Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 750 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| elgen5 | 2009-01-01 11:26 | |
![]() | Röksugen eller kontroll behov Willys matbutik har stora skyltar vi frågar lägg under 30år Varför denna hysteri och kontrollbehov när det faktiskt är 18års gräns!!! Varför lägga på 12år!!! Jag har rökt i 26år och fick nu visa lägg. Nej jag är inte glad att börja visa lägg när jag snart är 40. Varför ska vi ha lag på allt. Är vi klassade så dumma i huvedet, att staten tror att vi inte borde ta egna beslut om någoting alls längre? Frihet att välja skapar bättre val, än förmyndarmentalitet! | |
| odin - Administratör | 2009-01-01 11:29 | |
![]() | Ja varför har vi lagar för mord et c. Vi borde ju ta egna beslut och stå för våra handlingar! Kanske beror på att barn under 18 är mer lättpåverkade och att vi därför har 18 årsgräns för att de inte skall börja med något idiotiskt. Ungefär som att de är inte är redo att köra bil. Någon stans måste man sätta gränsen. Och därför har vi lag om att man måste visa leg om personalen inte kan bestämma ens ålder genom visuell kontroll. Sen att Willys frågar om leg om man är under 30 år är ju upp till dem, du får väl sluta handla där. | |
| Dalkullan | 2009-01-01 11:31 | |
![]() | Nämen Odin...var det ingen rolig fest i går? ;-) | |
| ANDERStG | 2009-01-01 11:31 | |
![]() | En 36-årig rökare som ser ut som 18-åring? Har du gjort en pakt med djävulen? | |
| sjutusan | 2009-01-01 11:35 | |
![]() | Jag visar gärna min lägg, fram eller bak, om bara nån frågar... | |
| Bitte - Administratör | 2009-01-01 11:37 | |
![]() | Bråkar ni på samma sätt då de på banken vill se leg då du tar ute pengar,, "det är ju mina pengar" varför måste jag visa leg.. Jag tycker det är bra detta med leg kontroll både vad det gäller nikotin, och alkohol , skulle bara vara en strängare kontroll då unga köper Red Bull också. då det visat sig att den kan vara farlig och det faktiskt förkommit dödsfall blad unga just pga över konsumtion av den .. Bitte | |
| krutmarie | 2009-01-01 11:44 | |
![]() | elgen5, du ska vara lycklig över att du ser så ung ut tycker jag. Till förbudet att sälja cig och öl till ungdomar under 18 så tycker jag att det är bra. Håller dessutom med Bitte ang Red Bull för det ser man ju många som köper och det är dessutom "fjortisar", det kan väl vara en inkörsport till att dricka annat också. Dessutom önskar jag God fortsättning till er alla! | |
| 1335991 | 2009-01-01 11:48 | |
![]() | Jag skulle bli överlycklig om dom frågar mig om leg när jag köper röka eller alkohol, det är ju positivt att dom inte ser att man är äldre än 18 -30 år :))))))) | |
| Miss_jk | 2009-01-01 12:19 | |
![]() | elgen5, skämtar du eller? Undrar du på fullaste allvar varför vi har lagar i Sverige? Jösses... | |
| Nippe123 | 2009-01-01 12:33 | |
![]() | Bitte, en gammal myt dom släckt ett antal gånger.. Det finns inga observationer som indikerar att Red Bull energidryck har någon negativ effekt i samband med konsumtion av alkohol utöver den som kan förväntas av själva alkoholen. Ska man dricka Red Bull när man sportar? – Red Bull är en funktionell energidryck som ger bevisad förbättrad prestationsförmåga i samband med fysisk aktivitet, men produkten är inte utvecklad att fungera som vätskeersättare. Finns det inga hälsorisker? – Det finns ingen forskning som någonsin har kunnat påvisa några som helst samband mellan Red Bull och skadliga effekter. Källa: Icakuriren | |
| sjutusan | 2009-01-01 12:38 | |
![]() | Jahaamendåså! Står det i icakuriren så är åtminstone jag övertygad. | |
| Fruktsaft | 2009-01-01 12:41 | |
![]() | ibland när jag får visa leg när jag ska köpa cigg, frågar jag om de verkligen tror att jag är under 18, då jag tycker jag ser ut som den ålder jag är, 26. Har fått som svar att nej, jag ser inte ut att vara 17 eller yngre.. Ibland känns det som att de ber om leg bara för att de känner sig tvungna, utan att de måste. För om de inte tror att jag är under 18, varför då be om leg? sen är det ju klart att det är bra att det finns kontroll, att allt för unga inte ska kunna köpa cigg eller alkohol. | |
| elgen5 | 2009-01-01 12:42 | |
![]() | Tack för alla inlägg! Det var någon som trode jag menade varför har vi lagar..kanse jag formulerademig otydligt. Det jag menar är att vi ska ha mera frihet att ta egna beslut. Jag tycker det är konstigt att när man är 18år får man rösta och bestämma över Sveriges framtid MEN man är inte gammal nog att köpa en öl på bolaget. Vad är logiken i det? | |
| Bitte - Administratör | 2009-01-01 12:43 | |
![]() | Nu menade jag inte i samband med alkohol utan som "upp piggande" och unga människor ,, det finns visst samband mellan dödsfall och användande av Red Bull, Bitte | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-01 12:48 | |
![]() | hmm,förstår inte heller den där mellanskillnaden där,,,, | |
| mimmipigg1 | 2009-01-01 12:55 | |
![]() | elgen5. Logiskt vore det att ta bort allt som fördärvar människors liv, t ex tobak och alkohol, från våra försäljningshyllor.... Men så logiska blir vi aldrig... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-01-01 12:57 | |
![]() | det är aaaaalldeles för mycket pengar med i spelet för att ta bort all tobak å alkohol,,,,det är ngt som ALDRIG kommer hända=/ | |
| elgen5 | 2009-01-01 13:05 | |
![]() | Så sant som det e sagt det handlar om pengar, för när vi för några år sedan sky höjde priset på cigaretter så slutade det med att norrmännen slutade handla cigg i Sverige och staten förlorade miljarder! och var tvungna att sänka priset igen. Inte konstigt att staten hellre hjälper en knarkare för hon eller han bidrar ju inte med skatt som en alkolist gör. | |
| mimmipigg1 | 2009-01-01 13:08 | |
![]() | Ja, men du frågade efter logik;) | |
| mimmipigg1 | 2009-01-01 13:13 | |
![]() | För ett par år sen fick livsmedelsverket upp ögonen för att det fanns nån typ av härdat fett i chips. (kommer inte ihåg den exakta benämningen). Detta befarades vara farligt. Effekten blev att chipsen slutade säljas under en tid medan utredning pågick... Samma affärer som då inte längre fick sälja chips, sålde fortfarande cigaretter, som vi vet tar livet av hundratusentals människor varje år. Logik? | |