Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 807

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Robert_K - Ej medlem längre2008-11-30 17:08
Antal inlägg: 273

Sverige Sverige älskade land
Nu, efter att ha bott en tid i Kanada (cirka 10 mil från Toronto) är det snart dags att bege sig tillbaka till ens modersland. Vad är det man kommer tillbaka till?

Jag var knappast patriotisk av mig när jag lämnade landet. Men ganska snart efter flytten märkte man hur pass mycket det gjorde när man upptäckte att något va "svenskt".
Kanadensarna i sig torde vara en av världens mest indentitetssökande nationaliteter. Aldrig någonsin har jag varit med om att det grubblats vecka efter vecka "vad är vi?".
Sedermera tas Skandinavien upp som föregångsländer när det gäller höga social värden och skyddsnät. Tryggt, bra och välorganiserat.

Rent instiktivt känner jag att vi- i Sverige, ändå inte har särskilt mycket som vi identifierar oss (firar ju knappt nationaldagen), men vi går knappast och gräver ner oss för det.

Men det är ju något som händer, när man är iväg en längre tid från ens hemland. Den svenska maten håller inte särskilt låg klass och är det något jag saknar så är det framför allt falukorv och de pizzor som görs i Sverige. Inte heller är jag särskilt förtjust i den mainstream musik Sverige slussar ut, men det blir ändå någon slags bisarr förtjusning då man inser att September, Basshunter (och ja, ständigt detta Abba) spelas på i stort sett varenda hak.
Likadant är det då man ser en Saab eller Volvo (som är rätt vanlig här, och ja, visserligen är de inte svenskägda längre, men jag identifierar de likväl som svenska).

Kan hålla på i evigheter.

Så ja. Jag undrar lite, vad definerar ni som svenskt?

micro1132008-11-30 17:15
Antal inlägg: 17542

Kalles kaviar, knäckebröd, köttbullar, volvo, abba, svensk sjukvård...

sanlin2008-11-30 17:16
Antal inlägg: 1462

De saker som du skrev (ABBA,Saab,Volvo) och så köttbullar såklart :) Och säkert tusen andra saker....

Lill-IT2008-11-30 17:18
Antal inlägg: 31605

Snus, midsommar och smörgåsbord.

Nattravn - Ej medlem längre2008-11-30 17:20
Antal inlägg: 9141

Butter geeze table

_Jonny_2008-11-30 17:22
Antal inlägg: 41

Spritfyllor i novembermörkret.

Robert_K - Ej medlem längre2008-11-30 17:25

Haha underbart.

Blev rätt förvånad då jag hittade Wasas knäckebröd i grannstaden. Det var bara att bunkra upp som fasen. Mumma.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-30 17:25
Antal inlägg: 3473

midsommar, mörker, alltför många "kalla" människor, fina sommarkvällar, volvo, 2,3 barn, ingen sprit i vanliga affärer

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-30 17:26
Antal inlägg: 3473

Personligen förstår jag inte varför människor beger sig utomlands och som du säger saknar knäckebröd:) menar alltså inget illa, men själv när jag är i andra länder passar jag på att äta så mycket som möjligt som INTE finns här:)

Robert_K - Ej medlem längre2008-11-30 17:29

Hah, kan berätta att just maten här är undermålig. Jag förstår verkligen varför Nordamerikanare blir feta. Allt är vitt, innehåller socker eller fett. Det är svårt och rätt dyrt att hålla sig till en balanserad kost här. Knäckebröd är rätt nyttigt och smakar dessutom gott.
Jag måste dock poängtera att det är och har varit extremt härligt här i Kanada.

P-nilla2008-11-30 17:47
Antal inlägg: 15

Var på Irland för ett tag sedan och kände likadant vad gäller maten ...fet och allt kom ur en burk eller påse nä ...bättre med svenskt

run-marie2008-11-30 18:08
Antal inlägg: 1806

BiNo8, kanske beror på att du har varit på semester och då åker man ifrån knäcke, Kalles m m för en kortare tid, 1-3 veckor, men när man "flyttar" utomlands då är det ju ett annat lands mat som gäller. Har varit emigrant i 9 år för länge se´n och vet hur underbart det är att komma hem och äta det man längtat efter (naturligtvis också att träffa sina nära och kära). Ett år när jag var hemma och hälsade på så bjöds det på kräftor, och jag fällde kommentaren "gud va jag längtat efter dill" varpå min pappa sa: "då hade det ju räckt med att bjuda dig på dill och skippat kräftorna".

Nu för tiden finns ju IKEA på nästan alla ställen och fär har dom både Kalles, knäckebröd och sill bl a. Men jag säger och tänker fortfarande:
Borta bra, men hemma bäst. :)

remvanrijn2008-11-30 18:18
Antal inlägg: 16501

Volvo, statliga verk. systembolaget, höga skatter, säkerhetstänkande in i det absurda, bilprovning, inte våga ta ställning som på svenska kallas neutralitet, låg standard på motorvägar samt låg max tillåten hastighet,statlig inblandning i snart sagt allt...

Dalkullan2008-11-30 18:20
Antal inlägg: 1256

Dalahästen så klart! ;-)

3-4-32008-11-30 19:14
Antal inlägg: 28

Jag reser mycket utomlands i mitt arbete och får ofta höra kommentarer kring Sverige och svenskar från en mängd olika nationaliteter....Mycket av deras bild stämmer nog, samtidigt som jag inser hur fantastiskt bra vi faktiskt har det i Sverige...5 veckors semester, Föräldraledigheten, Allemansrätten, alla vackra kvinnor, den suveräna maten, de fyra årstiderna som alltid ger oss något att längta efter.....bara för att nämna något...

Sverige är fantastiskt, alla borde bo här :-)

ElsieKvist2008-11-30 19:22
Antal inlägg: 187

Sveriges Stothet: Ingmar Bergman (RIP)

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 19:34
Antal inlägg: 18678

Sveriges mest överreklamerade gubbe menar du väl.

ElsieKvist2008-11-30 19:39
Antal inlägg: 187

:O
våra åsikter går brett isär där trashone, och om man ser tills hans internationella karriär, priser och utmärkelser så tycker jag att han verkligen bidragit till att uppmärksamma svensk filmindustri på ett positivt sätt.

lets agree to disagree:)

helejnaa2008-11-30 19:47
Antal inlägg: 89

Många utlänningar som jag har mött på olika ställen har tagit upp Olof Palme när man avslöjar sin nationalitet. Han är tydligen en av de mest kända svenskarna utomlands (javisst, förutom ABBA) och de jag pratat med har talat om honom som någon typ av helgon. Gör mig stolt, trots att jag var ungefär två veckor gammal när han mördades.

trashone - Ej medlem längre2008-11-30 19:51
Antal inlägg: 18678

Sure ElsieKvist, det är sant, hela världen är knas som givit honom pris ;) Nog om det.

Typiskt svenskt. Blekhet, tom våra köttbullar är bleka...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?