Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 123 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hemliga anna | 2008-11-16 19:51 | |
![]() | jojo, tvistband och Nigger/Nogger Alltså.. Dessa fantastiska lekar som jag i alla fall lekte på skolgården när jag var liten (inte såå länge sen), leks dessa lekar fortfarande? jag hör aldrig barn prata om dessa fantastiska lekar längre. Jag älskade bolleken Nigger eller Nogger som vissa kallar den. och Jojo var en favorit. Känner ni igen er? Leker era barn dessa grejer eller är det bara mobiler nu för hela slanten? Jag vill slå ett slag förr jojo, tvistband och bollekar! | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-11-16 19:54 | |
![]() | Numera kallas Nigger för King, eller ngt liknande... spelet e ungefär detsamma... har sett ett och annat tvistband ute på skolgårdarna, men jojon har försvunnit ur sikte... | |
| hemliga anna | 2008-11-16 19:54 | |
![]() | oj, trodde jojon va den som hängde med bäst av dessa tre | |
| Jojo - Spelvärd | 2008-11-16 20:04 | |
![]() | Jag hänger allt med ett tag till. | |
| Miss_jk | 2008-11-16 20:05 | |
![]() | Tvistbanden såg jag senast i somras, men med lte hjälpmedel. Där jag och en kompis stod med bandet runt benen medan de andra hoppade fanns nu pinnar med skåror i olika höjder. Jojon ser man väldigt sällan, men ändå ibland. Nigger har jag inte sett alls, men det kan ju bero på att jag inte varit på en skolgård på ett antal år... | |
| hemliga anna | 2008-11-16 20:08 | |
![]() | jag tycker allt det där är kul, skulle förmodligen älska nigger än idag | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:16 | |
![]() | Jo visst, "nigger" höll vi på med även på min tid. Och jag är väldigt gammal (40 år). "Nigger" var väl bollkull på en begränsad yta, om jag inte minns helt fel. Bollkull kallade vi förresten "ubba" av någon anledning. Bollkull sittandes på cyklar blev då följaktligen "cykel-ubba". Jag minns en gång när jag körde omkull under ett cykel-ubba-race - aj aj, jag skrapade upp både arm och ben ganska illa då. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:17 | |
![]() | Även tvistbanden nyttjades på min tid - i huvudsak av flickorna. | |
| dahlgren_ | 2008-11-16 20:19 | |
![]() | När jag gick i fyran var alla dessa poppis :) + limbo. Men jojon går väl i vågor.. den kommer säkert tillbaka snart. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:22 | |
![]() | Jo jo, jojon har hängt med i väldigt många år. Ni kan väl utföra "jorden runt"? | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:23 | |
![]() | Jojo går väl i vågor? Tyckte det inte var många år sedan mina barn ville ha jojo och det ligger nog en i hyllan här *rotar runt lite*... Jorå, här är den!!! Klart man kan jorden runt. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:25 | |
![]() | Det är bra, Ewaleena! Wikipedia förtäljer följande: "Jojo, förr joujou (franska, ursprungligen joujou de Normandie), är en leksak. Den består av en trissa, sammansatt av två skivor, som sinsemellan är förenade med en liten cylinder. Genom att rycka på en i denna cylinder fäst snodd kan man få trissan att kontinuerligt löpa upp och ned för snodden. Denna leksak, som var i bruk redan i början av 1790-talet, omtalas av Johan Henric Kellgren i "Dumboms leverne". Världens största jojovåg började på 30-talet i USA. Den var ingen tillfällighet utan ett samarbete mellan affärsmannen Donald Duncan och tidningsmagnaten William Randolph Hearst. Hearst gjorde reklam i sina tidningar för Duncans Yo-yo, och var och en som ville vara med och tävla i Duncans jojotävlingar var tvungen att värva tre abonnenter för Hearsts tidning. Donald Duncan engagerade dessutom skickliga jojoartister att uppträda för att ytterliga höja jojofebern. På detta sätt sålde Duncan bara i Philadelphiaområdet tre millioner jojon på en månad 1931. 1932 började Elfverson & Co tillverka en träjojo i Småländska Påryd." En klassiker, onekligen är det så. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:29 | |
![]() | Det borde vara den ärevördiga Kalmar-trissan som Elfverson & Co började tillverka 1932, eller hur? | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 20:53 | |
![]() | Nogger? Nä, det var ju en glass (som finns ännu - tror jag). | |
| Tess 08 | 2008-11-16 20:57 | |
![]() | Är du 40 Sawadee Khap??? Trodde du var minst 52.... | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 21:01 | |
![]() | A men durå!! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-11-16 21:03 | |
![]() | Det brukar ju vara jojo-epidemier med några års mellanrum. Min pappa kan en hel del tricks med jojon, det var nästan den enda leksak han hade, förutom tunnband, käpp och fotboll av grisurinblåsa. Min son hade en tamaguchi, förresten. Den skötte han exemplariskt men han tröttnade sen och adopterade bort den till mig. | |
| Tess 08 | 2008-11-16 21:03 | |
![]() | *fniss fniss* Eftersom jag är yngre än tex Sawadee_ Rob kan jag berätta att även när jag var ung fanns twist och jojo, har dock inte hört "nigger" eller "nogger" tidigare om man inte pratar glass. Fast jojo var inte så poppis här.... | |
| Tess 08 | 2008-11-16 21:04 | |
![]() | Såna hade mina stora barn också, mommes.... Jag fick och ärva en och det är riktigt svårt att inte ta hand om manicken ;-) | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-16 21:06 | |
![]() | Jag hade många smurfer, jag. Brukade snatta dem på Åhléns (eller hette det fortfarande Tempo då?) ibland. Jag tror att det är preskriberat nu. | |