Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 350

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2008-12-20 13:16
Antal inlägg: 2032

Kattproblem: Hur få dem rumsrena?
(Vet inte om detta funkar under seriöst, bara att flytta i så fall. Självklart vill jag ha seriösa svar oavsett var tråden ligger.)

Vi har en hel drös med katter (sju stycken) och några är hittekatter. Tyvärr är inte alla rumsrena. Samtliga är vuxna (nåja, 18 månader till fyra år ungefär) och kastrerade. Och utekatter.

Hur får man dem rumsrena? Metoden att trycka ner kattens nos i pölen och sedan ställa katten i lådan har inte fungerat den enda gången vi kunnat göra så. Problemet är ju att vi hittar en pöl men inte vet vilken katt som är skyldig.

Vi har alltid tvättat med ättika efter att vi torkat upp pölen, för att lukten inte ska sitta kvar och trigga katterna att pissa på samma ställe igen. Men huset är rätt stort och de hittar alltid nya ställen. En sak som förbluffar mig är att en rumsren katt har börjat kissa på golvet! Som om den tagit efter de andra.

På sommaren är ju inte problemet så stort eftersom de helst gör ifrån sig ute. Men så här på vintern drar de sig för att gå ut.

Har ni råd att ge så är det mycket välkommet! Är svintrött på att alltid ha moppen stående framme och att tvätta matta efter matta efter matta efter matta...

trashone - Ej medlem längre2008-12-20 13:19
Antal inlägg: 18678

Oj vad jobbigt :(
Jag har ingen bra lösning, men flera kattlådor, annan sand, fyspray kanske? Vuxna katter verkar ganska envetna gällande det där.

emmylicious2008-12-20 13:23
Antal inlägg: 4501

kattmynta i kattlådan, flytta kattlådan till något ställe där de kissar ofta (om det finns något)

Baffin_Bay2008-12-20 13:25
Antal inlägg: 93

Skumt, katter brukar ju vilja hålla rent. Se till att ha många kattlådor och håll dem rena, mocka ofta! Katter ogillar att gå på en smutsig toalett...

run-marie2008-12-20 13:26
Antal inlägg: 1806

Har inget bättre råd än att du, om du är där då, ser att katten tänker sätta sig nånstans och kissa, snabbt lyfta den till lådan och ta tassen och riva lite i sanden eller vad du har i lådan. Själv har jag bara haft kattungar och tränat upp och det är ju mycket lättare en en vuxen katt. Den vuxna f d rumsrena katten kanske demonstrerar mot dig för att den inte får tillräckligt med uppmärksamhet längre?

Usch, stackars dig hoppas du lyckas för det är ju inte kul varken att moppa ständigt eller tvätta mattor.

__SaNnIs__2008-12-20 13:26
Antal inlägg: 105

Ska absolut inte trycka ner katten i kisspölen.
Om ni inte verkligen ser katten kissar och de händer direkt efteråt.
Katter är inte som hundar och förstår vad feler är om ni gör de en timme efteråt..

Ett tips är att ställ kattlådan på ett bra ställe, ser du kanske katten påväg att kissa ta tag i den pch spring till kattlådan :) mycket spring :)
Och som emmy skrev kattmynta :P

trashone - Ej medlem längre2008-12-20 13:28
Antal inlägg: 18678

(hundar skall man heller inte trycka ner i pölar)

Sotfinger2008-12-20 13:29
Antal inlägg: 22361

Man måste nog börja med att begränsa utrymmet kattena får vistas på. Bestäm ett par tre rum: hallen, toan, köket kanske? Ha en kattlåda i varje rum. Sen gäller det att ha koll på katterna förstås - vem kissar var? Trycka ner nosen i kisset har jag aldrig gjort, däremot att bära katten till lådan så fort man ser minsta tecken på kissnödighet, visa den att den ska krafsa där och var kvar till allt är slufört, jubla och beröm! Men det kan bli tufft... sju katter! Ni kanske kan ackordera ut några i taget medan uppfostringsproceduren pågår?

stormig2008-12-20 13:43
Antal inlägg: 192

Släpp ut dom ofta ofta
Så fort ni ser att någon sovit klart så ut med den.
om ni ej är hemma dag tid se till att katterna då är ute.

Förhoppningsvis lär dom sig då att det är mysigare att göra ifrån sig ute.

The_Viking2008-12-20 13:44
Antal inlägg: 750

Bor man i stan så är det oansvarigt att ha katterna ute Stormig!

Mouche - Administratör2008-12-20 13:45
Antal inlägg: 24193

Tråden passar bättre under Snack precis som trådskaparen också själv anade.

Jag ber dock andra skribenter att respektera TS önskemål om seriösa svarsinlägg!

Mouche

stormig2008-12-20 13:47
Antal inlägg: 192

The viking
om jag har läst rätt så är det ute katter

The_Viking2008-12-20 13:50
Antal inlägg: 750

Stormig
Sorry jag hede av någon anledning missat det. Men jag tycker fortfarande att det är oansvarigt med ute katter i stan.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-20 13:51
Antal inlägg: 2199

Det ska finnas syntetiskt framställda kattferomoner som man kan använda sig av för att t ex lugna ned katter som revirmarkerar eller bråkar. Vet ej hur det fungerar, tror det är en form av dosa som utsöndrar lite i taget. Heter Feliway i alla fall, googla på det om du tror det kan vara något.

Även kastrerade katter kan ju revirmarkera. Risken för den typen av beteende när du har så många är väl ganska stor.
Annars städa aldrig med starka medel som innehåller ammoniak (påminner om kattpiss).
Eftersom den rumsrena katten kissar på golvet finns det säkert kvar lukt som inte du känner, så städa huset frenetiskt med mild rengöring, såpa t ex, och fyspray.

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 13:52

När de två yngsta (som då var ett halvår gamla) fick för sig att börja kissa i vår säng var jag förtvivlad. Då tog vi dem till en liten lägenhet, en etta, och där började de faktiskt använda lådan. Efter några dagar flyttade vi hem igen och de har aldrig kissat i vår säng därefter.

Men de har tydligen glömt lådan för de använder den aldrig vad jag kan se.

Tack för era råd. Jag ska absolut testa kattmynta i lådan. Vi har för övrigt två stora lådor, Pee Wee med pellets. Samtliga katter har vid något tillfälle använt lådorna som vi ser till alltid är fräscha.

Sotfinger, att begränsa utrymmet funkar inte. Vi har inte dörrar överallt och om vi stänger någon dörr så krafsar de tills jag blir galen. Att lämna ifrån oss några en tid går inte heller. Det finns ingen som kan ta dem, och jag vill helst inte vara utan dem... :) De har ju blivit familj, om du förstår. Jag har varit med om att när katter som varit borta ett tag kommer tillbaka (som när Mamsen var borta tre månader i somras) så börjar de kissa lite varstans i någon slags markering/protest.

stormig, jo de tycker absolut att det är bättre att vara ute. Men som sagt, nu är det vinter och då är de helst inne. Att slänga ut dem mot deras vilja vill jag inte göra, är rädd att de får fel signaler.

run-marie: Att ta tag i katten när vi ser att den gör sig redo att kissa är omöjligt. De är lite skygga, gosar bara när vi ligger ner i sängen. Så fort vi reser på oss och går mot katten när den är på väg att kissa springer den iväg fort som fan. En sak är säker, när våra sju katter är borta och jag ska skaffa nya så får det bli ungar som jag kan fostra. Eller varför inte en gravid katta? Men det ligger ju (förhoppningsvis) många år i framtiden. Och Lobo som okaraktäristiskt har börjat kissa utanför lådan kanske protestkissar som du säger. Det har nu bara hänt ett par gånger så jag hoppas att han ger sig nu. Har sett honom i lådan flera gånger efter det.

Emmy: Ställa låda vid deras favoritkisställen är inte heller någon möjlighet. Ett par kissar helst precis vid spisen, och där vill jag sannerligen inte ha en kattlåda.. :)

Det lustiga är att några faktiskt gör ifrån sig bredvid lådan, och då känns det bra att lådorna står i duschen. Enkelt att städa upp.

Jag ska nog testa att skaffa en låda till, med sand. Egentligen vill jag inte ha sand eftersom det dammar och sprätter iväg så inihelvete, men om det kan få katterna att sluta kissa på golven så...

Jag har också hört att man kan ställa matskålar på ställen de kissar ner. Det är något jag håller på att testa just nu. En stackars matta vid fönstret börjar bli urblekt efter alla tvättar så nu har jag ställt matskålar där. Femte dagen, inget kissande där. Vet inte riktigt när jag ska våga ta bort matskålarna, för de kan inte bli kvar där.

Flera tips? Jag är smått desperat.

YlBjörn2008-12-20 13:53
Antal inlägg: 502

Sju katter stressas av varandra att markera revir både här och där. En katt behöver stort eget revir nu går dom ju i varandras hela tiden, tror det är därför. Kanske ge bort några?

__SaNnIs__2008-12-20 13:54
Antal inlägg: 105

Absolut inte oansvarigt, katter ska få gå ut om du bor på land eller i staden. Men man får ta ansvaret om de skulle ske något..

Men jag tycker
du ska prova med kattmynta.. de kan fungera...

katalias - Ej medlem längre2008-12-20 13:55

Budalv, Feliway används friskt här. Tack för tipset. Ammoniakmedel använder vi inte utan tvättar med ättika för att ta bort lukten. Det ska enligt experterna även ta bort lukten tillräckligt grundligt så att inte ens en känslig kattnos kan känna den.

Revirmarkering kan det vara i något fall, exempelvis när det gäller husets kattkung Gubben.

Viking: Vi bor på landet.

regina_12008-12-20 13:56
Antal inlägg: 35

Tycker synd om dig för kattpisslukt är bland det äckligaste som finns och det är jäkligt jobbigt när de börjar kissa inne, men kolla denna länken, du kanske kan hitta nåt där, Lycka till

hittekatter.ifokus.s...bc c79d6143

Åskmoln - Ej medlem längre2008-12-20 13:56
Antal inlägg: 120

Är de kastrerade? Det kan ju annars vara ett alternativ.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?