladet) om rött kött och tarmcancer:
www.aftonbladet.se/k...12 04848.ab

ljudklipp från sr där världscancerfondens studie varnar för rött kött:
www.sr.se/webbradio/...;I d=859038

Jag oroar mig dock inte, älskar kött och kommer fortsätta äta det.

Sangria2008-11-11 21:01
Antal inlägg: 504

Men snälla!!! Var har du hört att det skulle vara farligt att blandr rött kött med lök? Då vore jag och alla jag känner döda för länge sedan. det går alldeles utmärkt att blanda och som jag ser det såsom glad köttätare så är det enda farliga med att äta rött kött att det kan bli tomt i plånboken för det är så dyrt. Vegar av olika slag och miljövänner kommer att säga något helt annat och det är allas fulla rätt men jag tycker det är så himla onödigt att göra allt farligt i vår tillvaro. Jag menar det är ju farligt bara att leva-man kan ju faktiskt dö av det, eller hur? Vi slutar ju inte gå ut bland folk eller i trafiken trots att man kan bli smittad av allt möjligt farligt eller överkörd. Nej för sjutton, ät och drick gott med måtta förstås och ha en bra blandning av allt. Det är bra mer riskabelt att bara leva på vegankost isåfall för där krävs det mycket kunskap om man ska få i sig allt man behöver. Gäller även alla dessa "hobbyvegetarianer" typ dom som äter fisk ,mjölk och ägg men inte kött. Många av dom avstår från köttet men har för dålig kunskap i matlagning och näringslära för att veta hur man ersätter köttet och med vad. Varsågoda alla miljö och grönsaksvänner-fire away!! Det finns inget så välgörande som en rejäl adrenalinkick så det bjuder jag på!

-Lala-la2008-11-11 21:01
Antal inlägg: 1825

Man ska inte blanda rött kött och rödlök, för färgerna skiljer sig en aning och skär sig.

Det är inget som kan uppfattas av det mänskliga ögat, men det påverkar det undermedvetna och kan ge en lätt depressiv känsla.

Kanske känner du igen känslan man har på morgonen när man inte riktigt vill gå upp för det känns oviktigt att gå till jobbet eller skolan?

Eller, kanske känslan av att julen kommer allt för fort, och att du inte hinner med något, eller någon?

Det... my friend, är rött-kött-syndromet (lat. nötos-toxos).

maximalotur2008-11-11 21:03
Antal inlägg: 7

Faran i att äta rött(olagat) kött ligger främst i att det kan hysa bakterier eller parasiter. Det finns en parasit som heter toxoplasma gonadi(eller något liknande) som man befarar att ca en tredjedel av jordens befolkning är smittad av, i Frankrike där det är kulturellt betingat att äta rött kött är ca hälften av befolkningen smittad. Den och många andra parasiter och bakterier dör dock vid höga temperaturer så det är väl mest därför man ska se till att äta genomstekt kött.

Dalkullan2008-11-11 21:05
Antal inlägg: 1256

som vanligt är det väl mängden som räknas...blandad kost har väl ingen dött av

mrperfect2008-11-11 21:15
Antal inlägg: 11437

Det är ju med människor som med lejon, äter man för mycket köt så ruttnar man inifrån, det är därför man ser så mycket döda och ruttna lejon som ligger överallt.

Fattar ni som säger sådana här dumheter inte att ni är ute och cyklar?
Människan är köttätare och grönsaksätare och har en matsmältning som är anpassad för det. ( omnivor )

Det är just den blandade kosten som är den nyttigaste, man måste ju anpassa näringsintaget efter förbränningen. Varför snackar man inte om vin och sprit i sammanhanget, eller rökning, om det nu är 100% hälsa man är ute efter? Eller dålig sömn eller andra behov.

Rött kött kan ju vara griskött också, tydligen mår vi reumatiker sämre av griskött så jag är restriktiv mot mig själv då det gäller griskött.

trashone - Ej medlem längre2008-11-11 21:17
Antal inlägg: 18678

Jag tolkade ts att han menade nötkött och sådana röda kötter.

Jankster - Ej medlem längre2008-11-11 21:21
Antal inlägg: 656

Svenska livsmedelsverkets definition av rött kött:

www.slv.se/templates...an guage=SV

trashone - Ej medlem längre2008-11-11 21:24
Antal inlägg: 18678

Att lök och rött kött skulle vara farligt har jag aldrig hört talas om, äter alla sorters kött i de mesta hopblandningar och tja.. jag lever.

yayasout - Ej medlem längre2008-11-11 21:25
Antal inlägg: 1408

Däremot har jag hört (av min mamma) att man inte ska äta tomater till potatis för man får i sig för mycket av ******. Typ, eller nåt.

olgaviktoria2008-11-11 21:26
Antal inlägg: 130

Det är mycket farligare att köra bil i hög hastighet.

_abc_2008-11-11 21:38

Allt detta om balanserad kost osv stämmer inte in på mig. Det är därför jag tyckte det vore bra att veta om det finns faror med att överkonsumera rött kött. Jag har på senare tid käkat otroligt många 500g-stekar och jag och några vänner har sagt att vi ska prova 1kg-steken nångång på ett särskilt stekhus. Självklart slutar jag då inte att äta dessa 500g-stekar för att inte avvänja magen att klara det. Så det har nog blivit minst 3kg rött kött i veckan för mig under en längre tid nu och detta kommer att fortsätta. Räknar då på att jag vid andra måltider än vid 500g-stekarna käkar rött kött.

Sedan har jag fått för mig att jag har högt blodtryck sedan tidigare och hade hört något om att kolesterolhalten ökar vid för mycket rött kött i kosten, att man kan få blodproppar osv. Men detta är inget att oroa sig för eller?

Gentiana2008-11-11 21:44
Antal inlägg: 297

Det senaste på viktminskningsfronten är, om jag förstått rätt, att man utesluter i princip alla kolhydrater och bara kör med proteiner och fett. Den dieten lär också vara bra för diabetiker.

En vän till mig har testat och gått ner 10 kilo på ett halvår.

Själv skulle jag aldrig vilja ens prova, älskar frukt för mycket.

_abc_2008-11-11 21:46

Haha, vad hade det där med tråden att göra?

zmiley2008-11-11 21:47
Antal inlägg: 2170

Jag har upptäckt att rött kött och rött vin är farligt gott i kombination.
Rätt serverat är det dessutom hyfsat sensuellt, vilket ger att en del konsumenter blir farliga. Ja fy fasen, vi dör nog allihop närsomhelst.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?