Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 113

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 15:02
Antal inlägg: 47

Arkivering på högskolor/uiniversitet
Vad gäller vid arkivering av tentor på högskolor och universitet?
När man fick tillbaa sin egen hade läraren bara skrivit betyget på varje fråga men inte hur det motiverades. Inte varför G inte blev VG t ex.

Nu vill vi gärna se några tentor för att jämföra svaret då vi misstänker att betygen satts lite godtyckligt.

Dalkullan2008-11-17 15:16
Antal inlägg: 1256

Det borde ju inte vara nån omöjlighet att ni får tillgång till gamla tentor, bara det inte är för gamla. Kan tänka mig att de sparas kanske upp till ett år eller så. Då menar jag enskilda tentor inte oskrivna tentor för de sparas mycket längre. Såna brukar finnas att titta på hos studentkåren.

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 15:19

Det är nya vi behöver.

Vi var 18 i gruppen och vill veta vad som var skillnaden mellan VG och G. Som sagt tror vi betygen satts godtyckligt. Att vissa som var mer ifrågasättande och hade rätt på lektionerna helt enkelt fick sämre betyg än de som satt tysta och dessutom skrev lärarnas felaktigheter på tentorna.

Men de bör ju också finnas på samma sätt då.

Dalkullan2008-11-17 15:22

Jag skulle nog ha frågat i typ receptionen på ert univ/högsk. Där kan ni säkert få råd hur ni går till väga för att få ut era tentor i fall ni inte vill vända er till läraren direkt. Kan ju vara lite känsligt om ni är oense med läraren.

Tror också att man kan kräva bedömning av annan än läraren om man är missnöjd. Kolla upp det med.

Stå på er!

Dalkullan2008-11-17 15:24

Läraren tillhör ju en institution och den har ju en chef, det är alltid en väg om man är oense med läraren. Blir lite värre om det är en och samma person förstås ;-)

Tess 082008-11-17 15:28
Antal inlägg: 18003

När vi skriver tentor har vi en kod och skriver alltså inte namnet på tentan. Läraren vet alltså inte vems tenta det är han eller hon rättar. Mycket snart då ingen kan känna att den får mer eller mindre poäng pga av person... *tips*

Annars tycker jag ni ska fråga läraren i fråga vad han eller hon vill ha för svar för att man ska få de olika betygen.

Och, som Dalkullan skrev, man kan alltid överklaga ett betyg

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 15:30

Kan den som överklagar betyg få det sänkt?

Tess 082008-11-17 15:33

Det vet jag inte, men om du anser att du har fått för lågt betyg och överklagar kan jag inte se att dom skulle sänka det...
Vet ej om det går att sänka betygen (om dom inte gjort någon dundertabbe, men tror knappt då heller) men känner du dig orättvist betygsatt tycker jag du ska ta upp det.

Dalkullan2008-11-17 15:35

Tess det där med kod verkar ju jättebra...när jag pluggade var det dock aldrig några problem med orättvisa lärare eller överklagade betyg.

Men det där skulle ju ta bort sånt, i alla fall det mesta. Finns nog lärare som skulle känna igen handstilen på elever också.

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 15:47

När jag pluggade på Mittuniversitet så var det också kodat (förutom hemtentorna).

Och så är det nog antagligen på den högskola det här gäller också, men i det här falle tvar det fråga om en hemtenta och då var det inte kodat. Nu tror jag ändå att våra lärare skulle veta vilka några av oss var eftersom vi svarade tvärtemot vad läraren lärt ut men det de hade lärt ut i den delen var helt fel. Och det är inte våra subjektiva åsikter utan är så också enligt böcker samt berörda myndigheter.

Vi tror att det är två problem. Dels det jag skrev om, dels att de här lärarna är huvudlärare på det program som kursen ingår i och alltså har många av eleverna i stort sett "hela tiden". Och att det i den här kursen känns som att programeleverna har favoriserats vad gäller betygen.

Två av de som går programmen är av den sorten att de sagt mycket på lektionerna men ofta haft fel men ändå fått medhåll. Medans när läraren ibland sagt några felaktigheter och vi andra inflickat att så är det väl inte eller ifrågasatt så har det viftats undan med "okej, så är det kanske" eller helt nonchalerats.

asboi2008-11-17 15:52
Antal inlägg: 463

prata med din studierektor.
Det där med kodtentor är ingen dum idé, på Uppsala universitet har vi inget sånt :/

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 16:03

Hm, nu svarade skolans rektors sekreterare att betyg inte kan överklagas. Men där måste hon väl ha fel?

vulcan2008-11-17 16:08
Antal inlägg: 7666

Jag hinner inte kolla juridiken, men rent allmänt så lyder universitet&högskolor under samma grundläggande regler angående handlingar som andra delar av den offentliga förvaltningen i Sverige (stat, kommun och landsting). Det är då två huvudfrågor som måste besvaras:

1) Är tentor allmän handling

- Om något inte är allmän handling så finns ingen skyldighet att lämna ut det. Grundreglerna för om något är allmän handling är att det endera är inkommet till eller upprättat hos myndigheten. I praktiken brukar det mest vara arbetsmaterial, ej föredragna promemorior, utkast o.dyl som inte är allmän handling.

2) Är tentor offentliga?

- Här är det lite mer besvärligt. Det kan finnas allmänna spärrar mot att lämna ut handlingar av viss typ. Exempelvis är deklarationer (själva underlaget du lämnar till skattemyndigheten) alltid sekretesskyddade. Sen kan det också finnas hinder i specifika fall som har att göra med att den som handlingen rör kan lida men av att den lämnas ut. Typexempel är läkarintyg o.dyl i utredningar.

Försök att nysta lite i detta så kommer ni kanske fram till ett svar ganska snabbt. Ta reda på om det finns en registratorfunktion på högskolan - i så fall är det antagligen hos den man ska begära ut tentorna.

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 16:28

Det hela verkar väldigt knepigt och godtyckligt. Ja, inte offentlighetsprincipen i sig utan hur den används i sådana här fall.

När jag gick på Mittuniversitet så gjorde vi ju förutom vanliga tentor också journalistiskt arbeten. Så kallade grävjobb. Detta kunde vara väldigt känsligt eftersom det uttalade målet var att arbetena skulle vara publicerbara när de var klara och att vi skulle sälja dem till media.

Men på orten finns ju en hel del media (då Sundsvalls Tidning, Dagbladet, SR, TV4 och MittNytt) och dessa kunde ju faktiskt vara så smarta/fräcka att de tack vare offentlighetsprincipen kunde hämta ut våra "jobb" på skolan.

När jag nu pratat med den i det här fallet aktuella högskolan så har vi fått svaret från rektorns sekreterare att betygen INTE går att överklaga men samtidigt står det i mejlet at vi bör vända oss till examinatorn. (varför kan man undra, när det ändå tydligen inte går att överklaga ett betyg) samt att tentorna i sig, med frågorna, måste arkiveras men däremot inte svaren. Så det går alltså inte att ens en vecka efteråt hämta ut sina klasskompisars tenta för jämförelser.

phenningsson2008-11-17 16:34
Antal inlägg: 54

kan ni inte prata med studentkåren? det är vad vi har blivit rådda om vi känner att vi har blivit orättvist bedömda.

Tess 082008-11-17 16:45

Vad står det här:

12 kap. 2-3§§ högskoleförordningen

vulcan2008-11-17 16:47
Antal inlägg: 7666

Enligt Stockholms universitets studentkår så verkar det som att er rektors sekreterare lämnat ett korrekt besked. Betyg kan inte överklagas, däremot är examinatorn skyldig att på förfrågan motivera hur h*n gjort bedömningen vid rättningen.

Att tentor inte behöver arkiveras har förmodligen stöd i någon specialbestämmelse för universitet och högskolor. I normalfallet skulle jag säga att det definitivt är att betrakta som en inkommen handling (och därmed allmän).

Tess 082008-11-17 16:52

Nehej, det handlade tydligen om disciplinära åtgärder...

Tess 082008-11-17 16:57

Kanske detta då?

24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks. Förordning (2006:1053).

Muminkex - Ej medlem längre2008-11-17 16:58

Examinator, är det samma som läraren? För det dummar är att han är lärare i flera kurser.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?