Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 249

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-20 17:03
Antal inlägg: 993

Ett jävla moraliserande
Såg precis Dokument Inifrån med Evin Rubar, avsnittsrubrik 'Rör inte min Sup'.
Sällan har jag sett ett program som varit mer irriterande och uppmanat mindre till debatt och att se saker från mer än ett håll. Programmets sensmoral körs ner i halsen på tittaren; dricker du, i ngn form, är du per definition en dålig människa och antagligen bör du tvångssteriliseras.

Att diskutera alkohol och drickande? Ja, absolut.

Att stänga sig för ngn form av diskussion och köra upp åsikter i röven på folk medan man moraliserar dem till döds? Nej tack.

Ngn mer som sett programmet? Några åsikter?

Programbeskrivning:
www.tv.nu/p/08112015...65 5svt2--p
(Ledsen för att länken ändrar storleken på browsern)

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:07
Antal inlägg: 348

Man är iofs en ganska så dålig människa om man dricker alkohol. Tur är att man som oftast är i goda vänners lag... eller kanske snarare; vi är alla lika dåliga kålsupare...

emman2008-11-20 17:12
Antal inlägg: 1630

på vilket sätt är man en dålig människa om man dricker alkohol?

Räknas tant Agda som har lite Sherry på glassen varje nyår in där också?

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:16

Att förgifta sig själv tyder på ganska dåligt omdöme... När våran hjärna är det som gör oss unika så kanske det är dumt att förstöra den... Men som sagt, man är inte sämre än någon annan för det. Dricker gärna själv för övrigt, men anser det också vara ren idioti.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-20 17:18

Av intrycket jag fick av programmet så kommer nog Evin svara att Agda aldrig borde ha fått födas.

Ett av de senare inslagen i programmen var att fråga dagis/lågstadiebarn om dom visste vad systembolaget var och ifall dom varit där ngn gång. Det var naturligtvis helt fruktansvärt att så små barn visste vad bolaget var, ännu hemskare om dom besökt det. Usch och fy, tänka sig vilken dålig förälder man måste vara om man någonsin svängt inom systemet för att köpa lite vin efter att man hämtat barnen på dagis. Socialen nästa.

Zappast: Med den logiken borde man ju knappt andas, än mindre äta ngt.

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:21

Apan: Varför? Att jämföra att dricka alkohol med att andas är väl ändå att ta i... och vad är det för fel på att vara dålig? Det ger ju utrymme till att bli bättre...

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-20 17:28

Nja, nu menade jag ju inte ordagrant att man ska sluta andas. Menade mer att det nog finns fler saker att fundera över om man anser att man förgiftar sig med alkohol.

Visst kan man förgifta sig med alkohol men viktigare än att alkohol är ett gift är nog sättet man använder det på.

trashone - Ej medlem längre2008-11-20 17:30
Antal inlägg: 18678

Dricker man så är man en dålig människa, sen graden av dålighet ändras ju mer man häller i sig. Alla är vi dåliga i många avseenden.
Sen att moralisera och inte kunna debattera gör också en till en dålig människa.
Jag siktar på att inte vara sämre än medel, t.ex. dricker rätt lite men tycker illa om folk desto mer.

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:30

Man kan ju inte försvara en grej med att det finns saker som är lika farligt el/och farligare... men hur som helst så hör det väl ihop, alltså "osund konsumtion" av alkohol och att många kanske inte reflekterar över vad det egentligen är man häller i sig.

emman2008-11-20 17:31

jag har bra mkt större problem med vår alkoholkultur än med alkoholen i sig. Att ta sig ett glas [valfri alkoholhaltig dryck] vid enstaka tillfällen ser jag inga som helst problem med alls. Inte tror jag att det ger några större skador på hjärnan heller. Däremot har jag problem med att folk ska supa ner sig "för att det är torsdag/fredag/lördag".

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:31

trashone: Hehe.. :)

emman2008-11-20 17:32

>>"Jag siktar på att inte vara sämre än medel, t.ex. dricker rätt lite men tycker illa om folk desto mer."

trashone <3

kaktusnalle2008-11-20 17:34
Antal inlägg: 256

Drick alkohol med lagom mängd.
Dricka för stor mängd alkohol ger förgiftning.
Nånstans här dyker moralen upp.

Bergarn12008-11-20 17:35
Antal inlägg: 726

Zappast: Då är man en dålig männsika om man är överviktig, om man röker, dricker kaffe, jobbar för mycket, stressar för mycket, tränar för lite, tränar för mycket, klättrar i berg osv osv, eftersom allt är potensiellt farligt för hälsan.

Sen är det inte ens bevisat att måttlig konsumption av alkohol är dåligt för hälsan, vissa undersökningar säger ju tvärt om.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-20 17:35

Jag tror du missuppfattade mig. Jag tog inte ställning för drickandet, det jag reagerade på var ditt resonemang.

Piaree2008-11-20 17:36
Antal inlägg: 1325

Vad vore människan utan sina synder...?

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-20 17:38

Fortsätt gärna diskutera men det hade varit kul att få höra vad ngn som sett programmet anser om det.

Zappast - Ej medlem längre2008-11-20 17:39

Bergarn: Ja, och vad gör det? Att vara överviktig behöver för övrigt inte vara ett eget val, så det kan strykas från listan... och som sagt, dålig är inte lika med att vara sämre än någon annan... som Piaree skrev nyss "vad vore människan utan sina synder"...

Bergarn12008-11-20 17:42
Antal inlägg: 726

Zappast: Klart det är ett eget val, är det möjligt att vara överviktig om man inte äter något? nej. Det finns dock en massa genetiska faktorer som gör att man har lättare för att bli överviktig, precis som det finns genetiska faktorer som gör att det är lättare att bli beroende av alkohol...

carlmartin - Ej medlem längre2008-11-20 17:44
Antal inlägg: 4590

zappast och thrash-

vad gör en människa bra?

thrash- "Alla är vi dåliga i många avseenden."
- tar inte detta udden av att tala om dåliga respektive bra människor?
om alla är dåliga så mister den egenskapen sin särprägel. är det då idealen som är för högt uppskruvade?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?