Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 14:12 | |
![]() | Svenska skolan Vi startar väl en ny tråd då. Undrar vad ni tycker om vår svenska, kommunala skola. Alla har åsikter om den, tror att de vet så himla mycket, bara för att de själva har varit i skolan någongång. . . Så vad tycker du? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:15 | |
![]() | Skolan var väl okej när jag var barn, men var mobbad och fick ingen hjälp med det då, så förhoppningsvis har barnet av idag det bättre i varjefall gällande det. Sen har jag ju inte haft så mycket kontakt med skolor på lång tid då min son är 28 och jag själv 48:) | |
| YlBjörn | 2008-12-07 14:22 | |
![]() | Min son går i friskola för den kommunala var totalt värdelös på att se ungarna och sätta stopp för mobbning mm. LÄrarna stressade o underbemannade och vikarier fanns inte. Alltså den kommunala skolan (det beror väl på kommun också) klarar inte sitt uppdrag. Att sen vissa skyller det på friskolorna tycker jag är helt fel. Om den funkade bra skulle inte så många välja andra alternativ. Mer pengar till kommunala skolor alltså...så att alla ungar kan få en vettig skola och lärarna slippa gå i väggen. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 14:23 | |
![]() | Herregud, BiNo8, är du 48? Jag trodde du var 28. Men jag menar att efter alla skriverier i media om hur skolan ska se ut så har nog de flesta någon synpunkt. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 14:25 | |
![]() | YlBjörn: Absolut behövs det mer resurser i form av pengar och behörig personal till de kommunala skolorna. Uppdraget är svårt att klara när förutsättningarna är så dåliga. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:30 | |
![]() | kafountine japp gamla och gaggiga jag hehhehe YlBjörn det var ju tråkigt, inget barn ska behöva stå ut med mobbing. Men idag finns det ju flera hjälp ställen mot mobbing vilket inte fanns när jag var barn. När det gäller skolorna tycker jag mer pengar ska dit, då det är dom som är i skolorna idag som kommer ta hand om vårt land längre fram. En trygg och bra utbildning ska det vara. Med mindre klasser samt att se till barnets behov mer personligen, då alla barn är olika och alla mognar olika | |
| run-marie | 2008-12-07 14:32 | |
![]() | Själv har jag nuförtiden bara barnbarn i skolan och det jag har märkt som skiljer sig från förr är att klasserna är alldeles för stora. Det borde vara 18-20 elever i varje klass, men ist är det mestadels drygt 30 st. Tror inte att det beror på lärarna, dom är säkert lika (om inte bättre tom) bra som tidigare, men hur 17 ska 1 lärare kunna hålla reda på och lära ut till 30 st små 8-åringar? Det borde satsas mycket mer på mindre klasser är min uppfattning. Se´n har det blivit "mode" att ha sina ungar i nån friskola. | |
| run-marie | 2008-12-07 14:33 | |
![]() | OK, BiNo ser att vi är inne på samma linje, jag höll ju på att skriva när du redan var klar, men så är jag ju 15 år äldre än du också :) Du är verkligen supersnygg, fast du inte är 87:a | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 14:37 | |
![]() | Mindre klasser innebär ju också att det behövs mer pengar till skolor. Och jag håller fullständigt med. Det går inte att ge eleverna en individuell möjlighet till kunskapsutveckling om man inte ens hinner se hälften av de i en för stor grupp. Helt omöjligt. | |
| mrperfect | 2008-12-07 14:37 | |
![]() | Efter datorernas intåg får man äntligen lära sig något man har nytta av tror jag..i arbetslivet menar jag | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:38 | |
![]() | run-marie usch nu blir jag generad..:) men tack | |
| run-marie | 2008-12-07 14:39 | |
![]() | Håll till godo, ja du ser lite generad ut på fotot faktiskt :) | |
| run-marie | 2008-12-07 14:40 | |
![]() | mrperfect, vilken skola går du i då? Eller kanske ska jag fråga vilken klass? | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2008-12-07 14:41 | |
![]() | mrperfekt: Hur menar du? Jag fattar nada. | |
| klibaza | 2008-12-07 14:44 | |
![]() | jag blir så trött på allt negativt som skrivs om skolan, det skrivs väldigt sällan om det som är bra. Många tycker också att allt är lärarnas fel...eller är det så? Jag tycker att föräldrarna, lärarna och eleven ska tillsammans arbeta för en bra skolgång men många gånger är det bara läraren som har det ansvaret...detta gäller både kommunala och friskolor.Jag kan också tycka att det är konstigt att vissa friskolor har alla elever godkända betyg...var tog gamla tidens elever med 1or och 2or vägen i friskolan...en slump eller? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:46 | |
![]() | run-marie...*ler* | |
| YlBjörn | 2008-12-07 14:46 | |
![]() | Runmarie...är det mode att ha ungarna i friskola? VIsste inte det. Min sons friskola har 90 elever, en klass av varje, och rektor, lärare och alla ungar känner igen varann. Pedagogiken är åt Freinethållet men det var främst storleken o andra föräldrars tips som avgjorde. (Ja, storleken har stor betydelse i skolvärlden. :) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:48 | |
![]() | klibaza men det är väl klart att det blir sämre när det inte finns pengar till skolor. Lärarna har för mycket att göra kanske, dom blir stressade, det känner eleverna, och elever som behöver mest hjälp får minst | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 14:50 | |
![]() | YlBjörn jag kan inte mycket om friskolor men har hört saker jag inte håller med om vad det gäller friskolor(om det jag har hört är sant vill säga) Att barn får arbeta i egen takt till en viss gräns är bra, men dom behöver samtidigt ha någonslags dead line. Jag har hört att vissa barn som gått i friskola ligger i kunskap mycket mycket lägre än barn från "vanliga" skolor. Och det är ju inte bra. Men som sagt vet inte själv utan bara det jag hört | |
| YlBjörn | 2008-12-07 15:04 | |
![]() | Bino fråga mej inte om "friskolor", jag har bara erfarenhet av EN. Och de följer givetvis skolplanen och betygskriterierna får ungarna i klartext. Det är ingen räkmacka, men mer engagerade lärare och färre elever gör att förhoppningsvis ingen elev blir osedd och utan betyg. | |