Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 978

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tigera2008-11-29 23:02
Antal inlägg: 545

Hur sköter man ett apelsinträd av en planterad kärna?
För några år sedan planterade sonen en apelsinkärna och jag behöver råd om hur den ska skötas. Har försökt googla men hittar inga bra svar.

* Trädet är nu ca 50-60 cm högt, men inte en tillstymmelse till blommor eller apelsiner. Jag läste att det kan ta ca 3 år, men vi har haft vår växt i över 5 år. Någon som har fått blommor och frukt på sitt träd? Gjorde ni något särskilt för att få det?

* Ska man klippa ner trädet? Hur isåfall? Hur ofta?
Vårt börjar bli lite spretigt, då det mest växer på ena sidan.

* Hur ofta ska man egentligen vattna?
Jag vattnar ganska oregelbundet, typ när jag ser att bladen börjar se lite "trötta" ut.

Är osäker på om detta får ligga under "seriöst" då det inte är något allvarligt diskussionsämne, men jag vill ha seriösa svar. Någon värd får gärna flytta på tråden om ni tycker att den ligger fel.

Femme_Fatale2008-11-29 23:17
Antal inlägg: 709

Hur ofta man ska vattna beror helt på hur torr luft det är i rummet blomman vistas....sen ska man alltid tänka på att växter försöker göra allt de kan för att anpassa sig till det förhållande de lever i.

Femme_Fatale2008-11-29 23:20

Jag har sett yngre plantor än så med blom i och när de blommar så får ni leka bi hemma med en pensel.

Det är inte så svårt att få ett apelsinträd att blomma och att sen få frukt. Tyvärr blir frukten lite sur. ;-)

Gör som ni har gjort och ge lite extra näring till våren. Se till att växten får tillräckligt med ljus.

Lycka till!

Tigera2008-11-29 23:31

Femme_Fatale: Tack för dina svar! Ja, det är väl något trädet inte gillar här eftersom inga blommor kommer. Jag har funderat på om det är större chans till blommor om man klipper ner det lite?

Vet inte riktigt om jag tolkar ditt ena svar rätt, men om du syftar på att det växer ojämnt så brukar jag ibland vända på växten för att det ska växa jämnare. Det är dock mycket möjligt att ena sidan stått mer och i längre perioder åt söderhållet.

Sedan vad det gäller vattningen har jag nu hittat en uppgift på att apelsinträd gärna får (ska?) torka ut lite emellanåt, och det passar ju mig bra ;)

Jag kan inte skryta med några gröna fingrar direkt, men just den här växten är jag mån om att den ska klara sig länge bara för att vi haft den sedan sonen var liten. Annars skulle jag inte anstränga mig så här :)

Femme_Fatale2008-11-29 23:35

Tänk så här: Hur lever apelsinträdet i verkliga livet? - jo mycket sol

Alltså tror jag att det måste ha mycket ljus för att blomma, men det är inget jag vet utan tror. Sköter det tror jag att ni gör rätt i och med att det lever och växer. Klippa det gör ni som ni känner för men det har inget med att göra huruvida det kommer att blomma.

Tigera2008-11-29 23:41

Aha! Bra. För lite sol kan vara problemet faktiskt. Tack!

Tigera2008-11-29 23:42

Kanske t.o.m borde skaffa sådan där växtlampa om jag vill ha blommor?

Femme_Fatale2008-11-29 23:45

Ja det vore nog inte så dumt....om du har dem mörkt nu

Mouche - Administratör2008-11-29 23:46
Antal inlägg: 24193

Jag flyttar tråden till Snack.

Mouche

Femme_Fatale2008-11-29 23:47

Vi rättar oss efter dig Mouche....*stumma som johan palms fans*

Nunnelunan2008-11-29 23:50
Antal inlägg: 1172

www.odla.nu/google.s...&a mp;hl=sv

Tigera2008-11-30 00:06

Tack Nunnelunan! Ska kolla länken.

Det är klart vi rättar oss efter Mouche :) Vi har inget direkt val heller ;)
Men du Femme, Johan Palms fans kan nog inte räknas till de stumma va? :)

Femme_Fatale2008-11-30 00:07

Hehe Tigera...såg du inte Idol i fredags....Tjen de plockade upp på scene fick inte mycket sagt. ;-)

Femme_Fatale2008-11-30 00:08

tjejen ska det vara...men det förstod ni väl ;-)

Tigera2008-11-30 00:12

Ja ja! Hon, vars kompis fick hålla för hennes mun när Johan stod framför henne och sjöng... :) För det var väl samma tjej som kom upp på scenen sedan väl? Jag kollade bara med ett öga.

Mouche - Administratör2008-11-30 00:13
Antal inlägg: 24193

Jag har faktiskt ett fint 10-12-årigt apelsinträd.

Jag klipper aldrig i den eftersom min mor strängeligen förbjudit mig att göra det. (Hon gav plantan till mig nämligen)
Vattnar gör jag när jorden känns riktigt torr.
Vintertid får den extra näringstillskott en gång i månaden ungefär.

På sommaren står den alltid i mitt inglasade uterum och njuter av värmen och den har faktiskt gett frukt de sista 6-7 åren.
Apelsinerna är dock pyttesmå och ganska sura. =)

Mouche *som säger god natt*

Femme_Fatale2008-11-30 00:16

Att klippa i ett träd stimulerar bara till ny växtlighet och på samma sätt som man klipper i ett äppelträd så kan man styra hur man vill att trädet ska se ut, jämför bonsai.

Du ser, jag hade rätt i att frukten skulle bli sur. ;-)

Tigera2008-11-30 00:18

Mouche: Är din mamma bra på växter (så att man ska lita på hennes stränga förmaning), eller litar hon bara inte på att du skulle klippa rätt? ;)

God natt Mouche!

Tigera2008-11-30 00:19

Men på sådana där köpe-apelsinträd så luktar iallafall blommorna väldigt gott :)

Femme_Fatale2008-11-30 00:20

Klart de gör...men det gör hyacinter också....hehe

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?