Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 300

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 15:00
Antal inlägg: 1977

När/om du söker ett (nytt) jobb..
läser du då hela annonsen eller söker du bara för att du "måste" söka ett visst antal, oavsett vad det är för jobb eller hur långt det är dit?? Bemödar du dig med att skicka ett helt ok CV eller skickar du bara ett mail med namn och adress för att du då vet att ingen ringer dig om jobb och du kan fortsätta få ut A-kassa?? Ringer du och presenterar dig först innan du postar/mailar?

Vi söker en nu på vårat jobb, ca 50 %, och vilka jävla ufon det är som söker den! :D Det står klart och tydligt att man ska ha mycket god lokalkännedom då hela vår verksamhet hänger på att man hittar "ute i skogen". Då söker folk från södra sidan stockholm, typ Tyresö, Södertälje och så vidare, som inte har en susning om var vi hör hemma ens. Några kom från övriga Sverige och hade bott i stockholms län kort tid. Två skulle ha barn nu i dec-jan (och hur faen tror dom att dom ska få ett jobb nu )?? En var halvtidssjukskriven och då kan man ju aldrig ringa in en sån extra när tjänsten är på halvtid. Någon var 35 år och hade haft typ 17 jobb, inget längre än 13 månader, vilket får mig att undra lite... En hel bunt är överutbildade och skulle nog få ganska tråkigt hos oss typ fd Vd, fd personalansvarig på stort företag, fd militär, en väktare, kriminalvårdare, ekonomiansvarig.. Och har dom verkligen läst att det är en halvtid?? Den går ju inte att leva på, om man inte har en partner som jobbar, eller bor i husvagn :) . En kille skickade ett mail, "hej jag är 19 år och den ni söker, ring mig!"

Hur tänker du när du söker jobb?? Söker du hej vilt eller har du någon tanke bakom typ: "Det är inte mitt drömyrke men så länge så, allt är bättre än inget..."
Vill du ha dom jobb du söker eller är det bara för att man måste söka?

Måns_E2008-12-10 15:04
Antal inlägg: 12059

Självklart skall man bara söka de jobb där man tror att man själv tillför något, annars är det lika bra att låta bli. Problemet är dessvärre att arbetsförmedlingen, soc och andra som har åsikter om en jobbsökande inte riktigt får in i skallen att man ändå inte får jobb som man är ointresserad/överkvalific erad/underkvalifecerad för.

Spömö2008-12-10 15:06
Antal inlägg: 94

När jag söker så läser jag alltid allt som står i annonsen, och skriver mitt "personliga brev" riktat till just det företaget jag söker jobb hos. Jag vill ju ha ett jobb ju!

katalias - Ej medlem längre2008-12-10 15:07
Antal inlägg: 2032

För det är ju faktiskt så att arbetslösa har ett krav på sig att söka ett visst antal jobb under en viss tid (kan inte de exakta bestämmelserna) för att fortsätta få ut sin a-kassa. Så det är ju bara att kassera de här ansökningarna så är alla glada.

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 15:10

Visst är det så katalias, men någonstans bland alla ufon så finns ju den man söker... :)
Borde det inte vara någon koll, från af/a-kassa, att folk verkligen söker jobb som dom är kvalificerade till??

Tess 082008-12-10 15:15
Antal inlägg: 18003

Jag har varit med om en kompis som skrev ett fint CV, men avslutade det hela:
Jag är dock intresserad av detta jobb utan söker enbart för att AF tvingar mig. Jag har ingen möjlighet att arbeta de arbetstider som står skrivet.

Detta på grund av att arbetet låg långt bort och hon hade ingen möjlighet att ta det...

Dalkullan2008-12-10 15:17
Antal inlägg: 1256

Att man är med barn är inget som gör att man slipper söka jobb om man får a-kassa. Självklart har man ju förståelse för att man kanske inte blir anställd om det är 2 månader kvar till förlossning, men det tar arbetsförmedlingen ingen hänsyn till. Söker du inte jobbet du blir hänvisad så blir du av med a-kassan bums.

Lika med det andra, man är tvungen att söka.

Jag har numera gått ur a-kassan och tänker inte sätta min fot på arbetsförmedlingen igen. Nästa gång jag söker jobb kommer jag att göra det för att jag vill ha jobbet och kommer att ge allt för att få det.

katalias - Ej medlem längre2008-12-10 15:17

ewaleena, jag tycker som du, men tydligen struntar AF i detta. De har väl ingen "skyldighet" att göra det och därmed inga resurser till det. Vad vet jag.

Dalkullan2008-12-10 15:18

Tess - berätta för din kompis att de kan stänga av hennes a-kassa om arbetsgivaren är så elak att han meddelar arbetsförmedlingen vad som skrivits. Personligen tycker jag det är fruktansvärt att man måste söka jobb man inte har möjlighet att ta.

katalias - Ej medlem längre2008-12-10 15:20

Dalkullan, gått ur a-kassan? Wow det var modigt.

Dalkullan2008-12-10 15:21

jag klarar inte pressen från arbetsförmedlingen....kan inte hantera stress....är livrädd att de ska tvinga mig att söka jobb långt borta

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-10 15:21

Men Dalkullan, kan man inte ta ut havandeskapspenning då, eller måste man ha ett jobb för det kanske? *funderar om det var därför dom sökte*.. Den ena skrev dock att hon bara skulle vara hemma 4 månader och sedan komma tillbaka, men det hjälper ju inte oss. Då måste vi ju anställa en vikarie direkt när hon börjar typ.. Dessutom tar det två månader ca att lära sig jobbet så det verkar ju meningsfullt :D

haha .. Tess08, jag kan tänka mig att en del gör så..

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-10 15:22
Antal inlägg: 3169

Arbetsförmedlingen skickar ut vissa jobb som man måste söka som arbetslös. Har varit i den situationen och fått hemskickat massor av jobb som jag inte passar till. Men om man inte söker så kan de stänga av en. Totalt meningslöst för alla inblandade. Det kostar en massa pengar för den arbetslösa med papper, telefonsamtal, frimärke. De som söker personal får en massa ansökningar att gå igenom som de hade kunnat slippa. Allt för att det är arbetsförmedlingens policy.

Detta var något som jag påtalade för af men det var inget som de kunde göra något åt eftersom utskicken var datorstyrda. Kul att vara tvungen att söka arbete som rörmokare när man aldrig hållit i en tång..
Jag tror att det är de arbetslösas uppror mot af sätt att förmedla jobb. När inte af lyssnar på de arbetslösa så kanske de lyssnar på företagen!

Tess 082008-12-10 15:23
Antal inlägg: 18003

Jag skulle få mitt första barn i november och AF ansåg att jag skulle börja studera i september (med studielån)...

Det var för ganska länge sedan detta skrevs. Personen i fråga jobbar sedan något år tillbaka på ett jobb som hon VILLE ha ;-)

Finns personer som blivit avstängda för att de inte tagit ett föreslaget jobb i Norge... hur nu det kan komma sig...

De har röknat ut att de kan begära att man är borta hemifrån i 10 timmar varje dygn. Alltså så kan du tvingas jobba 75% även om jobbet ligger 15 mil bort...

Dalkullan2008-12-10 15:23

Nej tror inte man kan ta ut havandeskapspenning bara så där...då får man börja ta av föräldraledigheten och det vill man ju inte.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-10 15:26
Antal inlägg: 3169

AF är en instans vi kunnat vara utan. De förmedlar inga jobb. De förmedlar olika aktiviteter för konstgjord andning.. Jag hatar AF och kommer aldrig mer att sätta min fot på det stället, jag dör hellre.

Dalkullan2008-12-10 15:28

hahaha bizzy vi är rörande överens....

AF fungerar som poliser till a-kassan och som du säger så förmedlar de inga jobb...jobben får man söka själv

däremot är det ett j*vla fjäsk om du som företag tar kontakt med AF

tipitina2008-12-10 15:33
Antal inlägg: 2687

Man blir tvingad, av af, att söka en hel del arbeten som man inte kan ta pga av olika anledningar. Söker man inte dessa jobb blir man uytesluten ur a-kassan. Jag kan tänka mig att det är många av dessa du råkat ut för.

Där jag arbetade (GBG) ringde en tjej och frågade om det var ok att hon lämnade mig som referens att hon sökt men att v i inte ansåg henne kvalificerad. Detta pga att hon bodde i Sthlm och hade man och två barn som inte kunde flytta. Allt för att hon varit långtidsarbetslös...

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 15:48
Antal inlägg: 366

ja sinnessjukt

cibo13 - Ej medlem längre2008-12-10 15:49
Antal inlägg: 366

jag känner pressen
jag måste söka typ alla jobb som finns

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?