Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 253 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-12-03 17:08 | |
![]() | Vägörenhetsgåva som julklapp? Som i Seinfeld där George ger bort falska välgörenhetslappar som julklapp till folk. Är det en ok julkapp om det är äkta? "200kr har givits till Cancerfonden i ditt namn"? Eller är det en riktigt olustig julkapp att få? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-03 17:09 | |
![]() | Prima. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-12-03 17:14 | |
![]() | Jag tycker att det är en utmärkt julklapp :) | |
| run-marie | 2008-12-03 17:14 | |
![]() | Det är en jättebra julklapp tycker jag, speciellt om man ska ge sina föräldrar eller lite äldre släktingar nånting som dom iaf inte behöver. Det är ju gott med whiskey förstås, men den kan man väl isf köpa sig själv. Det finns ju många 1000-tals människor som kommer att få glädje av att cancerfonden får bidrag. | |
| Dyslekso | 2008-12-03 17:58 | |
![]() | Lite opersonlig julklapp tycker jag, om man inte vet att personen vurmar för en viss organisation. Känns mer som ett sätt för givaren att känna sig duktig än som något ämnat att glädja mottagaren (av kvittot, alltså). | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-03 18:01 | |
![]() | Fast hellre en välgörenhetsgåva än ngt skräp som ingen blir glad över. Det finns viss risk till tävling hos givarna dock, fast det är väl något som hör till julen. Den som gett mest är bäst. | |
| vindsus86 | 2008-12-03 18:02 | |
![]() | håller med dyslekso. det vore en bra present till någon som brinner för en särskild organisation, men annars så känns den lite tråkig. och självisk. | |
| sakoline | 2008-12-03 18:15 | |
![]() | Gav den till min syrra första året hon avböjde julklappar. Då fick hon pengar insatta till ActionAid istället i hennes namn, med orden "det här är inte en julklapp till dig" | |
| Miss_jk | 2008-12-03 18:50 | |
![]() | Självisk..? Hur kan den vara självisk? Jag och sambon har gett 12 000:- till cancerfonden i allas namn som vi annars skulle köpt något helt onödigt till. Jag tycker att det är klockrent. Om det är någon som blir missnöjd med den klappen så kan vederbörande dra något gammalt över sig tycker jag, och så behöver denne aldrig mer förvänta sig en julkapp eller present av mig. När jag fyllde år senast fick jag två kaffekoppar och en bok. Jättefint, men jag ser hellre att de pengarna går till välgörenhet i så fall. | |
| _abc_ | 2008-12-03 20:04 | |
![]() | FÖrstår hur dyslekso och vindsus tänker och kan delvis hålla med. Men jag antar att detta fenomen stämmer in på de som ser julen som en julklappsfest. Sätter man julklappar i centrum för juldagarna blir man såklart missnöjd när man får en bortskänkt slant i sitt namn istället för böcker, DVD-filmer, kläder eller annat materiellt/ytligt. Tycker man INTE att julklappar är i närheten av centrum vad gäller julen, tycker man nog att denna gåva är rätt bra. Så man får väl analysera var person för sig som man hade tänkt ge en sådan gåva till. Själv funderar jag på att göra detta till ett fåtal, men jag vill nog inte ge detta till någon som hoppades på en DVD-film så att säga, då förstör man lite glädjen med det för denne ytliga krabat. Håller med run-marie, främst äldre får man inrikta sig på. Inte 10-åringar som vill ha actionfigurer istället. Här gör man direkt barnet besviken med en bortskänkt slant i deras namn. I vindsus och dysleksos fall är det bevisligen en dålig idé, kanske inte actionfigurer istället, men något annat materiellt passar bättre. | |
| Miss_jk | 2008-12-03 20:07 | |
![]() | Precis så jag tänker. Alla vuxna "får" skänka pengar, medan två småkillar får leksaker. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-03 20:08 | |
![]() | Man har ju fått en del grejor genom åren som man bara har problem med var man ska göra av det, då är det absolut bättre med en välgörenhetsgåva istället. | |
| vindsus86 | 2008-12-03 20:10 | |
![]() | alltså, jag tycker att om man skall ge en julklapp skall man ge något till personen som skall ha den. annars kan man säga till den att man inte tänker ge något så skänker man pengarna till någon organisation istället. att ge någon annan ett kvitto på att man donerat pengar i deras namn menar jag att jag tycker man själv mår bättre av än den som får kvittot. då känns det som att det vore själviskt. jag är inte ens nästan sån att jag ser julen som någon julklappsfest. jag kommer inte ha råd att köpa något till någon annan än syrran i år och jag förväntar mig inte att få någonting av någon annan. men om jag velat ge någon något hade jag gett den något personligt i present, inte ett kvitto på att jag gett något till någon annan. räcker med att jag har ett fadderbarn. | |
| Tess 08 | 2008-12-03 20:10 | |
![]() | Jag skulle tycka det var jättebra om någon gav mig detta i present. men jag tycker också att den som gett denna gåva antingen ska ge pengar till något jag vurmar för... ller som h*n vurmar för. Inte välja fond på måfå... Hjärtebarnsföreningen, cancer- och trafikskadades riksförbund (snacka om rolig kombo) eller cancerfonden gillar vi!!! APROPÅ DET!!! Alla som köper mat på McDonalds och även de som enbart går förbi ett McDonalds! Snälla släng en liten slant i bössan vid kassan!!! nu ska de bygga Ronald McDonald på ytterligare ett ställe. Jag har bott i ett sådant hus med familjen när dottern låg på sjukhus och dessa hus är GULD VÄRDA!!! | |
| yogimama - Ej medlem längre | 2008-12-03 20:12 | |
![]() | på företaget jag jobbar på ges det varje år en stor summa till stadsmissionen ist för nån liten krystad grej till alla anställda. Mycket bra tycker jag! ( men en del gnäller) | |
| Lisaa | 2008-12-03 20:12 | |
![]() | En kompis sade att man inte ska skriva "För Nisse Hult" på inbetalningslappen till välgörenhetsorganisatione r, då kommer man aldrig ur deras register och de ringer och ber om gåvor igen och igen... Ett träd i Afrika tycker jag är en utmärkt present till mig t.ex. men man får väl fundera på vem mottagaren är, som ju andra har påpekat. Gör man som George kan man ju förstås känna sig jättegenerös och samtidigt köpa något rejält till sig själv, det är ju perfa :-D | |
| Miss_jk | 2008-12-03 20:20 | |
![]() | Vi gav som sagt till cancerfonden, vilket grundar sig i att sambons mamma gick bort i just cancer. MEN, även om det inte hade hänt och vi hade valt cancerfonden, så tycker jag ändå att de missnöjda kan dra något gammalt över sig. Var glada att ni får umgås med en så varmhjärtad person i stället för att klaga över de uteblivna kaffekopparna eller den stickade tröjan! ;-) | |
| Dyslekso | 2008-12-03 20:21 | |
![]() | vindsus: exakt. Det är lite att sätta sig på sina höga hästar när man bestämmer vad mottagaren skänker sina pengar till. Vem törs förresten visa sitt missnöje med en sådan gåva? ;) För att slippa ytterligare kommentarer om ytlighet och materialism vill jag bara hänföra till protokollet att jag själv inte har något vidare intresse av att få julklappar öht. Det är mycket roligare att ge, men då ska det som sagt vara något personen verkligen önskat sig. Om det råkar vara kvitton på välgörenhet, fine. | |
| Miss_jk | 2008-12-03 20:28 | |
![]() | "Det är lite att sätta sig på sina höga hästar när man bestämmer vad mottagaren skänker sina pengar till." Är det inte samma sak med vanliga julklappar? Ska jag bestämma att pappa vill ha kallingar och mamma en morgonrock? För det är väl inte alltid mottagaren vet exakt vad denne får? I så fall försvinner ju hela grejen med just julklappar. Om någon vet precis vad den vill ha och har mage att önska sig det av mig så har den säkert råd att köpa den själv. Fattar verkligen inte varför det ska tolkas som att man alltid gör sådana här grejer för sin egen skull. Klart att det känns bra, men det är f-n inte för min skull jag ger bort 6 000:- utan för cancersjukas skull. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-12-03 20:32 | |
![]() | Nu ska man väl inte visa missnöje med någon gåva egentligen. När jag får något så säger jag tack men jag kanske tänker "vad fan ska jag med det till" ;) | |