Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lyckliga_jag - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:09 | |
![]() | Pojke som Lucia? En Motala-pojke fick flest röster i Luciavalet men valdes ändå inte för att rektorn sa nej ... nyhetskanalen.se/1.7..._b li_lucia Okej, okej för jämställdhet , men kan inte lucior fortsättningsvis få vara flickor? Vad tycker ni? Det finns ju många lediga platser som stjärngossar ... | |
| aprilpojken | 2008-12-01 16:10 | |
![]() | vad spelar det för roll... | |
| Modessan | 2008-12-01 16:10 | |
![]() | Varför inte en stjärngosse i början av tåget? Provocerande, eller? | |
| micro113 | 2008-12-01 16:13 | |
![]() | Låt killar vara Lucia, och tjejer tomtar och stjärngossar -- precis som de vill... julen skall ju vara rolig, och Lucia tåget är symboliskt och ingen återberättelse om verkligheten...... så vad spelar könet för roll | |
| Schäferhatt - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:13 | |
![]() | Stjärngosse eller stjärtgosse? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:16 | |
![]() | Varför säga nej om nu så många gillade idén. Men det är sant, en pojklucia skulle rämna hela Motalas anseende. (har de ens något att snacka om) | |
| Vit_Velvet - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:20 | |
![]() | Förknippar fortfarande Motala mest med "Sölveskandalen". Tycker det är ett bra sätt att lära eleverna demokrati...Det är ju säkert en gammal tradition att eleverna ska rösta fram vem de anser vara skolans lucia och då bör man ju också acceptera resultatet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:21 | |
![]() | Iofs Motala har en folkracefestival som rockar. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-01 16:23 | |
![]() | Jag säger som trash, han blev vald av en majoritet, varför inte respektera det? Visst kan man tänka sig att majoriteten röstade på honom just för att det är så det 'inte' ska vara, men vadå då? Det speglar ju fortfarande vad majoriteten anser om hela. | |
| Dalkullan | 2008-12-01 16:38 | |
![]() | Låt grabben vara Lucia, var nog mest ett spratt från början ändå. =) | |
| vulcan | 2008-12-01 16:40 | |
![]() | Vi hade en manlig lucia på min skola redan i slutet av 70-talet. Han kallades "bam" eller nåt i den stilen och hade det längsta och lockigaste håret av alla på högstadiet. Dessutom var han ganska lång och ståtlig. Ett bra val således :-) | |
| micro113 | 2008-12-01 16:41 | |
![]() | Vad är Sölveskandalen? | |
| Caligatia | 2008-12-01 16:45 | |
![]() | "Okej, okej för jämställdhet , men kan inte lucior fortsättningsvis få vara flickor? Vad tycker ni? Det finns ju många lediga platser som stjärngossar ..." Vad är skillnaden egentligen mellan det påståendet och: "Okej, okej för jämställdhet, men kan inte chefer fortsättningsvis få vara män? Vad tycker ni? Det finns ju många lediga platser som sekreterare..." | |
| Lyckliga_jag - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:12 | |
![]() | Caligatia, jämställdhet javisst, men jag tycker det ligger ett värde i att bevara några av våra gamla traditioner också. Vi behöver väl inte bara för jämställdhetens skull hålla på jämlikhet i alla lägen .... och jag undrar om inte många skulle se en manlig lucia som just en plojgrej, i alla fall i många år innan man vant sig ... | |
| Måns_E | 2008-12-01 17:22 | |
![]() | Nu har eleverna valt honom, annars kunde väl lika väl rektorn välja lucia från början? Det blir lite underlig form av elevdemokrati s a s. | |
| Vit_Velvet - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:57 | |
![]() | Eftersom det är off-tropic så svarar jag bara lite kort på micro113:s fråga. Sölve Condradsson var ordförande i kommunfullmäktige, suppleant i kommunstyrelsen, anställd som näringslivskonsulent. I Motala alltså. Och på skattebetalarnas bekonstnad ägnade han och några av hans "kollegor" sig åt en hel del rumland, gav frikostiga gåvor till sig själv och sina vänner..Och försökte smyga undan detta med diverse "manövers" där pengar gick via kommunala bolag och så vidare. Men dyra klädinköp kunde också skrivas upp som något helt annat. Det hela slutade med att flera politiker och höga tjänstemän dömdes, en del till fängelse. Det hela avslöjades av en journalist (Britt-Marie Citron) med stor hjälp av en kommunanställd hög tjänsteman. Boken "Sölve & Co" (undertitel: Korruptionsskandalen i Motala) av just Britt-Marie Citron ger en bra inblick. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:58 | |
![]() | Ja nån måtta får det vara:) Självklart ska Lucia vara en flicka | |
| kaai - Ej medlem längre | 2008-12-01 17:59 | |
![]() | ja, lucia ska va tjej , inte kille.. | |
| Leeuwarden | 2008-12-01 18:00 | |
![]() | På min dotters skola blev en muslimsk kille vald till lucia förra året. Snacka om provokativt. Fröknarna blev förfärade och ändrade beslutet. Och sen ska de lära våra barn ett vettigt genusperspektiv. Skrämmande. OBS! Ett lågstadie... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-12-01 18:09 | |
![]() | Nog för att jag stor utsträckning är för att man ska få vara precis så som man vill så länge man inte gör någon annan illa så måste jag säga att en Lucia för mig alltid kommer att vara en flicka. Men jag tycker att det är intressant att ställa frågan -VARFÖR vill en kille vara Lucia? Andreas | |