Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-12-11 06:29
Antal inlägg: 2200

Volontärarbete utomlands?
Det här är ingen "klappa sig själv på bröstet"-tråd.
Jag har mina egoistiska skäl till att vilja volontära, helt seriös. Ska ut och resa 5-6 månader, Asien, Sydamerika och möjligen USA för SEMESTER. Är inte helt främmande att passera Afrika om det så vore det bästa alternativet för volontärarbete.

Jag är rädd att jag börjar bli lite depraverad. Med det menar jag att jag är rädd att jag börjar tappa bort mig själv någonstans, jag måste dels få perspektiv på min situation mer och uppskatta den gråa vardagen mer genom att få perspektiv, perspektvi genom att se "misär" i vitögat.

Och jag vill hjälpa, genom att hjälpa människor i misär kommer jag att hjälpa mig själv, det är jag övertygad om. Kanske är det bara en decemberdepression eller en för tidig 30-årskris, men jag känner att jag är för missnöjd med konstatera att "jag har iaf min hälsa".

På förhand är inte mina tänkta uppoffringar enorma. Jag vill inte till "farliga" zoner där krig eller svåra, svåra sjukdomar råder. Vill inte riskera att få en dödssjukdom eller en kula i huvudet.

Jag har ingen som helst utbildning inom vården.
Jag har inte heller någon pedagogisk utbildning.
Jag är inte emot fysiskt arbete. Jag vill koncentrera mig på människor, inte skickas ut till någon djurpark.
Jag hade tänkt mig max 3 månader, inte mer... Just pga att det från början var tänkt som endast semester/nöjesresa.

Förslag? Erfarenheter?

Miss_jk2008-12-11 06:37
Antal inlägg: 8941

Min kära underbara moster "gav" mig en anledning till att uppskatta vardagen igår: För ca 15 år sedan ramlade hennes man framför ett tåg och dog. Några år senare träffade hon sin ungdomskärlek och det visade sig att gnistan fanns där fortfarande, så de gifte sig och skaffade barn. För några år sedan vart mannen hennes utbränd och har legat på psyket i omgångar. Nu i höstas bestämde han sig för att åka upp till norrland och komma ifrån allting. Nu har det kommit fram att han var uppe och satte på deras gemensamma kompis, och när hon fick reda på det så vart hans psyke ännu sämre så nu är han halvdrogad hela tiden på sina mediciner. Igår fick hon reda på att hon har tumörer i bröstet, dock vet hon inte om de är godartade eller elakartade. Håller så klart tummarna för det första alternativet. Men i alla fall, såna här saker får mig att uppskatta min gråa 8-till-fem-vardag. Jag älskar livet precis som jag har det!!!!!

_abc_2008-12-11 06:42

Men det där mår man ju bara dåligt av, att någon i ens närhet dör får cancer eller dör t ex... "Skönt att det inte var jag som dog"?...
Nej, ännu mer depp...

_abc_2008-12-11 06:44

Jag tror att jag interaktivt måste se misär i vitögat som jag nämnde, inte rätt effekt med att besöka Astrid LIndgrens barnsjukhus och se 10-åriga barn som har obotlig cancer ge sin högsta önskan till ett radioprogram i stil med "Jag vill träffa Måns Zelmerlöf innan jag dör"....

_abc_2008-12-11 06:45

Kanske går att missförstå mitt förra inlägg, se misär i vitögat, samt hjälpa till.

Miss_jk2008-12-11 07:09

För det (med tioåringen med cancer) kallar du inte misär då?

_abc_2008-12-11 07:13

"Kanske går att missförstå mitt förra inlägg, se misär i vitögat, samt hjälpa till."
Trodde jag smidigt förtydligade vad jag menade... Kan inte hjälpa en cancersjuk unge, bara må dåligt av det.

snorklan2008-12-11 11:53
Antal inlägg: 1686

Här kanske du kan hitta lite info..

www.volontarresor.se...MA oddGxwSA

www.plansverige.org/...ta rarbete/

tipitina2008-12-11 12:00
Antal inlägg: 2687

Vad fan har missjk inlägg med tråden att göra?

swingmatism2008-12-11 12:43
Antal inlägg: 509

tina; Tror det var det där med att finna anledning till att inte gnälla så mycket..

tipitina2008-12-11 12:50

Okej då.

Annars brukar det med jämna mellanrum dyka upp projekt där det skall byggas skolor osv där man kan åka ner och jobba. Vet att det vart en del sådana projekt i Kenya...

Miss_jk2008-12-11 13:17

tipitina: Fan vad du låter trevlig! Precis som swingmatism skrev så var det för att _abc_ skrev "...och uppskatta den gråa vardagen mer genom att få perspektiv...", alltså att ge ett perspektiv. Dock hade jag missuppfattat vad han egentligen menade med perspektiv, så jag ber om ursäkt om inlägget var helt uppåt väggarna off topic.

tipitina2008-12-11 13:19

Japp, det
är juklstämningen som gör det:)

Amiable2008-12-11 13:44
Antal inlägg: 1365

_abc_ : fasen vad är sugen på att jobba så med...bara det att ungarna är försmå än(i mitt sätt att se på det)

Gick in på de sidor som snorklan angav ovan....wow!

Vill åka NU ju!
Jag ska åka till sydafrika och volontära med vithajar!!! Japp!
*nickar*

Amiable2008-12-11 13:46
Antal inlägg: 1365

Det går att hitta en del utomlandsjobb via Platsbanken med.
Kika där om du har lust!
Fast de är kanske inte direkt volontär.
Min kusin var på Island i sommar och jobbade som ungdomsledare i 1mån.
Har sett att de söker folk till Usa, de har ju mycket läger för barn.

Lisajonsson2008-12-11 14:11
Antal inlägg: 105

IM (Individuell Människohjälp) skickar volontärer till många delar av världen och man behöver inte specifik utbildning till alla. Har just kommit hem från El Salvador själv. 4 månader med "misär i vitögat".

www.manniskohjalp.se

kissed - Ej medlem längre2008-12-11 15:38
Antal inlägg: 3037

Var inne på den sidan som du rekomendera Lisa. En bra sida men sorgligt att de hade en övre åldersgräns på 35 år för att få jobba för dom.:-(

remvanrijn2008-12-11 16:07
Antal inlägg: 16505

min dotter har precis åkt iväg till Cambodia för att jobba med Children at risk projekt i Pnhom Phen. Resan och uppehälle på plats för de själva bekosta. Av med tomteluvan o fram med en gammal T-shirt abc =)

_abc_2008-12-11 19:11

Tack för länkarna, ska plöja igenom.

Lisa: Vad jobbade du med i El Salvador då?

remvanrijn: Nej, jag är medveten om att man oftast får betala allt själv, det är väl lite av tjusningen med volontär.

Amiable: Platsbanken med innebörd ungdomsledare var inget som jag hade tänkt mig, men tack för all input.

Miss_jk2008-12-11 19:35

Men själva boendet trodde jag att de stod för. Hur har man råd med det om man jobbar gratis?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?