Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 269 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| havsguden - Ej medlem längre | 2008-11-12 17:41 | |
![]() | Hermafroditer Har vi kanske en flock biologer som sitter och häckar här på forumet? I så fall har jag en fråga, som jag har gått och grunnat på idag: Kan hermafroditer befrukta sig själva? Daggmasken är ju hermafrodit, dvs tvåkönad - men befruktar inte sig själv, utan varandras ägg via parning. Är det alltså teknisk möjligt för en hermafrodit att befrukta sig själv? Och om inte direkt fysiskt med sig själv, i en monolog brottningsmatch - utan kanske via konstbefruktning av sin säd, i ditos livmoder? Kan man på sätt en avla fram de mest karaktäristiska dragen hos den här individen[hermafroditen]? Vad det månne vara... (knipslughet, tvålfagerhet, harmynthet, osv) Nå. Ni har bollen! Shoot, shoot! PS. En bonusfråga: kan jag som man operera in en livmoder och allt annat som kan behövas för att para mig med mig själv? Alltså högst hypotetiskt. :D | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-11-12 17:50 | |
![]() | Inte för att det svarar på dina frågor men här kommer en film, av Isabella Rossellini, om hur sniglar parar sig. Sniglar är ju också hermafroditer. www.youtube.com/watc...ck qviVaWl0 | |
| everthorns | 2008-11-12 18:05 | |
![]() | Oj oj, här kommer dagens svar... ett sidospår, men ändå... Jag är veterinärstudent och vi hade dissektion av "kvinnliga" könsorgan idag. Samt den vanliga förevisningen av olika missbildningar, instoppade i prydligt uppmärkta burkar av formalin. Bland dessa fanns en såkallad unilateral hermafrodit, tror det var från ko: en helt normal livmoder med en helt normal äggstock på ena sidan, men en testikel på den andra sidan. Jag ställde samma fråga; kan den befrukta sig själv? Svaret (till min stora besvikelse) var att nej, det kan den antagligen inte... de manliga könshormonerna från testikeln har antagligen haft en starkt negativ påverkan på funktionen i äggstocken på andra sidan... Mer sidospår. Vi får dissektionsorganen levererade från slakteriet, och dagen till ära hade vi lyckats få en livmoder med en såkallad Free Martin, också från ko. En Free Martin är den ena av ett tvillingpar med en tjur och en kviga (ung ko som ej kalvat kallas kviga). Det är bara det att när en tjur och en kviga delar fostervatten så påverkas kvigan av sin brors hormoner och blir med största sannolikhet en Free Martin, dvs ofruktbar och obrukbar i avelsarbete och mjölkproduktion. Tjuren blir helt normal. Glädjesuck. Det har varit en bra dag för veterinärstudenten... | |
| livet_leker | 2008-11-12 18:17 | |
![]() | Bino8 ska nog inte läsa föregående inlägg, hehe | |
| havsguden - Ej medlem längre | 2008-11-12 18:24 | |
![]() | Betapet är verkligen fantastiskt. :D Tack för svaret everthorns! Då kan jag ägna mig åt någon annan I-landsproblematik.... Hm. Tänka! | |
| Lill-IT | 2008-11-12 18:49 | |
![]() | Det här med kossorna låter väldigt fel. Är djurfostren av olika kön så är de ju inte enäggstvillingar, och ligger därmed i varsin fostersäck med fostervatten och ingen borde bli påverkad av den andres hormoner. Så fungerar det åtminstone för människor. | |
| Lill-IT | 2008-11-12 19:10 | |
![]() | Kanske dumt och provocerande att jämföra kor och människor... Vi fungerar antagligen (tack och lov) helt olika? Hos oss människor har aldrig någon äkta hermafroditism kunnat bevisas, trots massvis med myter. Om en människa föds med både äggstockar och testiklar så fungerar bara det ena av dem. Om du vill skaffa barn med dig själv, så tror jag att du får finna en suspekt forskare samt en surrogatmamma och helt enkelt be dem klona dig... Lycka till:-) | |
| Tess 08 | 2008-11-12 21:43 | |
![]() | Men hur är det med de som naturligt är hermafroditer? En "missbildning" som gett detta är ju en sak, men de som naturligt är så...? | |
| Lill-IT | 2008-11-12 21:50 | |
![]() | Daggmaskar kan i varje fall inte befrukta sig själva, även om den bildar både ägg och spermier vid en parning. | |
| Tess 08 | 2008-11-12 21:55 | |
![]() | Det var det jag hade för mig även om jag inte alls är insatt i daggmaskars dagliga liv. Dock VARFÖR det inte går... Njae? | |
| Lill-IT | 2008-11-12 22:02 | |
![]() | För att äggläggningsöppning och spermaöppning intekan nå varandra på en ensam individ. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-12 22:25 | |
![]() | Ingen aning men jag har undrat en annan grej........ om apor skulle kunna lära sig flyga om man satte dit vingar? Vi kan inte det för vi har för korta armar och för svaga muskler i ryggen har jag hört. För korta armar också kanske. Tidigare testade ju folk att tejpa fast vingar och hoppa ner från stup och sånt. Rent teoretiskt, så mycket som apor svingar omkring och så starka de är, så långa armar de har borde de kunna flyga. Det är kanske mer något man skriver till Illustrerad Vetenskap om, i deras frågespalt. | |
| Mixiplus | 2008-11-12 22:27 | |
![]() | Vi biologer flockar minsann inte, ej heller häckar vi ;-) Hermafrodism är ju inte särskilt vanligt förekommande bland däggdjur och det om något är väl naturens sätt att säga "Don't try this at home". Med andra ord: Fältet är frit, berätta hur det gick! I en del av de arter som ägnar sig åt hermafrodism är det mer vanligt med temporal hermafrodism, t.ex. att man först uttrycker "manliga" egenskaper och därefter "kvinnliga" egenskaper. Därmed förhindras alltså organismen från att ägna sig åt "oegentligheter" under täcket. Exempel på detta finner vi bland en del kräftdjur. De har inga täcken. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-12 22:30 | |
![]() | livet_leker jag blir tacksam om du inte pratar om mig utan till mig | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-12 22:31 | |
![]() | Och varför skulle jag inte läsa det inlägget??? När djuret väl är dött är det väl bara bra att delar av det kan komma till utbildning | |
| Tess 08 | 2008-11-12 22:34 | |
![]() | Mixiplus. Tack för att du förklarar så bra, jag har alltid funderat på om kräftor fryser när de ska sova. Nu fattar jag att de gör det... vem skulle inte göra det om man inte hade täcke? Är det sån typ av hermafrodism vissa fiskar har? Är det inte någon akvariefisk som kan byta kön om det är alltför många av ena könet i vattnet? Eller är det något helt annat?? Dom BYTER väl kön och är då alltså inte tvekönade? | |
| Tess 08 | 2008-11-12 22:36 | |
![]() | En annan fråga... OM det vore så att daggmasken skulle kunna, rent praktiskt, para sig med sig själv.. hade den gjort det då? Alltså hade det funkat att göra det (och sedan få små maskbäbisar)? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-12 22:36 | |
![]() | TEss08 ja jag har också läst eller sett någonstans om fiskar som byter kön, men kommer inte på vart nu tyvärr | |
| Tess 08 | 2008-11-12 22:42 | |
![]() | När jag var liten hade vi akvariefiskar och mamma hävdar att någon bytte kön, men har dålig koll på hur. Om det endast är åt ena hållet de kan byta eller om det går "lite hur som helst"... Med förhoppning att Mixiplus eller annan kommer och upplyser mig ;-P | |
| Jobbar | 2008-11-12 22:45 | |
![]() | Svärdbärare kan byta kön men bara honorna. Vissa groddjur kan också byta kön. | |