Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 830 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:26 | |
![]() | Är det ok att arbetskolka? Är det ok att säga nej till jobb om man är lite livsnere eller lite små sjuk? Eller ska man knoga på även om det känns motigt och meningslöst. Är det inte ok att slå sytemet lite grann med att sista hemma en onsdagförmiddag och titta på Days of our lives för en stund? Eller ska man anmäla sådana "dära" till försäkringskassan och hänga ut dem i tv med Aschberg. För de är just dem som har förstört Sverige, vi som inte tog ansvar under den förgående krisen, vi som konsumerade fel, vi som blåste upp bostadbubblan och aktiekrisen. | |
| Cement - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:32 | |
![]() | Det avgör man väl själv | |
| PhoebeBuffay | 2009-01-08 16:33 | |
![]() | Nej, det är inte okej. Avskyr verkligen när kollegor är "lite förkylda" och stannar hemma eftersom det blir en himla massa mer jobb för oss övriga att göra då och vikarier är en utopi. Missunnar ingen sjuk - aldrig! Men verkligen de som skolkar! | |
| krutmarie | 2009-01-08 16:34 | |
![]() | Beror väl på om man har fast jobb eller bara får ta några timmar då och då. Har man jobb och andra räknar med att man kommer så drabbas ju kollegor om man inte kommer dit. Vissa dagar känns ju motigare än andra, man kanske har sovit dåligt eller han en förkylning på G. Själv har jag aldrig arbetsskolkat, dels skulle jag må ännu sämre p g a dåligt samvete och dessutom vet jag att andra måste göra det jag skulle ha gjort. Det finns kanske nån annan på jobbet som mådde lika risigt som jag men ändå pallrade sig dit? När du skriver säga nej till jobb verkar det mer som om du får jobb ibland och ibland inte. Är man självständig så drabbar det ju i första hand dig själv iaf ekonomiskt. Den sista meningen förstår jag inte riktigt. Menar du att nån annan skulle anmäla dig för skolk till FK? Vad har Robert Aschberg med det att göra? Jag har blivit uppsagd p g a arbetsbrist och mådde skitdåligt i morse för att jag sovit ungefär 3 timmar i natt, men jag var på jobbet iaf just för mina arbetskamraters skull, men det är kanske jag som är ovanligt dum i huvet? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:36 | |
![]() | Folk som sätter i system att lura samhället på pengar bör straffas - i förlängningen stjäl de ju förmåner direkt från dem som verkligen behöver. Folk som drar nytta av fördelningspolitik borde skämmas. | |
| krutmarie | 2009-01-08 16:37 | |
![]() | PhoebeB, det är ok om en kollega är "lite förkyld", men det finns ju några som går dit för att dom inte vill kosta på en karensdag och tror att det snart gått över. När det sen inte gör det så har dom redan hunnit smitta ner 3-4 st till. Det är inte heller ok. Vet inte som jag skrev i mitt förra inlägg att jag annars verkligen är emot skolk, det är jag iaf. | |
| _abc_ | 2009-01-08 16:40 | |
![]() | Det är bäst att ta det säkra före det osäkra när det kommer till sjukdom, annars är man den som smittar 20 pers på arbetsplatsen med vinterkräksjukan, tänk på det. För min del får ni gärna "skolka" en dag i taget, utan ersättning då. Värre är det om det sätts i system att vara hemma någon extra dag för att få ut en slant för att vara hemma. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:43 | |
![]() | Vill förtydliga att jag menade folk som ex är låtsasjukskrivna från ett jobb i månader medan de arbetar svart. Jobbskolk någon enstaka dag säger jag inget om eftersom arbetsgivaren ibland har väl snäv uppfattning om när man får vara hemma. Har man inte sovit på en hel natt så kan arbetsgivaren betrakta det som "ingen sjukdom", men huruvuda man är arbetsför eller inte bestämmer ju den egna kroppen. | |
| malekhamoves | 2009-01-08 16:45 | |
![]() | Personligen så anser jag det finnas det gott om människor därute som kämpar och pinas, vilka jag tycker gott kan få en mysdag eller några extra timmar ledigt då och då. Jag tror att om man sänkte arbetsbördan på människor så skulle problemet minska drastiskt med sk "fusk" minska drastiskt. 6h arbetsdag åt folket!.. | |
| malekhamoves | 2009-01-08 16:46 | |
![]() | ojojoj... ta bort ett av "minska drastiskt" ur senaste :P | |
| le-lou | 2009-01-08 16:46 | |
![]() | 6 h arbetsdag håller jag verkligen med om. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:47 | |
![]() | Bemanningsföretag är ett annat stort problem som sabbar motivation och lojalitet mot företag och gör människor olyckliga. Såna kunde man kanske förbjuda, det hade nog hjälpt lite för att friska upp den allmänna inställningen gentemot jobb. | |
| _abc_ | 2009-01-08 16:52 | |
![]() | Givet samma lön som för 8h eller? Ni tror att skillnaden äter upp "fusk" i lika stor utsträckning som löneökningen innebär med samma lön för endast 6h? För övrigt är det väl rätt gångbart att folk behöver mer pengar ju mer tid de är lediga? Dvs, en löneökning krävs kanske om man bara jobbar 6h 5 dagar i veckan? Jag tror på din teori malekh, till en början. Sedan tror jag att det återgår till det första stadiet, där folk blir utslitna för sina 6h-arbetsdagar och då skulle vilja se 4h-arbetsdagar istället. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:53 | |
![]() | krutmarie, va du på jobbet trots att du är uppsagd, vaför i allsin dar då? har jag missat något vesäntligt eller? Obs! det är inget angrepp på dig, jag är bara lite konfus. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-01-08 16:54 | |
![]() | _abc_, var är mössan? :) | |
| mrperfect | 2009-01-08 16:57 | |
![]() | Häng ut alla fuskare! Jag hatar sådant. Man stannar hemma från jobbet då man är så sjuk att man inte kan göra nytta och ifall man en åkomma som inte går över utan vila. Typ influensa. | |
| krutmarie | 2009-01-08 16:59 | |
![]() | Risotto, nej du har inte missat nåt. Jag är uppsagd men ska jobba november månad ut (2009). De flesta som blev uppsagda ville inte jobba under tiden som uppsägningen gäller, men jag ville faktiskt det för min egen skull. Jag är gammal och kommer inte heller att hitta nåt nytt jobb så därför vill jag jobbar den tiden jag har kvar. Låter kanske knäppt men så är det iaf :) | |
| PhoebeBuffay | 2009-01-08 17:00 | |
![]() | Mitt "lite förkyld" betyder (därför inom snuffar) att de i själva verket alltså är helt friska, men skyller på det eller känner efter alldeles kolossalt mycket för att hitta en tendens till något litet halsont. Fö har de som verkligen är lite förkylda förmodligen redan hunnit smitta ner övriga så att stanna hemma för att vara vänliga - nej nej :) Sex timmars arbetsdag? Ja tack! | |
| _abc_ | 2009-01-08 17:00 | |
![]() | Sylvia: Den var aldrig där för att stanna. Men den kanske återuppstår vid påsken. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-01-08 17:01 | |
![]() | :) | |