Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 10:44
Antal inlägg: 931

Alternativet till Humor
Humor i all ära. Men det är en skyddsmekanism för att "orka" med livets jobbiga saker. Ironi är en del av det.

Men det finns ett verktyg som är något vassare än humor och som går hårdare åt att lösa faktiskta problem. Det har inte skrivits så mycket vettigt om det ännu, det finns en och annan som skrivet något vettigt.

Autenticism.

ANDERStG2008-12-13 10:49
Antal inlägg: 7560

Nej nej nej. Hårt arbete är lösningen.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-13 10:56
Antal inlägg: 5809

formulaW: Förklara mer!

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 11:01

AnderstG, Autenticism är väldigt hårt arbete.

kafountine, jag skall se om jag kan översätta en artikel till svenska eftersom många verklar har problem med engelska, återkommer.

vulcan2008-12-13 11:56
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Det här är ingen diskussion - det är ett påstående. Dessutom genom hänvisning till ett icke-etablerat begrepp som TS på fråga inte besvarar med någon riktig definition.

Hör inte hemma under Seriöst - flyttas till Snack.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 12:02
Antal inlägg: 1600

Då skulle man inte ha förmågan att skratta. Även skratt kanske är en skyddsmekanism. Kanske ätande är en skyddsmekanism mot döden, som är det bästa, i alla lägen. Jag har i alla fall tröttnat

mrperfect2008-12-13 12:03
Antal inlägg: 11437

Humor är ren underhållning, i de fall man använder humor som vapen så har man gjort fel!

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 12:07

Nej jag håller inte med. Man kan visst använda det som vapen. SÅ folk ser sig själva. Det är skitbra

Jankster - Ej medlem längre2008-12-13 13:00
Antal inlägg: 656

"Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta"

Först agerar man ut den känslomässiga reaktionen, sen bearbetar man problemet.

Och ibland flyter det på precis som man vill och då får andra skratta eller gråta.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 13:02

Humor anses av västerlänska psykatrin vara en "hälsosam" skyddsmekanism. Jag håller inte med om att det universal sanning. Försök att skämta bort 9 miljoner svälddöda per år, eller svenska granatskärvor som 6 åriga irakiska barn håller i, bloddrypande, med labeln "made in sweden" ... det är absurdt.

Att den diskussionen flyttas till snack skiter jag i, men det är mer seriöst än vad forumadmin bedömmer enlgit mig.

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 17:53

Humor finns ju överallt. Sverige består ju inte bara av vapenexport. Afrikas problem ligger inte enbart i västvärldens girighet. Det finns massor med interna problem som beror på klimat och att många folk har olika språk och tillhör olika religioner så folk bråkar och fördriver varandra.
Humorn som fredag hela veckan skapade mfl..sån kall humor. Det gillar inte jag heller. T.ex grunden att kungafamiljenskämten är roliga..den grunden lär ju vara i botten en avundsjuka att..ni ska inte ha några pengar och vi bor i det moderna Sverige..där ska ingen vara "kung och prinsessa". Så jag tycker inte det är kul. För jag ser ingen poäng med den humorn mer än att folk ska håna andra människor helt i onödan. Sen att imitationerna av tex kungen är jävligt likt är ju i och för sig helt omöjligt att inte garva åt ibland.
Det finns ironi med massor med värme i grunden och jag ser inget fel.

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 18:08

I våras när det var toppmöte med Condolezza Rice i Upplands Väsby så var det ju ett himla halå. Morgonen efter när mötet var över så lyssnade jag på en av de kommersiella radioprogrammen som hade producerat en snutt som såg ut ungefär så här:

För att fira Irak och den politiska utvecklingen så har vi bestämt att spela deras Nationalsång.... Nationalsången som dom spelade var utbytt med ljudet av automatkarbiner som avfyrades...

Det är svårt och förklara men hela skiten var osmakligt och sen skulle alla skratta och gå vidare....

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-13 18:11
Antal inlägg: 713

formula
du är VÄLDIGT svartsynt
orka bära hela världen på sina axlar?
jag har nog med mitt känns det som

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 18:16

Jag diggar inte läget när man inte respekterar barnen av Irak nej. Att vi föder oss på att leverera vapen stör mig. Att USA använder sig av Fosforbomber för att bränna bäbisar stör mig. Att våran svenska media beter sig som det största arslet på jorden till råga på det, stör mig lika väl. Lyckligtvis behöver jag bara gå utanför dörren och skotta lite snö här i paradiset för att ha en kontrast till det skiten. MEN våra skattepengar betalar SKITEN. Och det är en politisk fars av historisk karaktär eftersom vi bryter mot våra egna lagar när det gäller vapen export till stridande makter, samt att vi inte gav Egypterna en process i domstol vilket dom hade rätt till utan lät Amerikanarna flyga ner dom till deras koncentrationsläger och göra "gud vet vad" ... eller rättare sånt som man får lära sig i tidigare nämnda Schools of America, typ Waterboarding tortyr mm...

belugavis - Ej medlem längre2008-12-13 18:40

Ja..jättemycket humor bidrar till att ta bort allvaret av såna saker. En människa jag verkligen tycker illa om pga det är Alex Schulman. Han skulle nog tycka Irakskämtet var jättekul. Han vet inget om nånting egentligen.Han har bidragit till en atmosfär som är trist. Media har spårat ur lite. Alla som bloggar om kläder och alla kolumnister som skriver om snö på spåren skulle ju kunna ta upp lite av de här sakerna du skriver om, så kan man känna att man vill göra nåt åt viktigare saker än att köpa rätt kappa eller nåt. Man får leva lite utanför skyddet från Ikea-hemma hos-martin timell- Schulman-blondinbella-mur en. Tills dess fortsätter jag med mina pyttesmå bidrag till bra saker i min lilla hyckelvärld där jag måste bo. Jag vill inte ha krig, svält eller bo i en barack eller på en gammal lada på en bondgård. Bättre då att vi använder allt modernt till att bidra till att fler får det bra. Usch nåt jag läste nyligen var om barnen i Colombia..Där skulle man ha en skola där alla fick bo

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-13 18:41
Antal inlägg: 3473

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Humor är väl bra, men den ska väl inte användas på fel sätt

soluppgång2008-12-13 18:42
Antal inlägg: 143

Varför sätter du hela tiden saker emot varandra? Blåbär är inte gott för att lingon är äckligt.

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-13 18:42
Antal inlägg: 319

BiNo8, hur använder man humor på fel sätt?

formulaW - Ej medlem längre2008-12-13 18:58

Humor kategoriseras som sagt som en positiv skyddsmekanism inom den västerländska psykologin. Med det är en skyddsmekanism det är att undvika det autentiska, det riktiga, reella. En verklighetsflykt, eskapism. Och den är hälsosam ibland, iaf för en själv och ens mentala välfärd. Men det jag menar är att ett steg vassare är det någon skrev i en annan tråd "Hårt arbete" för att lösa problemen istället för att skämta bort dom...

soluppgång2008-12-13 19:02
Antal inlägg: 143

Det ena utesluter inte det andra. Vissa problem kanske inte går att lösa heller och då är det mycket skönare att ha nära till skratt än att sitta och bli bitter.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?