Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ANDERStG | 2008-12-08 08:37 | |
![]() | Stötande svenska seder gnill: "när man börjar titta närmare finns det många märkliga svenska [...] seder och vanor som kan uppfattas som mycket otrevliga av andra kulturer, men vi ser dem inte och ifrågasätter dem inte eftersom vi (som de flesta andra) är rätt hemmablinda." Tråden om romer höll just på att bli intressant. Mårten belyste det hela med antika och medeltida källor. Folk hade sovit ut och nivån höjdes. Men ack, vi byter tema då. gnill uttryckte ovanstående, nu undrar jag, vilka svenska seder kommer ni på som väcker anstöt hos omvärlden? (Jag menar inte grisätande, osedliga simdräkter eller råsupande utan seder, traditioner.) | |
| rosa_kanin - Ej medlem längre | 2008-12-08 08:40 | |
![]() | "små grodorna" upplever jag som stötande. | |
| ANDERStG | 2008-12-08 08:42 | |
![]() | För att det är nedsättande mot grodor? Små och saknar både öron och svans. Artbiologi när den är som värst. | |
| foxy_1 | 2008-12-08 08:43 | |
![]() | En sed som vi haft i alla år är ju skolavslutningen i kyrkan. Med svenska flaggan, "Idas sommarvisa" och "Den sommartid nu kommer". Den verkar stötande då det diskuteras varje år om det verkligen är rätt mot våra invandrare att fortsätta ha skolavslutning i skolan. Detta är väl en väldigt fin tradition vi har? | |
| rosa_kanin - Ej medlem längre | 2008-12-08 08:45 | |
![]() | Nej anders, jag upplever seden att vuxna människor i tid och otid prompt ska dansa "små grodorna" som grovt stötande. Tror inte grodorna bryr sig så jävla mycket. | |
| Phelan | 2008-12-08 08:47 | |
![]() | Vår förkärlek för att äta rå (läs: inlagd sill) eller vämjeligt konserverad (läs: surströmming) fisk upplevs nog som rätt så äcklig av många :) Personligen upprörs jag mest över det sistnämnda - okej att man i forntiden inte hade andra metoder att konservera och därför blev tvungen att komma på något som surströmmingen, men att framhärda att äta härket nu när det finns alternativ är för mig ett mysterium. Varför har vi i så fall inte barkbrödsfestivaler om vi skall romantisera nödlösningar? | |
| ANDERStG | 2008-12-08 08:49 | |
![]() | foxy: Skrev ett långt inlägg som gick upp i rök. Enda verkliga "problemet" är väl Den BLOMSTERtid nu kommer. Lösning: sjung bara första versen eller sluta bry er. | |
| ANDERStG | 2008-12-08 08:51 | |
![]() | Phelan: Japanerna har sushi och konservering med nedbrytningsprocess används också i Asien (och Island). | |
| foxy_1 | 2008-12-08 08:58 | |
![]() | Var det så tråden skulle fungera? Att vi skrev sånt som anses stötande (antingen av oss själva eller andra och i mitt fall var det andra) och sen hittar ANDERStG lösningar. Ett bra sätt att lösa stötande problem;) | |
| ANDERStG | 2008-12-08 09:01 | |
![]() | Japp, det var tanken. Flagga: alla länder använder, man behöver ju inte svära trohetsed vid avslutningen. Idas sommarvisa: problemet är? Avgudadyrkan av Ida? Kyrka: Vi hade alltid ceremonin i skolan, klart man inte ska behöva gå till kyrkan om man inte är medlem. Har jag fel? | |
| malekhamoves | 2008-12-08 09:02 | |
![]() | Att ha skolavslutning i kyrkan har jag alltid funnit som stötande, inte just för att den är i kyrkan, utan bara för att det inte är tal om att ha den någon annanstans. Tycker det hör till religionsfriheten och allmän respekt och tillmötesgående beteende att inte samla ihop alla med olika livsåskådningar i ett kristen byggnad, men om nu detta uppskattas så mycket så kanske man kunde ta det i en moské eller Synagoga något år också. | |
| Tess 08 | 2008-12-08 09:10 | |
![]() | Att det är tillåtet att klä ut sig som KKK, springa omkring och försöka sprida glädje i 'outfitten'... Kan vara stötande för de som kanske varit utsatta för andra former av KKK på ett negativt sätt | |
| foxy_1 | 2008-12-08 09:15 | |
![]() | Du har absolut inte fel. Håller helt med dej men som du ser så finns det folk som tycker det är stötande med skolavslutning i kyrkan. Vilket annat land skulle ändra en sån tradition för att det kommer in nya religioner? | |
| ANDERStG | 2008-12-08 09:17 | |
![]() | foxy: Som jag skriver, ha det i skolan. Vi hade det alltid i skolan och det var på den tiden skolan var etniskt homogen. | |
| Minta | 2008-12-08 09:20 | |
![]() | Vi upplevs ibland som ganska plumpa, åtminstone av engelsmän som vill linda in saker och ting lite mer och uttrycka sig artigare (i allmänhet). De studsar ibland över våra frågor och åsikter eller kanske rättare sagt över hur de framställs. | |
| Minta | 2008-12-08 09:21 | |
![]() | Svenskar har ibland en (o)vana att tala om vad de gjort när de varit på toaletten, "gross" tycker engelsmännen. | |
| malekhamoves | 2008-12-08 09:21 | |
![]() | "Vilket annat land skulle ändra en sån tradition för att det kommer in nya religioner?" Spelar väl ingen roll. Man kan man inte agera med gott föredöme... och kommer in och kommer in. Har funnits judar, muslimer, hinduer, starka ateister och så vidare i Sverige ett antal generationer tillbaka. Att säga att vi skall anpassa oss för "de" som kommit på senare tiden, blir ju bara ännu ett sett att distansera oss och svartmåla våra nya svenskar. | |
| micro113 | 2008-12-08 09:22 | |
![]() | Jag är väl hemmablind, men kan inte se att vi har några traditioner som kan uppfattas stötande av andra. | |
| malekhamoves | 2008-12-08 09:23 | |
![]() | Mitt senaste var till foxy, men det kanske syntes på citatet :) | |
| Minta | 2008-12-08 09:24 | |
![]() | Jag tror att vissa kulturer tycker att det är stötande med kvinnor som cyklar och springer. | |