Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 087

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Candid - Ej medlem längre2008-11-13 13:37
Antal inlägg: 2602

Egen konst!
Hej på er =)

Jag har bläddrat runt lite i forumet för att söka trådar som handlar om konst/målning/tecknande och har hittat en del om favoritkonst och favoritkonstnärer. Däremot hittade jag ingen tråd om konst som ni som är medlemmar här skapar själva.
Att skapa egen konst har alltid varit ett stort intresse för mig och det skulle vara roligt att veta om det finns många likasinnade här, så jag har några frågor:

Ägnar du dig åt någon konstform t ex tecknar, målar eller något annat?

Har du något favoritmotiv eller något speciellt som du brukar hämta inspiration från?

Har du haft utställning någon gång?

Andra tankar och kommentarer om egen konst är förstås också välkomna =)

Själv kan jag inte tänka mig något mer avslappnande än att försjunka i en målning man håller på med, då man glömmer tid och rum för en stund.
Jag har alltid gillat att måla symboliska motiv med en blandning av sagomotiv och verklighet, och helst bilder med många detaljer, ibland hämtar jag inspiration från någon bild, fast jag tycker att det är roligast att plocka något fritt ur fantasin.
Sedan vill jag gärna ha väldigt färgrika/färgstarka bilder, tycker t ex om en harmoni av mycket blått och grönt i målningarna, att göra skiftningar i himmel och vatten.
Jag har aldrig ställt ut. Jag ser det mest som ett stort intresse som får mig att koppla av och så är det i viss mån en form av självförverkligande när man faktiskt får ner den där bilden man ser för sitt inre, på duken =)

Nu blir det roligt att höra om och vad ni andra skapar!

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-13 13:59
Antal inlägg: 3473

Jag är konstnär och målar i olja

_Candid - Ej medlem längre2008-11-13 14:14

Ok =) Jag använder bara akryl, vet inte om det är så stor skillnad förutom att oljefärg verkar ha längre torktid, och det kanske är en fördel också om man ska jobba med färgen längre tid på duken.

bosse642008-11-13 14:19
Antal inlägg: 8

jag e konstnär skulpterar i diabas trä glas!.Ställer ut ganska frekvent för tillfället! Älskar allt skapande

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:25
Antal inlägg: 5570

Målar på glas, graverar på glas. Målar/tecknar en hel del också, målade mycket i olja och akvarell innan men nu blir det mest blyerts och kol.

Sen tycker jag att det är ganska roligt att göra 3D tavlor dvs bilden går ut ur ramen (inte "tittlådor") använder mig av blandade materiell så som t.ex figurer i glas (en del av Bertill Vallien) mixat med sten och gräs...

"Lånar" ganska friskt bilder från olika postersföretag som jag mixtrar med och sedan gör tavlor av.
Just nu är jag inne i en period där jag tycker det är kul att "riva" bilderna och sedan "bränna" kanterna (använder mig då av: fluid chalk inkpad´s i olika nyanser), gillar när det ser ut som om man i sista sekund lyckats rädda bilden från elden...

_Candid - Ej medlem längre2008-11-13 14:32

Åh, det låter roligt att skulptera, det är något som jag aldrig provat ;-) Har däremot provat att måla på glas, vilket är svårt eftersom det är så speciell yta, önskar att jag vore bättre på det. Det finns mycket glaskonst och liknande som är väldigt vackert att titta på!

Amiable2008-11-13 14:32
Antal inlägg: 1365

Målar i akvarell o i olja, akvarell är svårare men roligare. Annars gillar jag även kol.

SpelamEr2008-11-13 14:32
Antal inlägg: 55

gör litografier. otroligt kul. och säljer faktiskt ;)

_Candid - Ej medlem längre2008-11-13 14:34

Första gången jag hör talas om rivna och brända kanter på konstverken grönis =) det låter som något som kan bli en snygg inramning!

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:37

Candid: Prova att måla på plant glas, bra sätt att öva på och vänja sig vid känslan av materialet som onekligen skiljer sig från duk. (köp billiga ramar med glas i, måla på det glaset och sätt sedan papper i önskvärd färg bakom... ) =)

Caligatia2008-11-13 14:37
Antal inlägg: 2187

Jag tecknar en hel del. Har försökt ge mig på att måla, med både olja, akvarell och akryl, men jag behärskar inte tekniken. Det blir inte som jag vill, och eftersom mitt tålamod är ungefär lika långt som en ögonfrans, så ger jag snabbt upp och sätter mig tjurigt med min blyertspenna istället. :)

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:38

(Finns på Panduro Candid)

swingmatism2008-11-13 14:39
Antal inlägg: 509

Jag är illustratör och tecknar mest efter eget huvud i klassisk stil (se John Tenniel och Arthur Rackham). Har haft en del utställningar men tyvärr ingen hemsida för närvarande. Mina största inspirationskällor är litteratur (skönlitteratur samt poesi) och musik. Har även arbetat en del med torrnål och klassiska grafikmetoder.

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:41

Caligatia: Har du testat färgade pennor? (bara att arbeta ut med fuktad pensel sen.. lätt och kul) =)

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:44

kan bli riktigt snygga detaljer/effekter på en blyertsteckning med den tekniken...

Caligatia2008-11-13 14:45
Antal inlägg: 2187

Jo. Fast det blev inte sååå bra... Kanske skall jobba mer med min perfektionism och mitt tålamod istället, och sedan öva öva öva. :)

_Candid - Ej medlem längre2008-11-13 14:49

Det var ett bra tips med plant glas, det var ett par år sedan jag målade lite på glas och då köpte jag olika billiga glas på second hand, jag ska testa det här med en glasram först nästa gång =)

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:52

Glasfärgen torkar ganska snabbt och kan vara knepig att få bort om man ångrar sig. Men då fungerar det på ett plant glas alldeles utmärkt att ta bort med rakblad. =)

grönöga - Ej medlem längre2008-11-13 14:53

Fungerar dock inte efter att du bränt/härdat glaset!

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-13 15:42
Antal inlägg: 3473

Va roligt att det finns så många konstnärliga här:)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?