Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bergarn12008-12-12 16:46
Antal inlägg: 726

112
När är det okey att ringa 112 egentligen? Jag tycker det är svårt att avgöra hur akut det egentligen måste vara.

Till exempel så råkade jag andas in lite metansulfonyl chlorid för ett tag sen, vilket inte är allt för bra. Jag ringde giftinformationscentralen , som hade stängt. Då ringde jag sjukvårdsupplysningen, som hänvisade till ett annat nummer till giftinformationcentralen, som inte fungerade. Giftinformationcentralen hänvisade till 112 i akuta fall. Hur skall man veta om det är akut eller inte då? Man kan ju få symptom senare. Ska man vänta tills man får symptom då om man inte är säker? Om nån skulle ha varit sjukt orolig, skulle det ha varit mer befogat att ringa då? Jag ringde aldrig, eftersom jag mest va lite fundersam och trodde att det inte skulle ha nån betydelse. (resulterade bara i lite hosta dan efter. ringde förövrigt giftcentralen dan efter och de hade fel info om ämnet, och hittade det inte i databasen, så det gav inte så mkt.)

Ringde 112 när min polare svimmade och slog upp ett jack i pannan mot ett betonggolv, Han var bara avsvimmad i ca 1 minut. Det kändes som rätt att ringa 112 men jag tänkte ändå i bakhuvudet om det fanns nått annat, mindre akut nummer.

Vad är rätt egentligen?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-12 16:47
Antal inlägg: 3473

Jag tycker det är bättre att ringa 112 en gång för mycket, än en gång för lite. När vissa saker händer kan det ju många gånger vara värre än man tror eller tvärtom

Nephelia - Ej medlem längre2008-12-12 17:01
Antal inlägg: 677

Jag har ringt 112 när jag sett bränder, det har hänt ett par gånger, men döm min förvåning när jag ringde senast och det tutade upptaget! Men visst tvekar man att ringa, om det inte är superakut, och det är inte alltid lätt att veta när det är just väldigt akut.

frippefrappe2008-12-12 17:14
Antal inlägg: 10101

Jag tycker att du gjorde rätt!

micro1132008-12-12 17:16
Antal inlägg: 17542

Nephelia

Visst är det underbart att råka ut för upptagen ton.

Det gjorde vi när vår son, då två år hade hjärtlungstopp - och det var upptaget - jag kom inte fram på linjen.

Kändes som en evighet innan maken fick liv i sonen -- och då var jag för chockad för att ringa.

sanns88 - Ej medlem längre2008-12-12 17:17
Antal inlägg: 179

Håller med BINo8, de är bättre att ringa en gång för mycket. Och man gör ju de för säkerhetens skull, eftersom man inte vet hur allvarligt vissa saker kan sluta.

Bergarn12008-12-12 17:23
Antal inlägg: 726

Frågan är om man har ett mindre akut ärende så kanske man "tar upp plats" eller nått. Men å andra sidan så hänvisar giftcentralen till 112 om det är akut.
tycker det är kasst att dom inte har öppet dygnet runt där.

Hur kan det tuta upptaget? Det är ju inte bra alls...

Lill-IT2008-12-12 17:30
Antal inlägg: 31607

Anekdot om 112:
Sist jag ringde 112 trodde jag att gamlafarmor hade fått en hjärtinfarkt.
Hon är 87 år, och när jag kom hem till henne låg hon på sängen och kunde inte resa sig på grund av smärta.
Jag ringde genast efter ambulans och de kom på tre minuter. Gamlafarmor hade skyhögt blodtryck och fick flera mediciner på väg in till sjukhuset... de kopplade även ekg men det såg konstigt nog normalt ut.
Väl på sjukhuset hittade de inget fel på henne men hon fick ligga kvar med smärtlindring i flera dagar.

Gamlafarmor är väldigt hurtig, frisk och alert för sin ålder och brukar alltid cykla eller promenera mycket, men dagen innan hon fick så ont, hade hon gått hela motionsslingan med stavar och tagit i rätt rejält. Hon hade helt enket fruktansvärd träningsvärk i hela bröstkorgsmuskelaturen... hon skämdes så mycket över detta att hon inte vågade berätta för läkaren, när hon väl insett vad som orsakade smärtan.
Tänk att ha besvärat dem alla, ambulansförare, läkare och sköterskor, med nåt så simpelt som träningsvärk;-)

Vad kan vi lära av detta? Jo, dra inte igång och storträna med stavar, efter du fyllt åttio.

Petal_ - Ej medlem längre2008-12-12 17:35
Antal inlägg: 37

Tror också på att hellre ringa en gång för mycket!

Ett alternativ kan vara att ringa till sjukhusets akutavdelning och rådfråga, ifall man inte kommer fram till sjukvårdsupplysning eller annat.

Caligatia2008-12-12 17:39
Antal inlägg: 2187

O andra sidan måste det ju vara lite pga de som ringer en gång för mycket som linjerna är upptagna.
På samma sätt som nästan alla åkte till akuten istället för sin vanliga vårdcentral innan de höjde avgiften.

Tror på Petal_s förslag; ring sjukhusets akutavdelning om du är osäker.

HumbleBug2008-12-12 17:49
Antal inlägg: 1836

upptaget låter knasigt. Om larmcentralen i ditt område är överbelastad så blir du automatiskt omkopplad till ett annat område.

Ställa frågor är ok om man inte riktigt vet vad som är akut. Bara du inte busringer eller orsakar en falsk utryckning, för det är absolut förbjuden med rätt höga straff faktiskt. Och skyddat nummer hjälper inte. Har du ett abbonemang så ser dom dig likt förbannat.

Margana2008-12-12 17:54
Antal inlägg: 826

klart du kan ringa 112...de gör ju en bedömning när du pratat med dem och tycker de att det inte är akut blir du hänvisad till något annat nummer

ibland kan det ju vara svårt att veta vilket annat nummer man ska ringa, man kanske inte har något katalog i närheten eller så

kilgast2008-12-12 17:55
Antal inlägg: 499

Jag som jobbar inom vården tycker det är bättre att man ringer 112 än till en akutavdelning där dom har fullt upp med att ta hand om sjuka människor...
bedömmer 112 att det är akut med hjälp av vad du berättat så skickar dom en ambulans annars säger dom vad du ska göra...
Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite är mitt motto...
det som du tror är inget kan i ett hastigt förlopp bli livshotande...

Nunnelunan2008-12-12 18:01
Antal inlägg: 1172

Jobbar inte på 112, men tänkte mig ett svar typ kilgast...
Verkar klokt. Låt 112 avgöra, men trist då det är upptaget (finns det tillräckliga resurser - skall vi betala en slant extra i skatt för att få mer resurser???).

kilgast2008-12-12 18:03
Antal inlägg: 499

Tyvärr finns det knäppisar som roar sig med att ringa 112 o bara driva tid..
fick höra en sån historia när vi var på studiebesök hos 112 om en sjuk man som hade flera mobiler med kontantkort som han använde till att sitta o ringa till 112..

egoflickan2008-12-12 18:03
Antal inlägg: 311

Är man osäker & mestadels har allmänna funderingar/frågor så finns ju alltid sjukvårdsupplysningen.

yogimama - Ej medlem längre2008-12-12 18:11
Antal inlägg: 1934

precis vad jag skulle skriva egoflickan, i sthlm med nr; 08-320100
där brukar man få bra guidning, t.ex vilket sjukhus man ska åka till, eller om man bör åka blåljus.

The_Viking2008-12-12 18:20
Antal inlägg: 750

Använd sunt förnuft så vet du när det passar sig eller inte.

skrabban2008-12-12 18:21
Antal inlägg: 1031

Det är rätt som kilgast skriver. 112 bedömer om det är akut på det man berättar, annars talar dom om vad du ska göra. I Malmö får man inte ringa till Akuten på Malmö Allmänna sjukhus. Man får endast fråga om man har någon som ligger på akuten. Jag tycker också att man ska ringa en gång för mycket. Jag tycker dom är bra att bedöma detta men det kan hända som hände min granne på Höja i Malmö. Hans fru var svårt sjuk och han fick ringa fem gånger innan ambulansen kom men det blev försent. Hans fru dog efter några timmar. Sådant kan ju hända och det är inte alls bra om man behöver ringa fem gånger innan ambulansen kommer. Jag har ringt 112 många gånger för min man var svårt sjuk och för det mesta har det fungerat.

Plink2008-12-12 21:46
Antal inlägg: 296

jag har också fått upptagetton i örat när jag ringt 112, både en och två gånger. och jag har inte ringt många gånger i mitt liv.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?