Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 373

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-12-15 09:30
Antal inlägg: 2200

Efterlyser fotografens namn
Hörde om en fotograf som tog ett kort på en 2-3 år gammal unge som kryper längs marken i färd för att komma till vattenkällan flera kilometer bort medan en gam sitter och väntar på att han ska dö...

Togs på 70-talet i Afrika och fotograferna fick inte röra nånting pga sjukdomar osv i området så fotografen lämnade ungen för att troligen bli uppäten. Efter att han fått enorma priser för fotot tog han livet av sig kort tid efter.

Jag vill kolla upp lite mer, vet någon vad han hette?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2008-12-15 09:44
Antal inlägg: 5809

Oj, nej och jag hittar inget heller. Men jag är nyfiken på bilden när du väl har hittat namnet. :-)

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-15 09:47
Antal inlägg: 1289

Kevin Carter tog den fruktansvärda bild, som jag har haft i sinnet sedan jag såg den för väldigt länge sedan

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-15 09:50

Men jag tror inte den är från 70-talet, då kanske vi inte pratar om samma fotograf trots allt?

snorklan2008-12-15 09:53
Antal inlägg: 1686

Tror också det är Kevin Carter du talar om

och här är bilden
iusbpreface.files.wo...ca rter.jpg

_abc_2008-12-15 10:00

Det verkar vara han. 70-talet stämde inte nej. Tack för hjälpen.

Bitte - Administratör2008-12-15 10:04
Antal inlägg: 24224

minareflektioner.blo...sv alt.html

Är det denna bild

Bitte

Lill-IT2008-12-15 10:07
Antal inlägg: 31607

Det fotot är fruktansvärt!
Min själ värker..
Stackars liten, hur kan någon
lämna ett barn att dö så?

tinagu2008-12-15 10:12
Antal inlägg: 86

En fruktansvärd bild, blir alldeles tårögd när jag ser den.

_abc_2008-12-15 10:13

Lill-IT: Uppenbarligen hade han själv problem med sitt val senare och tog självmord, nöjd så?

Själv fick jag ju höra att det var pga sjukdomar som gjorde att de inte fick ingripa, men jag har hittills inte hittat något om det.

Lill-IT2008-12-15 10:18

Jag kan väl inte vara nöjd för att någon tar självmord?
Det var lågt abc...

uisge beatha - Ej medlem längre2008-12-15 10:18

Det jag kan tänka på är vad man egentligen kan göra, med ett uttorkat barn som befinner sig på gränsen mellan liv och död - vilket även gamen hade uppmärksammat? Vad kunde en fotograf ha gjort egentligen? Han gjorde det enda han kunde göra - nämligen uppmärksamma världen om krisen i Sudan. Men det krävs nog en speciell form av själ för att klara av uppgiften att bara rapportera verkligheten... och han ägde den uppenbarligen inte.

hungerstrejk2008-12-15 10:30
Antal inlägg: 524

Och här sitter man och gnäller över seg internetuppkoppling och dåligt väder...

_abc_2008-12-15 10:48

Lill-IT: Det du sa var så självklart att man inte behöver nämna det ("stackars liten, hur kan någon lämna ett barn att dö så") så jag uppfattade det som något slags berättigande till att han gjorde "rätt" med att ta självmord, att han borde skämmas till döds typ. Det var inte mitt syfte att köra en oneliner på dig eller dylikt, jag tyckte att det verkade självklart att du föraktade hans val såpass, i kontexten, klandrar du mig fortfarande?

Det var ju för övrigt enligt texter skrivna om honom kritikers röster som till stor del fick honom att ta livet av sig, peka fingret-mentaliteten. Därav gav jag dig en motreaktion lill-IT.

_abc_2008-12-15 10:51

Hungerstrejk: Ja, det verkar ju krävas misär framför näsan på en för att man ska kunna uppskatta den grå vardagen. Verkligen detta som är in poäng med att jag vill ut och volontära kring ren misär och hjälpa folk.
Man sitter och klagar på internetuppkopplingen, klockrent. Svär och får högt blodtryck, över seg internetuppkoppling....

Mysteriet - Ej medlem längre2008-12-15 10:58
Antal inlägg: 132

Han självmordsbrev: "I am depressed ... without phone ... money for rent ... money for child support ... money for debts ... money!!! ... I am haunted by the vivid memories of killings and corpses and anger and pain ... of starving or wounded children, of trigger-happy madmen, often police, of killer executioners...I have gone to join Ken if I am that lucky

_abc_2008-12-15 11:03

Det där är inte kompletta brevet Mysteriet.
Taget från en av flera sidor om hans brev: "read the last words of his suicide note, "but being me just fit up anyway.""

Vet inte hur mycket som saknas, men du hade åtminstone missat sista meningen.

Lill-IT2008-12-15 11:06

Jag menade nog mer att jag inte hade kunnat se passivt på, inte att jag föraktade fotografens val...
Egentligen valde han säkert rätt, fast det låter hemskt, eftersom han istället för att stjälpa sig själv över en enda... säkerligen hjälpte betydligt fler genom sin rapportering från misären.

_abc_2008-12-15 11:13

Jag tror ju inte att situationen var så. Sedan hade väl hans foto framkallats även om han fått malaria på kuppen om han försökt rädda ungen? Med den vetskapen, då förstår du väl min kritik till ditt uttalande/kritik? Han själv fick ju iaf sådan ångest över att han inte räddade ungen att han till stor del tog livet av sig pga det, till stor del var det kritiken han mådde dåligt av. Du får gärna ta tillbaka att det jag sa tidigare var lågt, lill-IT.

Lill-IT2008-12-15 11:30

Eftersom vi tydligen inte kommunicerar på samma nivå, så har jag svårt att se varför jag ska be dig om ursäkt. Jag är inte "nöjd" över att fotografen mådde så dåligt efteråt att han tog livet av sig.
Öga för öga är inte riktigt min grej.
Så som jag uppfattar din kommentar, så tycker jag faktiskt att det var lågt.
(Sen vet du helt säkert att det "bara" var malaria som florerade? Kolera, och hiv är ju inget man ska handskas med utan att ha advekat utbildning och utrustning).

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?