Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 375

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2008-12-16 23:37
Antal inlägg: 2200

Vaccinering
Vad bör man vaccineras mot om man ska till Argentina?

Vad gäller för Afrika? Har inget konkret land ännu i tanken.

Hur lång tid innan måste man ta det och hur länge räcker det? (då jag inte först ska till Argentina eller Afrika).

vita_syrener - Ej medlem längre2008-12-16 23:39
Antal inlägg: 22144

här finns en bra guide

www.vaccinationsguid...er sikt.asp

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-16 23:40
Antal inlägg: 1788

Jag visstas i afrika så ofta jag kan, och har vaccinerat mig mot en jävla massa. Men det viktigaste i Afrika söder-om-sahara är malariaprofylax. Välj den dyrare sorten (som inte har mardrömmar och depression som biverkningar).

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-16 23:42

Tänk också på att vaccinationsmarknaden är en privatiserad försäkringsmarknad. Per definition fungerar den inte (priserna är för höga; de spelar på kundernas okunskap, etc.). Ett besök hos en privat byrå slutar i princip alltid med att man köper allt de har. I Namibia blev jag i princip utskrattat för att jag knaprade malariavaccin och hade tagit en spruta mot gula febern.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-16 23:42

Malariaprofylax ska det vara, inte malariavaccin.

_abc_2008-12-16 23:46

vita: Åååh vilken ångest... De verkar ha alla sjukdomar som finns i hela världen i Argentina... Nu fick jag ju kalla fötter...

_abc_2008-12-16 23:48

Men jaap, det ser ut som att bör vaccinera som mot det mesta i Afrika med? Jag skiter i om såväl folk skrattar åt mig eller att jag lagt ner någon tusenlapp extra, bara jag minskar risken med att få tuberkulos eller vad som helst...

vita_syrener - Ej medlem längre2008-12-16 23:52
Antal inlägg: 22144

Och tänk också på Hepatitvaccinationen som ska göras två gånger innan du åker.

Nephelia - Ej medlem längre2008-12-16 23:59
Antal inlägg: 677

malariaprofylaxen är inte hundraprocentig, därför heter det väl just profylax och inte vaccin..

weathergirl2008-12-17 00:10
Antal inlägg: 58

twinrix fungerar bra mot både hepatit a och b och om man tar 2 sprutor är man vaccinerad ett bra tag framöver ca 10-20 år

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-17 00:13

_abc_: Det är dina pengar. Vad gäller malariaprofylaxet så bör man dock betänka att biverkningarna är nästan lika illa som själva malariassymptomen (nåja). De vanligaste läkemedlen är Lariam och Malarone. Kolla till exempel in biverkningarna på Lariam, de är inte att leka med:

www.fass.se/LIF/prod...er TypeID=0

De vanliga (1/10-1/100) biverkningarna är:

Allmänna: Yrsel, huvudvärk, somnolens, sömnstörningar.

CNS: Störd balanskänsla.

GI: Illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor.

Bland övriga biverkningar märks aptitförlust, olustkänslor, trötthet, feber, frossa, svettningar, muskelsvaghet, muskelkramper, oro, depression, agitation, rastlöshet, glömska, förvirring, hallucinationer, psykotiska och paranoida reaktioner, humörförändringar, panikattacker, aggressivitet.

Men det är ditt val. Hej fri marknad.

_abc_2008-12-17 00:17

jaap: Hur länge håller de i sig? Och klart att man får liknande symptom, det är ju lite av sjukdomen man sprutar i sig för att vaccinera sig?

Weathergirl: Vet inte om jag har för båda hepatit. Var kollar man vad man har vaccinerat sig för?

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-17 00:22

_abc_: Jag fick några av de vanligaste biverkningarna mest hela tiden, men å andra sidan kunde det lika gärna ha varit vanlig turistdiarrée. Det är svårt att veta. Malariaprofylaxet är inget vaccin. Det finns i princip ingen anledning att ta malariaprofylax om du åker till t.ex. ett ökenland (typ Botswana eller Namibia).

_abc_2008-12-17 00:26

Vadå, du tog vaccin några veckor innan och hade det under den tiden, samt under hela vistelsen?!

MaadMaxx2008-12-17 01:15
Antal inlägg: 349

Du bör prata med vårdcentralen i GOD tid innan du åker. Sist jag åkte någonstans hann de inte ge mig de vaccin jag egentligen behövde. Jag gick iofs dit en knapp vecka innan planet gick. ;)

_abc_2008-12-17 01:30

Hur tror ni möjligheterna/säkerheten är att ta vaccin i U-landet man befinner sig i på plats?...

Solsta2008-12-17 01:37
Antal inlägg: 2

Nephelia: Vaccination och profylax är i princip samma sak. Ett vaccin är en profylax ["förebyggande behandling"], men det finns dessutom massor av andra profylax. Psykoprofylax är att lära sig att andas rätt innan förlossningen. :)

_abc_ : Hur länge skyddet varar och hur starkt skyddet är varierar väldigt beroende på vad du tar och vad det är bra mot. Men när jag tog hepatit a+b för några få år sedan så var det ingen som undrade. Två sprutor med några veckors mellanrum bara.

_abc_2008-12-17 01:43

solsta, det jag frågade jaapconrad om senast var hur länge han menade att biverkningarna som var så stora höll i men tack för ytterligare infon.

deathinvegas - Ej medlem längre2008-12-17 08:21
Antal inlägg: 713

just don't do it

jag fick nån sånhär hepatit o gulafebern spruta
det räcker i 10 år iaf om inte mer
vaccinationer är överskattat iaf i skandinavien
tämk på det

Cekt2008-12-17 08:28
Antal inlägg: 250

På spåret ang malariaprofylax: Jag har ätit Lariam och fått rätt illa biverkningar: mardrömmar, dödsångest, hallucinationer... De höll inte i sig hela tiden men i mitt fall blev det en specialkompromiss med dossänkning och reservalternativ och det var rätt krångligt innan det hela hade löst sig. Jag skulle absolut rekommendera Malarone som malariaprofylax (båda är alltså tabletter) men ska man vara borta länge blir det en väldigt stor prisskillnad.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?