Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 361

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 18:57
Antal inlägg: 152

Frågesport, nytt ämne varje dag!
Yes, tänkte vi skulle ha lite frågesport här på Betapet så här lagom till jul! Dagens ämne är affärsjuridik (och nej, jag valde inte alls just affärsjuridik bara för jag inte kan svaret på frågan nere...:)) Den som skriver första meddelandet efter 00:00 får bestämma nästkommande "dagens ämne". Men fram till 23:59 idag håller vi oss till affärsjuridik! Så här kommer dagens första fråga, nu gäller det ni är beredde här så ni hinner svara först!

Förklara varför försäkringsbolagens kostnader i samband med en skadereglering är relativt oberoende av skadans storlek.

kaparen - Ej medlem längre2008-12-16 19:00
Antal inlägg: 4805

En vild gissning är man delat skadereglerarnas löner, och andra kostnader bolagen har för deras verksamhet, och dividerat med antalet ärenden och på sätt fått fram en schablon

-Lala-la2008-12-16 19:02
Antal inlägg: 1825

Jag gissar på att försäkringsbolagen är försäkrade i större försäkringsbolag och att de på samma sätt för kostnaderna vidare.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:03

Ingen aning om du har rätt tyvärr, men tack för svaret sålänge, så avvaktar vi och ser om någon annan har nåt annat förslag.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:04

Nu väntar jag bara på att en jurist ska titta in här och avgöra vem av kaparen och -Lala-la som har rätt :)

ANDERStG2008-12-16 19:07
Antal inlägg: 7560

Jag röstar på lala. Kaparens förklaring låter mera knutet till prissättningen av försäkringar. Men omvänt på något vis.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:20

Då förklarar vi denna fråga avklarad. LaLa leder med 1 poäng. Alla andra på Betapet har 0! Om ingen tycker detta är roligt så lägger vi ner allt, tänkte bara leka lite spelfarbror.. eller spelfaster kanske :)

Så här kommer nästa fråga, där ni ska välja lämpligaste bolagsform i dessa fyra exempel;

1. Några golfspelare har planer på att köpa mark av en bonde för att anlägga en golfbana och bygga en klubbstuga och därefter driva golfverksamhet.

2. Medlemmar i några olika miljöorganisationer har bestämt dig för att köpa och driva ett vindkraftverk.

3. Ett antal aktiebolag inom verkstadsindustrin har bestämt sig för att bilda ett gemensamt organ som ska tillvarata deras intressen genom att påverka allmänheten och beslutsfattare, t.ex. riksdagsledamöter.

4. Två bönder har arbetat några år inom byggbranschen och nu tänker de starta ett gemensamt byggföretag.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:23
Antal inlägg: 6214

1. Aktiebolag
2. Kommanditbolag
3. Förening
4. Enskild firma

V.v. skicka vinstpengarna direkt till lalalalas konto, jag har full tillgång till det.

-Lala-la2008-12-16 19:30

Jag fetleder.

-Lala-la2008-12-16 19:31

Dudde, du har 0.

Jag har oändligt många fler poäng du dudde.

Det grundar jag på att 0p * t ex 543 miljoner blir 0. Alltså är jag minst 543 miljoner bättre på frågesport än dudde.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:32

fan också

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:35

Tackar, nu ligger Lalala och dudeniro på delad förstaplats. För varje rätt svar kan jag utlova en krona! Skickar antingen vinsten via internetbank eller klassiskt kuvert, man får välja själv. Tyvärr är ju frimärket i sig värt 5,50, så skickar inga vinster via kuvert om man inte kommit upp i minst 6 kr.

Nästa fråga.

I medbestämmandelagen ser man mycket allvarligt på direkta och indirekta kränkningar av föreningsrätten.

a) Förklara varför denna stränga syn gäller för föreningsrätten.

b) Vilken betydelse har denna syn för de anställdas vilja att åta sig fackliga förtroendeuppdrag?

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:35

Lugn, det kommer fler frågor :)

-Lala-la2008-12-16 19:36

dudde, jag har bytt kod till mitt inlog på banken bara för att du inte ska komma in längre.

ny kod är: falafelnr1

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:38

Ha ha, nu har jag chansen att ta ledningen (oddset är 1 på 543 miljoner har jag förstått)

a) för att grundprincipen för en förening är dess medlemmars medbestämmanderätt.

b) att det är något som arbetsgivaren skall ge blanka fan i, möjligen t.o.m. stötta

superlätt
jag tar gärna betalningen i omärkta sedlar skickade i kuvert.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:39

skit också lalalala, jag som som övervägde möjligheten att låta dig vinna eftersom jag ändå kunde norpa pengarna från ditt konto.

-Lala-la2008-12-16 19:41

Jag skiter i den här tävlingen nu, för jag har redan vunnit. Det är först till ett som gäller.

Däremot kan jag berätta för dig Dudde, att jag just satte in lite minuspengar på ditt konto. Hoppas du inte hade något emot det.

IF Elfsborg - Ej medlem längre2008-12-16 19:46

Eftersom jag inte har något direkt facit så är det lite svårt att agera domare, men vi kan ju säga som så att Dude leder med sina 1½ poäng, medan Lala är ohotad tvåa med 1 poäng! Och angående betalningen så har jag över 300 kr(!) på mitt Paynova-konto, så betalningen löser vi vid midnatt, då dagens frågesport är summerad.

Nästa fråga.

Ett företag skulle tillsätta en ny VD och anställningsavtal skrev. Därefter skulle den nya chefen presenteras för de fackliga organisationerna. De fackliga representanterna blev mycket förvånade och de tyckte att företagsledningen skulle ha förhandlat med facket före tillsättandet. Hade de orsaker till denna ståndpunkt?

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:47

Först till ett!? Nähä, det var först till kvarn som gäller. Jag var här först.

jyste och tack för minuspengarna lalala, det tror jag är bra för min kredit om jag minns rätt från den där broschyren jag fick från banken (vardagsekonomi för fårskallar).

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-16 19:49

Vv notera elfsborg att lalala försöker ändra på reglerna. Jag tycker han kan straffas på vederbörligt sätt enligt dina regler.

Din nästa fråga har ett allvarligt meningsbyggnadsfel i den första meningen. Jag har försökt motkompensera för det genom att själv skriva ofullständiga meningar:

Ja.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?