Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 391 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:12 | |
![]() | Lammkött, hur göra? Hej! Jag ska ha fest, det blir jag och några nära vänner. Vi ska dricka gott vin och så tänkte jag bjuda på lammkött oxå eftersom det brukar vara uppskattat. Hur ska man anrätta lammkött på bästa sätt? Jag tänkte smöra och steka det först. Men man kanske inte vill att det ska bli för hett? Det kan ju bli torrt då kanske? Har inte så stor koll på sånt här eftersom jag är vegan själv. Nån som vet? Tack snälla! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:16 | |
![]() | Jag brukar späcka med massor av vitlök och rosmarin, salt och peppar. Alt skära upp steken som en lång platta, på med vitlök och rosmarin som finhackats, rulla ihop och bind upp. Sen bryn på alla sidor, bädda in i folie och in i ugnen tills kötten kommit upp i ca 72 grader. | |
| grusplan | 2008-12-13 19:16 | |
![]() | Det enda jag vet är att man ska använda mkt vitlök,har själv aldrig gjort nåt på lammkött | |
| Imaginos2010 - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:17 | |
![]() | Kofta... blä. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:20 | |
![]() | det ska vara väääldigt svårt att tillaga lamm,,å jag har ätit ett misslyckat fall,,,smakar EXAKT som kofta!*UÄK* | |
| Imaginos2010 - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:21 | |
![]() | Stäng tråden, Mouche. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:21 | |
![]() | Nej, det är inte svårt. Jag har aldrig fått lamm som smakar konstigt, däremot får har en ton åt det hållet. | |
| Gungner | 2008-12-13 19:22 | |
![]() | Hm, lammkött | |
| vintage | 2008-12-13 19:24 | |
![]() | att en vegan lagar lammkött ter sig mycket underligt för mig.. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:28 | |
![]() | Om det smakar kofta gör man nog fel tror jag. Lite fisk kan det smaka ibland däremot. | |
| Andersqaz | 2008-12-13 19:28 | |
![]() | Hej, ett förslag! Bryn köttet i en stekpanna, stoppa in i ugnen på 175 grader. Sätt ien stektermometer. Lagom rött 58 grader. Nåväl, krydda köttet med en blandning av olja, pressad vitlök och färsk timjan. (glöm inte att nu Du tar ut steken ur ugnen eftersteker den 15-25 minuter pga värmen. Skär därför upp inom några minuter.) Servera med Spanskt vin, pot. gratäng och en grön sallad. Gör en sås på det som blir kvar på plåten och en köttbuljongtärning. Värm lite grädde, slå i spadet från plåten smat den upplösta buljongtärningen. Krydda med salt, en skvätt portvin, vitpeppar, några droppar soya, salt och till sist en dryg tesked svartvinbärsgele. Lycka till! :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:30 | |
![]() | Lagom rött 58 grader? Rått alltså | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:32 | |
![]() | Stormvind, du kan ju alltid hitta recept på nätet, eller låna en kokbok. Enda gången jag ätit lamm och tyckt om det så var det kotletter med massor av vitlök. | |
| Stormvind_66 - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:32 | |
![]() | Tack snälla! Om någon vill delta får ni höra av er. Vi kan göra er till människofiskare och tillbe guds lamm hela kvällen. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:32 | |
![]() | För nåt år sen gjorde jag lammgryta i lergryta (Schlemmertopf). Det var gott. Tror det var nåt recept som var med i ICA Buffé (tidningen). Kanske finns på deras hemsida också. | |
| CHL | 2008-12-13 19:33 | |
![]() | om du inte är så erfaren på att laga kött, så tycket jag du ska välja annat än lamm. Fläskfilé eller oxfilé är enklare. Finns dock massa recept och tillvägagångssätt på allt kött på: www.svenskkottinform...se /recept/ www.ica.se/FrontServ...ta te=start | |
| Kaxiga Myran - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:34 | |
![]() | Fan, vad gott och det ska helst vara lite rosa i mitten och jag bara älskar lammytterfiké det är så gooott!!! | |
| deathinvegas - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:38 | |
![]() | lammkött stannar oftast bara över natten sen ringer de inte tillbaka men om man inte har några förväntningar kan de vara ett trevligt sällskap | |
| Voldemort78 | 2008-12-13 19:40 | |
![]() | Skippa lammköttet, fåren har käkat genmodifierat foder.... Och GMO är otroligt hälsosamt, fråga bara de djur som undviker gmo om de kan.... Eller ja, inte de ekologiska fåren förstås, men vem har råd med sånt såvida man inte är VD-direktör och får några hundratusen loppor i månaden? | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-13 19:45 | |
![]() | ja,man har tillagat den fel då den smakar kofta,& jag känner en kommer från marocko där de äter lamm ofta,han säger själv att det kan vara en konst å att det smakar hemskt illa när man misslyckas,,jag hoppas å tror du kan lyckas om du noga läser de till det,eftersom du inte har ngn vana att illaga det på rätt vis ännu=)själv så är ja så superusel på matlagning så allt smakar kofta=P | |