Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 387

Forumkategorier

Användare Inlägg  
deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:19
Antal inlägg: 713

socialvården av idag
Överklagan

Malmö 12/12-08

Undertecknad vill med detta brev överklaga ert beslut angående ekonomiskt bistånd.
Jag söker ekonomiskt bistånd eftersom jag saknar medel och inkomster speciellt i December 08 och Januari månad 09.
Ni kallar det ett överskott? Inser ni inte att det som ni inte anser är utgifter, faktiskt är pengar jag har betalat och således existerar inget "överskott".
Att min mamma lånat pengar av sin man och satt in till mig är ju för att tandvården var akut. Tanken är ju att hon ska ha pengarna tillbaka, varpå ni inte kan anse dem som medel till "överskott". Det är ju rent befängt att göra så.
Om jag inte lånar pengar kan jag inte betala mina utgifter och det slutar i så fall med att jag inte har någon bostad. Ingen bostad - inget jobb. Inget jobb - inga pengar. Inga pengar - inget liv, är det vad ni vill?

Jag har inte gått till tandläkaren för nöjes skull. Tvärtom går jag sällan dit, varpå jag nu gick för att tanden var trasig och öppen för åverkan. Tandläkaren finner både skador och karies och rekommenderar en lagning samt stift och uppbyggnad för att jag ska slippa gå tandlös och med öppna tänder med sår och smärta som följd. Är inte detta akut? Vad är akut i så fall? När vi lagar detta hittar hon karies i flera andra tänder, då en olycka sällan kommer ensam. Är inte detta akut? Jag tillhör inte den sorten som har tänder utan karies, utan tyvärr får jag ganska lätt och måste ta tandtråd 2ggr/dag enligt tandläkare. Mina tänder sitter väldigt tätt och den karies som uppkommit kommer i gamla amalgamlagningar, något man använde på 70-80talet och de håller inte i 30år, de spricker, lossnar och karies lägger sig under.
Det står tydligt på tandläkarkvitton samt kostnadsförslag att det rör sig om akuta och relevanta behandlingar. Jag har ju gått iaf 1 gång per vecka. Det är inte min favoritsyssla. Min tandläkare har rådigt mig att komma.
Såpass akut att jag får be min mor låna mig pengar, genom att min bästa vän får skriva ett brev till henne eftersom hon inte lyssnar på mig. Min mor bor i xxxxxx och har tyvärr inget jobb där. Hennes man (är inte min far), men det är han som tjänar pengarna. Jag tror inte han ser sig skyldig att betala för mig. Min biologiske far har liknande inkomster som jag.
Jag betalar till CSN, det är fortfarande en utgift. Jag betalar tandläkaren med lånade pengar. Detta kan med enkel matematik inte räknas som ett överskott.
Ni håller i pengar som ska hjälpa medborgare i ekonomisk kris, ni håller i pengarna som de vore era egna.
Vem hjälper ni?
Jag har tidigare meddelat att min psykiska hälsa är på gränsen till självmord. Ändå nekar ni en svensk medborgare hjälp. En medborgare som gör mer än normalt för att skaffa ett jobb. Ring och tala med Tina Bergman på Arbetsförmedlingen om ni vill ha bevis.
Jag har sökt över 100 jobb. Tina har listor, jag minns inte alla. Tycker att det i ert beslut ser ut som att ni försöker framställa mig som lat. Fick tvärtom rådet av min platsförmedlare att ta det lite lugnt eftersom jag fått både migrän och depression av att söka jobb dygnet runt (inklusive helger samt min födelsedag, hur många av er hade gjort det? hur många?) och att inte få svar.

Jag trodde empati var nödvändigt i er position, det och matematik-kunskaper.
Det finns inget överskott när räkningarna är betalda. TROTS att det är räkningar ni blundar för.
Gör er insats, vart kan jag annars vända mig?
Ni vill ha ett "umgängesavtal" för mig och min son. Tyvärr finns inget sånt. Jag råder er att tro på mitt ord, eftersom jag inte brukar ljuga. Ni kan ringa Pappan för ytterligare information:xxxxxxxxxxxxx x, vi är vänner, vi har inget att dölja. Vi kommer överens. Men vi kan inte bo ihop.Vi har ingen konflikt, vi bor inte ihop, vi är inte kära i varandra. Vi har inget umgängesavtal. Har aldrig hört talas om det. Hade ni frågat om detta om jag var mannen? Jag har rätt att träffa min son när jag vill. Nu bor han i Helsingborg med xxxxx mest. Han är här varannan helg och ibland mer. Jag betalar underhållsstöd som ni sett av tidigare insända papper.
Tidigare i Stockholm bodde han mest hos mig. Är det konstigt? Är det konstigt i 2000-talets
Sverige? Jag kan förstå att ni tycker det är osannolikt att man tvingas bo på 18kvm med en 8-åring, men så är fallet. Ja! i 2000-talets Sverige. Ni vill blunda för det, men ni är välkomna hem på visning.
Angående kvitto på att hyran är betald: se medsänt kontoutdrag, där står hyra dec:xxxx:- Vad är det ni inte kan tro på? Att jag verkligen bor där? Det finns dem som inte klagar i första hand, utan just när det behövs, som nu.

Är inte Socialtjänsten den instans som ska hjälpa medborgare utan egna medel till försörjning? Eller finns det en annan instans?
Jag ber er se över era normer angående Behövande.

Hur kan ni be om material den 15/12 när jag får beslutet den 12/12? med en helg emellan? Hur tänkte ni där? Jag ringde pappan och frågar om han har ett umgängesavtal, vilket han inte tror att han har. Ska vi skriva ett eget? Ska jag beställa från försäkringskassan tar det iaf en vecka innan jag får det, vilket innebär efter den 15/12.
Kommer ni då handlägga ärendet?

Och om ni inte tar ert förnuft till fånga nu för att hjälpa en moder i behov under 1-2 månader, varefter situationen borde vara såpass stabil att hon kan vara självförsörjande?
Ja, då har jag inte mycket mer tillit till mänskligheten.

Ray Lopez - Ej medlem längre2008-12-12 21:20
Antal inlägg: 22

Ring soc. Prova det.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:24

ring? jag måste ju överklaga

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:25

detta är mitt överklagningsbrev

Caligatia2008-12-12 21:29
Antal inlägg: 2187

Tyvärr. Lånade pengar lär du inte få för. Framför allt inte om det inte finns papper på det. (Finns verkligen ingen möjlighet att betala lånet efter januari, om du nu är självförsörjande då).
Samt papper på ALLT. Som regel är att försöka få med alla papper redan i första omgången man söker, annars blir det lätt såhär.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:40

måste ju betala hyra och tandläkare
hyra framförallt

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:41

de har fått papper

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:42

jag söker inte pengar till att BETALA lån men pengar till kostnader som de bortsre ifrån
tandläkare tex
sen räknar de de pengar jag fått låna som INKOMST och överskott till nästa månad
befängt

Caligatia2008-12-12 21:42

Jo. Men när det redan ÄR betalt så spelar det ingen roll om det är med lånade pengar - de ser situationen som löst.
Sedan tror jag däremot att det kan finnas undantagsfall där man kan få det beviljat, men är inte tillräckligt insatt i hur de arbetar för att kunna uttala mig säkert.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:43

jag tycker det är ett bra brev iaf

Caligatia2008-12-12 21:43

Hmmm... OK, då är jag med.
Lycka till med överklagan.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:43

cali; jo jag diskuterade med en bostadslös om detta

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:44

vad tror du
jag måste ju ööverklaga

Caligatia2008-12-12 21:44

Mmm... Personligen hade jag föredragit en större saklighet, samtidigt är det ju fullt förståeligt att du är upprörd.

Caligatia2008-12-12 21:45

Ja, ja, det förstod jag från början. Jag missförstod bara situationen något.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:46

ja stollar iaf
vafan ska man göra?

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:46

vad är osakligt?

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:47

jag får ju be tandläkarn skriva akutbevis
samt
umgängesavtal? vad är det?
är det nåt från fk?

Caligatia2008-12-12 21:51

Umgängesavtal har jag ingen aning om; ingenting jag själv någonsin behövt söka. :)

Men bara snabbt, lösryckt här:
"Och om ni inte tar ert förnuft till fånga nu för att hjälpa en moder i behov under 1-2 månader, varefter situationen borde vara såpass stabil att hon kan vara självförsörjande?
Ja, då har jag inte mycket mer tillit till mänskligheten"
Med ta förnuftet till fånga antyder du att de gjort något oförnuftigt, finns liknande formuleringar lite här och där.
Jag har som sagt full förståelse för att du är upprörd, men tänk också på att det är helt vanliga människor som jobbar på soc, som har rutiner att utgå från, och som kanske inte alltid själva kan påverka beslut. Allt som kan kännas som en anklagelse brukar få människor att reagera defensivt.

Men som sagt, det är bara min egen åsikt, och bortsett från det är det bra skrivet. :)

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-12 21:52

halå ge mig tips då cali? vad fattas
vad är umgängesavtal?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?